Här går vi igenom och visar hur ni som administratör hanterar er/era ordrar i Starweb administration.

 

Vad vi kommer gå igenom i denna artikel

  1. Hur hanterar jag mina ordrar?
  2. Vad är en orderstatus och hur använder jag dem?

Extra

  1. Platshållare för kollisökning (mail)

 

Hur hanterar jag mina ordrar?

  1. Det vanligaste när en order är skapade är att ni får ett mail som är skickat från butiken. I detta mail så står all information om själva beställningen, dvs vad slutkunden har beställt. För att behandla order så loggar ni först in i er administration för webbutiken. Därifrån så kan ni klicka antingen på "olästa ordrar" som syns som en puff direkt på startsidan i admin. Eller så kan ni gå in via Admin -> Kunder -> Ordrar. 

    Order_Dashboard.png

  2. När ni klickat in till orderlistan så letar ni upp er order. Klicka sedan in på ordern.
    order_orderlist.png

  3. Inne på ordern gå går ni igenom vad kunden beställ och packar produkterna. 
    Order_ordered_products.png
  4. När ovan är klart så har ni redan kanske bokat frakten och fått ett kolli ID. Detta kolli ID kan ni lägga in lite längre ner på ordersidan och denna information skickas då till slutkund när ni sätter ordern som behandlad. Om ni inte har platshållare på plats redan så läs mer här hur ni lägger till det.

    Order_kolli_id.png

  5. Nästa steg är att sätta ordern som behandlad. Detta gör ni genom att gå upptill orderns topp och letar upp sektionen för orderstatus. Klicka på drop-down listan och välj behandlad.
             
    ! När ni väljer den nya statusen behandlad och använder t.ex Klarna checkout så kan ni välja att skicka en uppdatering till betalleverantören. Detta betyder att betalningen går från reservation till bokad/betald. Skickas inte denna uppdatering till betalleverantören så måste ni manuellt logga in hos betalleerantören och aktivera betalningen. Så genom att göra detta så kan ni spara lite tid och automatisera en del av flödet.

    Order_drop-down_behandlad.png
    Order_behandlad_send_status.png

  6. Klicka nu på spara och ordern kommer sättas som behandlad. När detta görs så kommer även mail som standard skickas ut till slutkund med information om att ordern är behandlad och kommer skickas.

 

Vad är en orderstatus och hur använder jag dem?

En orderstatus är det som beskriver statusen på ordern. Från början så finns det fyra orderstatusar (men man kan lägga till egna), dessa är.

  • Mottagen
    Denna orderstatus är det som sätts direkt när ordern kommer in. Så fort ordern skapas så kommer även mail skickas ut med text kopplat till denna orderstatus. 
  • Plockning
    Denna orderstatus används oftast tillsammans med nShift eller Ongoing då ordern behöver sättas som plockning för att skicka över information till det externa systemet. Som standard så skickas inte något mail ut till kunder när denna orderstatus sätts. NI kan själv ställa in hur det skall hanteras under Admin -> Inställningar -> Orderstatusar. Klicka sedan på den orderstatus som ni vill ändra.
  • Behandlad
    Denna orderstatuse används när man behandlat ordern och har packat produkterna och är redo att skicka ordern. Som standard så skickas ett mail till slutkund när denna orderstatus sätt.
  • Annullerad
    Denna orderstatus används om det är så att en order skall annulleras. Vid annullering så kommer lagersaldo räknas tillbaka på de beställda ordrarna. Skulle ni editera endast en orderrad så måste ni manuellt justera inne på den eller de berörda produkterna så lagersaldot blir rätt.

Ni hittar alla orderstatusar genom att gå in på Admin -> Inställningar -> Orderstatusar. Där kan ni ställa in om mail skall skickas ut till kund när orderstatusen används eller lägga till/ändra befintlig text.

Order_orderstatus.png


Platshållare för kollisökning (mail)

En platshållare är en kod som dynamiskt kan läsa in information som sparas i webbutikens databas. När det gäller kollisökning så måste man som standard lägga till platshållaren så det skickas ut i mailet när ordern behandlas. 

  1. Börja med att gå in på Admin -> Inställningar -> Orderstatusar
  2. Klicka sedan in på orderstatusen behandlad

    Order_placeholders.png

  3. Sätt markören på valfritt ställe i texten t.ex direkt under "Din order är nu behandlad och redo att levereras/hämtas!"
  4. Klicka sedan på + tecknet och välj i listan "Godssöknings-länk". Då läggs det till en gulmarkerad text för godssökning.

    Order_placeholders_choose_gods.png
    Order_placeholders_added.png


  5. Nu har du lagt till platshållaren godsöknings-länken som kommer automatiskt läsa in kolli id som ni sparat på ordern innan ni satte den som behandlad. Detta kommer då synas på mailet som slutkunden får skickat till sig.

 

 

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se

 

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer

0 kommentarer

Artikeln är stängd för kommentarer.