I denna artikel kommer vi att gå igenom orderstatusar och hur du jobbar med dessa i butiken.
Denna artikel täcker följande ämnen:
- Vad är orderstatusar?
- Skicka e-post till kund gällande ny orderstatus
- Hur skapar man en egen orderstatus?
- Hur skapar man en egen orderstatus?
- Sätt order till plockning direkt efter ordern är mottagen
Vad är orderstatusar?
Orderstatusar är ett sätt för dig att markera vilket skede en order befinner sig i. För att redigera dessa orderstatusar, så går du in i admin till Inställningar -> Orderstatusar.
Från början finns fem orderstatusar:
- Mottagen
- Plockning
- Behandlad
- Annullerad
Dessa orderstatusar är obligatoriska och går inte att radera. Utöver detta har Plockning och Behandlad unika inställningar.
Plockning:
Skapa frakthandlingar i nShift är tillgängligt om du har nShift-tillbehöret anslutet till din butik. Detta gör att orderns adressuppgifter automatiskt överförs till en ny fraktsedel i n-Shift när ordern sätts till Plockning, vilket enkelt låter dig skriva ut fraktsedeln så fort ordern uppdateras.
Läs mer om nShift här.
Har du dessutom licensen Status Events kan orderstatusen vidare uppdateras till Behandlad efter att fraktsedeln har skrivits ut.
Behandlad & annullerad
Om du använder dig av Klarna Checkout (även känd som KCOv3) i din butik så har du under Inställningar -> Betalsätt -> Klarna Checkout möjligheten att aktivera "Uppdatera betalningen hos betalleverantören" (Se bild nedan).
Denna inställningen gör att en betalning blir aktiverad hos Klarna om en order med detta betalsättet sätts till Behandlad.
Det gör även att om en order sätts till Annullerad innan den sätts till Behandlad så stryks reservationen på pengarna och ingen aktivering går längre att genomföra.
Skicka e-post till kund gällande ny orderstatus
För varje orderstatus kan ett e-post automatiskt skickas ut till kunden för att uppdatera dem hur det går för deras order. Du aktiverar detta genom att slå PÅ inställningen "Skicka e-post till kund gällande ny orderstatus" (Se bild nedan).
Dessa mejl kan du fritt redigera och innehållet kan bli dynamiskt med hjälp av våra platshållare (den text som är markerad i gult i ovan bild)
Platshållare ersätts automatiskt med den text som är relevant för den specifika ordern som mejlet berör.
Du kan dynamiskt skjuta in följande innehåll i ett orderstatusmejl:
- Ditt butiksnamn
- Butiks-URL
- Ditt företagsnamn
- Ordernummer
- Kundnummer
- Kundens förnamn
- Kundens efternamn
- Kundens e-post
- Godssöknings-länk
- Köpvillkorslänk
Det finns fler platshållare tillgängliga i listan, men de fungerar inte i detta sammanhanget.
Vill du inte skicka ut ett mejl för en viss orderstatus så kan du enkelt ändra inställningen till AV.
Hur skapar man en egen orderstatus?
Vill du lägga upp en egen orderstatus så kan du enkelt göra detta genom att klicka på "Lägg till ny status" (Se nedan).
Du ombeds sedan att fylla i Namn samt välja om du önskar skicka e-post även för denna orderstatus.
Om du ansluter externa system genom vårt API så kan detta vara särskilt användbart för att trigga händelser genom specifika orderstatusar. Detta gäller för exempelvis Ongoing WMS samt vissa affärssystem.
Sätt order till plockning direkt efter ordern är mottagen
Om denna inställning är påslagen så kommer ordern att statusändras till Plockning direkt efter att den blivit mottagen. Detta innebär att båda mejl skickas direkt, så det kan vara en bra idé att stänga av mejlet för en av dessa orderstatusar.
Inställningen är särskilt bra om man har nShift aktiverat i sin butik, eftersom frakthandlingen då skapas i nShift så fort ordern anländer.
----------------
Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support
Mejl: support@starweb.se Telefon: 040 - 602 09 00
Kommentarer
0 kommentarer