Uppstart Starweb butik - att tänka på

OBS! Beroende på vilken butiksstorlek ni har så kan några delar i respektive punkter inte vara aktuell för er då funktioner kan saknas. Vi utgår från Premium butik om inget annat anges. Dock så finns alla sidor/platser som gås igenom i denna guide.

Övergripande funktionsöversikt har ni här Butiksfunktioner

Förord:

För att underlätta för våra kunder att komma igång med Starweb butik så har vi skrivit denna guide som hjälper er att förstå vilka delar ni ska börja med.

Har ni affärssystem så kan detta skilja sig från system till system, kontakta oss på supporten för vidare info.

 

 Denna sidan täcker följande ämnen:

  1. Skicka in design underlaget
  2. Skapa era kategorier
  3. Lägg in era produkter
  4. Lägg in era bilder
  5. Lägg till betalsätt
  6. Lägg till fraktsätt
  7. Lägg till er meny
  8. Ställ in regler för lagerstatus
  9. Lägg till butikens kontaktuppgifter
  10. Gå igenom färdiga texter
  11. Underbiträdesavtal (GDPR)
  12. Ompekning av domän

    Extra
  13. Övergripande sökmotoroptimering
  14. Platsompekningar (301:or)
  15. Språk och länder
  16. Ändra text i mail bekräftelser
  17. Fält i kassan
  18. Spårning av butik

 

Skicka in design underlaget

Eftersom det är kö tills att designer påbörjar arbete i er butik så är det viktigt att detta underlag kommer in så fort som möjligt.

Kö tiden brukar vara 3-4 veckor men kan ändras beroende på ex semestrar, hög belastning osv. Ni placeras i design kö efter att ni haft möte med design.

Fyll i underlaget här

Tänk på att under tiden ni väntar på att bli kontaktade för design att ni tar er tid och går igenom nedan punkter ( 2-10 ) då det är betydligt lättare för designer att arbeta med butiken när det finns innehåll. Enklare för er också att se hur resultatet ser ut efterhand som designer ändrar i butiken.

 

Skapa era kategorier

Viktig att ni skapar egna kategorier och inte använder er utav de standardkategorier som fanns i butiken när ni började. Använder ni dem så måste ni ändra permalänken (ni finner det under knappen "Visa fler alternativ" - Sökmotoroptimering). Om ni inte kan ändra permalänken så behöver ni aktivera detta under Inställningar - Sökmotoroptimering - Manuell hantering av permalänkar (butikens länkar till produkter/kategorier etc). Permalänken är URL-adressen som visas i adressfältet.

Sen bör ni tänka igenom hur er kategoristruktur skall se ut. Desto färre huvudkategorier desto bättre gäller oftast för att det skall bli lättöverskådligt. Ni hittar kategorier under PRODUKTER-KATEGORIER.

Ni kan max ha 4 nivåer av kategorier enligt bilden nedan och går att lägga till max 100 st huvudkategorier (Dam enligt bilden).

 

Klicka på video ikon för att se kort video om kategorier 

Kategorier går även att importera i samband som ni importerar exempel produkter, se vår guide om import här.

Lägg in era produkter

Att lägga in produkter och annan produkt info är det största enskilda arbetet ni kommer göra. Spelar ingen roll för systemet i vilken ordning ni lägger upp dessa, det är kopplingen till kategorier som bestämmer var det kommer visas.

Beroende på hur många produkter ni har så kan man antingen skapa en och en eller massimportera via csv fil. Läs mer om hur ni importerar här

Klicka på video ikon för att se kort video om produkter 

Klicka på video ikon för att se kort video om varianter på produkter 

Finns en mer förklarande guide om varianter här

Lägg in era bilder

Till produkter så ska även bilder kopplas. Först måste det laddas upp till butiken under UTSEENDE- MEDIABIBLIOTEK. Ni kan antingen välja vilka bilder som ska laddas upp från er dator genom att klicka på knappen LÄGG TILL och sen VÄLJ FILER. Här kan ni välja fler genom att hålla ner tangenten "ctrl/control" och klicka på det bilder ni vill ladda upp.

Ni kan även dra och släppa bilder från er dator till denna sida så laddas de upp.

Vi rekommenderar av olika tekniska anledningar att ni tar max 1000 bilder åt gången om ni har flera tusen bilder, om ni markerar flera eller drar och släpper fler på denna sidan.

Vi rekommenderar även att ni optimerar era bilder så att det inte är så stora i antal MB. Desto tyngre bilder desto längre tid tar det för sidan i butiken att ladda om det finns många tunga bilder. Ett bra verktyg för att optimera bilder har ni exempel på här https://compressor.io/compress

Ur SEO synpunkt så är det även bra att detta är optimerat då sökmotorer mäter även hur snabbt sidan laddas in.

För att underlätta kopplingen mellan produkt och bilder så har vi byggt in så att om produkt bilder har samma namn som produkt artikelnumret så sker en koppling per automatik.  Så har ni artikelnummer 12345 på produkt och ni har en bild 12345.jpg så kommer det ske en koppling med automatik.  För att koppla flera produktbilder döp bild med artnr mellanslag löpnummer, ex. "ABC123 1.jpg", "ABC123 2.jpg".

Lägg till betalsätt

Inför att ni går live med butiken så måste detta vara upplagt och förutom våra egna betalsätt som finns att tillgå så kan ni teckna er för olika betalsätt hos våra partners, se vilka här.

Avtal hos respektive måste tecknas förutom Klarna Checkout (KCO) som görs via oss för att få våra priser, läs mer om priserna här.

Ni kan läsa vad vi behöver för att starta upp dessa externa betalsätt här.

Våra egna betalsätt är inte kopplade någonstans utan här måste ni själva hålla koll på att ni får betalt för varorna innan ni skickar iväg produkterna till ordern. Det som är våra är där det står "eget" eller "faktura" som ni hittar under INSTÄLLNINGAR-BETALSÄTT-KLICKA PÅ ETT BETALSÄTT- UNDER BETALSÄTT står det "eget" eller "faktura".

Tänk på att det finns fler inställningar (när det ska synas, vilka fraktsätt ska synas, olika kostnader beroende på vikt osv) på varje betalsätt som kan vara aktuella för er. Beror också lite på butiksstorlek ni har dock.  Ni ser dessa inställningar när ni klicka på respektive betalsätt.

Det betalsätt som är överst i listan, om det finns flera, så är det som kommer vara valt med automatik när kund går till kassan.

Lägg till fraktsätt

Fraktsätt är något dom flesta har i sina butiker, fast det är inget krav i kassan för att kunna slutföra en order. Men finns det flera så kommer det översta vara det som är valt med automatik när kund kommer till kassan.  Våra fraktsätt är inte kopplade till någon transportör utan är endast så att ni kan lägga upp det kund ska välja och så att ni ser på ordern sen vilket som är valt.

Ni hittar fraktsätt under INSTÄLLNINGAR- FRAKTSÄTT

Har ni en partner som ska skicka ut era varor så går det att komma åt orderinfo via vårt API. Kontakta er partner för att undersöka om dom kan bygga mot vårt API och återkom till oss på supporten sen i så fall.

Vi har koppling till Unifaun/pacsoft om ni har eller vill ha ett kontot där. Läs mer här.

Tänk på att det finns fler inställningar (när det ska synas, när frifrakt gäller, olika kostnader beroende på vikt osv) på varje fraktsätt som kan vara aktuella för er. Beror också lite på butiksstorlek ni har dock.  Ni ser dessa inställningar när ni klicka på respektive fraktsätt.

Lägg till er meny

Det finns två sätt att ha menyer i butiken och det antingen att ni använder er kategoristruktur eller skapar menyer som länkar till olika kategorier/sidor. Detta beror helt på hur er kategoristruktur kommer se ut och hur ni komma jobba med butiken. Detta kommer ni med all säkerhet diskutera med designer när det blir dags.

Det är oavsett bra att ni skapar en egen meny då den meny som ligger uppe när provbutiken startades inte går att ändra på. Så en egen byggd meny är att föredra. Ni hittar menyer under UTSEENDE-MENYER.

Klicka på video ikon för att se kort video om menyer 

Ställ in regler för lagerstatus

När en produkt tar slut och den sista säljs slut så kanske ni vill att en annan status visas i butik och kanske då att den inte är köpbar. Detta är just det lagerstatusen sätter när köpet genomförs i kassan.

Nu har butiken redan förinställt några regler men detta kan ni ändra som ni vill ha det. Samt lägga till nya lagerstatusar om ni önskar annan status.

I nedan exempel så är regeln ställd till att köps sista produkten i kassan och den blir då slutsålt så hoppar den till status "slutsåld". Och "slutsåld" statusen går inte att köpa och den går inte vidare till annan status. Status "denna lagerstatus" betyder att den stanna kvar på samma status.  Detta förutsätter då att ni har satt status "i lager - visa antal i lager" på produkterna, innan köp görs samt att det finns x st inlagda på produkten, då kommer denna regeln köras för att kontrollera om status ska ändras vid köp i kassan. Finns inga antal inlagda så kommer inte regel köras.

Ni hittar lagerstatusar under INSTÄLLNINGAR-LAGERSTATUSAR.

Lägg till butikens kontaktuppgifter

För att era kontaktuppgifter till butiken ska finnas med på exempel orderbekräftelser, kundtjänstsidan, orderdokument så måste era uppgifter fyllas i under INSTÄLLNINGAR- BUTIK.

Här hittar ni även inställningar till vilken mail adress som butiken skickar notis om att en order har kommit in. Ni kan ha flera mail adresser efter varandra om ni skriver komma och mellanslag innan nästa mail adress, exempel order@example.com, info@example.com .

Om butiken är öppen eller stängd för besökare hittar ni även på denna sida, under butiksstatus.

Gå igenom färdiga texter

Butiken har färdiga texter för policy och cookies, reklamation och retur, hur handlar jag som är generella och bör gås igenom av er så att det passar er verksamhet och hur ni arbetar.

Ni hittar dessa under UTSEENDE-SIDOR.

Det finns inga köpvillkor upplagda på sidan KÖPVILLKOR då detta är någon ni bör gå igenom med jurist i ärendet för att se så att ni får med rätt info enligt GDPR. 

Underbiträdesavtal (GDPR)

Då vi har en ny lag om GDPR så krävs det ett underbiträdesavtal mellan er som kund och oss som leverantör. Kontakta supporten som då kommer skicka ut en länk så att ni kan fylla i det digitalt.

Detta är någon ni måste begära av oss det det är ni som ansvarar för innehållet och har fulla ansvaret för det uppgifter som kommer in till butiken.

Hur vi hanterar uppgifter i våra system förklarar vi mer om ni följer denna länk här.

GDPR inställningar hittar ni under INSTÄLLNINGAR - DATA OCH INTEGRITET.

Ompekning av domän 

När övriga punkter ovanför är klara och designen är klar så är det dags för ompekning av er nuvarande domän till våra serverar. Ni kan givetvis peka om innan ovan är klart men inget vi rekommenderar.

Ompekning sker hos er domän leverantör och uppgifter var ni ska peka er domän hittar ni här.

 

Extra

Övergripande sökmotoroptimering

För sökmotorer så finns det fält i admin där ni kan fylla i texter för detta.

Som första texter att fylla i så rekommenderar vi att ni gör detta på alla produkter, kategorier som visas på startsidan samt på själva startsidan då detta är det första som indexeras.

På sidor

Under UTSEENDE-SIDOR-KLICKA IN DIG PÅ EN SIDA- SÖKMOTOROPTIMERING

På kategorier

Under PRODUKTER-KATEGORIER-KLICKA PÅ EN KATEGORI- SLÅ PÅ "VISA FLER ALTERNATIV" - SÖKMOTOROPTIMERING

På produkter

Under PRODUKTER-PRODUKTER-KLICKA DIG IN PÅ EN PRODUKT- SÖKMOTOROPTIMERING

Övergripande

Under INSTÄLLNINGAR- SÖKMOTOROPTIMERING-INFORMATION

Om ni har dessa texter färdiga i en excel/csv fil så går det att importera detta på produkter enbart. Läs mer om hur ni importerar här

Ni kan läsa lite tips om hur ni skriver SEO texter för titel och beskrivningar om ni följer dessa länkar Beskrivning & Titel .

Platsompekningar (301:or)

Om ni kommer från annan butiks leverantör och vill behålla kraften från google och gamla länkar så går det att lägga in platsompekning till olika delar i Starweb. Detta hittar ni under INSTÄLLNINGAR- SÖKMOTOROPTIMERING-PLATSOMPEKNING.

I fältet "från plats" anger ni hela gamla länken och i fältet "till plats" anger ni platsen i starweb men här behövs inte hela domän adress. Räcker att ni skriver exempel " categori/dam " så kommer dom pekas om till kategori dam i butiken. Skriver man enbart teckent " / " så hänvisar detta till startsidan.

Det går även att importer dessa ompekningar, läs mer om hur ni importerar här

Språk och länder

För att styra vilka som ska kunna handla i butiken så går det att göra inställningar för språkval samt landsval.

Detta hittar ni under INSTÄLLNINGAR-SPRÅK OCH LÄNDER.

Språkval

Har ni möjlighet till flera språk i butiken så ställer ni här vilka språk som ska vara tillgängliga ute i butiken. Det språk som ska vara första/standard språk (om ni har flera inlagda) är den som ligger först från vänster. Ni kan flytta runt dessa genom att dra i dessa.

Tänk på att inte lägga till fler språk om dessa inte först är översatta på dom olika delarna i butiken exempel alla produkter, kategorier, sidor, menyer, tema sidan. Detta är inte bra för rankningen hos google.

Landsval 

Detta ställer vilka länder som ska vara valbara i kassan och vilket land som ska vara satt som standard när kunder kommer till kassan.

Ändra text i mail bekräftelser

Om ni önskar ändra i det mail som kunder får vid olika orderstatusar så hittar ni detta under INSTÄLLNINGAR- ORDERSTATUSAR.

När en order har inkommit så får kund en orderbekräftelse och det avser den texten som står under "Mottagen". Övriga är bekräftelser som du kan skicka ut i samband med att du ändrar status på ordern under KUNDER-ORDRAR- KLICKA DIG IN PÅ EN ORDER.

Ni kan läsa mer om orderstatusar här

Önskar ni ändra i det mailet ni får från butiken att order inkommit så hittar ni detta under INSTÄLLNINGAR - E-POST TILL BUTIK/KUND.

Här hittar ni även meddelande som kan gå ut till kund när kunder anmäler sig för ett konto i butiken samt om ni skickar ut återställningslänk för det kunder som glömt/behöver inlogg till sitt konto i butiken. Hur ni skickar ut återställnings mail till kunder läser ni mer om här .

Fält i kassan

Det fält som finns i kassan går det att ändra på om det ska synas eller inte i olika lägen. Går även att lägga till nya fördefinierade fält med egna namn. Går dock inte att ändra storlek/färg osv...

Detta hittar ni under INSTÄLLNINGAR- KASSA OCH KUNDVAGN - INSTÄLLNINGAR FÖR FÄLT I KASSAN.

På denna sidan hittar ni även fält för att lägga till ett meddelande till er kunder i kassan. Hamnar överst. Se avsnittet "Eget meddelande i kassan".

Spårning av butik

Det finns färdig kod i butiken för google tag manager / analytics samt facebook pixel. Det enda som krävs är att lägga till ert konto ID.

Ni hittar detta under "gubben" upp till höger - statistik - inställningar.

Ni kan läsa mer om tag manager här

Ni kan läsa mer om google analytics här

Ni kan läsa mer om facebook pixel här och ni kan skapa ert ID här

  

 

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se

 

Var denna artikel till hjälp?
2 av 2 tyckte detta var till hjälp