Beroende på vilken butik storlek ni har så gäller inte delar av nedan information Er. Vi utgår från Premium butik om inget annat anges. Övergripande funktionsöversikt har ni här: Butiksfunktioner.
Denna sidan täcker följande ämnen:
Om betalsätt ingår i er butik kan ni läsa om ni följer länken till Starweb på respektive betalsätt.
Klarna Checkout (KCO)
För att komma igång med KCO så måste ni först ansöka om konto för KCO. Om ni har klarna sedan tidigare, oavsett om det är KCO, så måste ny ansökan göras. Den senaste KCO som släpptes hösten 2018 är ett helt separat system hos klarna och därför måste ansökan göras igen.
Kända krav i butiken från klarna, kan tillkomma mer under ansökningsprocessen.
- Ett företagsnamn måste synas i butiken. Det företagsnamnet måste vara samma som vid ansökan.
- Ifall företaget är en enskild firma och adress på företaget är en hemadress så kan klarna neka ansökan då adressen som företaget är registrerad på måste stå i butiken. Skulle det vara så att det finns en fysisk butik och det är denna adress som ni vill visa i webbutiken så måste denna adress även framgå på bolagsverket. Detta är något klarna tar beslut om, om det blir aktuellt. Kontakta starweb support om ni har fler frågor angående detta.
- Varor som tobak, vapen osv.. kommer klarna granska och ta beslut om från fall till fall.
- Om klarna behöver mer info / förklaring /underlag under ansöknings processen så kommer dom kontakta er direkt via mail/telefon.
Ansökan i starweb
Ni går till inställningar- betalsätt och klickar länken registrera ett konto. Ni kommer först till ett mindre formulär och sen till ett större. Fyll i båda och skicka in.
Denna infon skickas till Klarna. Klarna kommer gå igenom detta inom någon dag. Skulle Klarna behöva mer information från er så kommer dom höra av sig direkt till er, via mail i första hand.
När ni fått godkänt av Klarna så kan ni kan testa att lägga en live order med ert nya betalsätt, viktigt att det inte är era egna uppgifter ni använder. Finner ni inte ert nya betalsätt bland era betalsätt (Inställningar - Betalsätt) så kontakta oss på supporten.
I vanliga fall så brukar det ta ca 3 dagar men har ni inte fått något mejl ifrån Klarna så återkom till oss på supporten via mail/telefon/chatt så kollar vi status och informerar hur ni går vidare.
När allt är klart så kommer klarna maila ut nya inlogg till ert nya konto. Har ni problem under ovan process då hör ni av er till starweb supporten. https://www.starweb.se/kontakt/
Inställningar
Det finns några inställningar på betalsättet i starweb . Hittar ni under INSTÄLLNINGAR - BETALSÄTT- KLARNA CHECKOUT
- Uppdatera betalning hos betalleverantör
Är denna aktiv så kommer ordern markeras som bekräftad hos klarna när orderstatus hos starweb sätts till "Behandlad". Summan blir därmed klar för utbetalning till nästa omgång hos klarna. - Klarna checkout (B2B)
Vill ni sälja till företag och dom ska kunna använda KCO så måste Klarna aktivera detta när er konto ansökan är helt klar. Ni kan kontakta klarna själva eller be starweb support för att be klarna aktivera detta. - Visa kryssruta för vårt nyhetsbrev i Klarna
Det kommer upp en kryssruta i KCO för nyhetsbrev, om denna är aktiv. - Tvinga minsta åldersgräns (18 år) - endast B2C!
Om det säljs tobak, vapen eller liknande så kommer Klarna troligen kräva att ni har denna funktion aktiv. Kan bara användas av det butiker som säljer dessa typer/liknande varor, efter att klarna aktiverat funktionen från deras sida också. Övriga ska inte aktivera denna då det stoppar köp i kassan. - Tillåt kunder att ange en leveransadress
Kunder kan ange annan leveransadress om denna är aktiv. - Visa avancerade inställningar
Här kan ni ändra lite färger i KCO fönstret, ändrar alltså inte starwebs delar.
Bra att veta
- Ordrar skickas över till Klarna i samband med att order kommer in. Om ni är osäker om det gått över så gå in på ordern i starweb och på ovan sidan så borde ni kunna hitta Klarnas referens för betalning, se bild.
- Redigering av ordrar måste ske i både Starweb Admin och Klarna Merchant Portal, i annat fall kommer du att få felmeddelandet "Kan inte fånga upp Klarna Checkout betalning: Forbidden". Detta kommer vi åtgärda så att ändringar i Starweb kommer gå över till klarna. Är ni intresserade av att få veta när detta blir släppt så kontakta Starwebs support som lägger till er i listan så att ni får mail när det släpps.
- Ni kan dock aktivera en order i originalutförande, alt. annullera ordern i originalutförande.
- Andra betalsätt än Paypal, Swish samt fördefinierade betalsätt är ej tillåtna av Klarna. Får ej vara konkurrerande betalsätt bredvid Klarna i kassan om Klarna kan erbjuda samma lösning. Skulle Klarna inte erbjuda den lösning ni önskar och ändå vill använda Klarna så måste Klarna först godkänna att ni får använda er av annat konkurrerande betalsätt bredvid Klarna i kassan. Kontakta gärna Starweb support om ni har ytterligare frågor.
Paypal
Detta betalsätt är väldigt snabbt att komma igång med.
- Kontakta Paypal här
- Återkom till Starweb support med företagskontoID samt e-post adress som är knutet till kontot.
- När Starweb lagt in uppgifterna så återkommer vi och butiken är redo att ta emot betalningar med paypal.
Bra att veta
- Ordrar skickas över till Paypal i samband med att order kommer in. Om ni är osäker om det gått över så gå in på ordern i starweb och på ovan sidan så borde ni kunna hitta Paypals referens för betalning, se bild.
Payson
Detta betalsätt är väldigt snabbt att komma igång med. OBS! Gäller ej Payson 2.0!
- Ansök om konto här
- Återkom till starweb support med E-postadress , Agent ID samt API-nyckel som du fått av Payson.
- Om ni ska ha payson faktura så säkerställ med payson att detta är aktiverat, görs inte med automatik.
- Innehåller er e-post adress svenska tecken Å,Ä,Ö så kommer inte det funka med payson faktura.
- När Starweb lagt in uppgifterna så återkommer vi och butiken är redo att ta emot betalningar med payson.
Bra att veta
Ordrar skickas över till Payson samband med att order kommer in. Om ni är osäker om det gått över så gå in på ordern i starweb och på ovan sidan så borde ni kunna hitta Payson referens för betalning, se bild.
NETS Easy
Detta betalsätt är väldigt snabbt att komma igång med.
- Ansök om konto här
- Återkom till starweb support med Hemlig nyckel samt checkout-nyckel som du fått av NETS. Guide var ni hittar dessa uppgifter hos NETS laddar ni ner här. NETS brukar även kontakta Starweb med dessa uppgifter direkt. Kontrollera med Starweb support om ni är osäkra.
- När Starweb lagt in uppgifterna och lagt in en NETS logga så återkommer vi och butiken är redo att ta emot betalningar med NETS Easy.
Bra att veta
- Ordrar skickas över till NETS i samband med att order kommer in. Om ni är osäker om det gått över så gå in på ordern i Starweb och på ovan sida så borde ni kunna hitta NETS referens för betalning, se bild.
Swish
Detta betalsätt är det som kallas Swish handel och ska inte förväxlas med ett vanligt Swish-nummer. Detta kan endast fås av er bank.
- Kontakta er bank för att skaffa Swish handel.
- Återkom till starweb support med ert nya Swish handelnr som börjar med 123xxxxx
- Vi mailar sedan ut hur ni slutför installationen, kräver bankID.
- När ni slutför installationen enligt våra instruktioner så är butiken klar att ta emot betalningar med Swish.
Bra att veta
-
Förnya ert Swish certifikat
1. Gå till länken www.butiken.se/admin/swish/setup (butiken.se avser kundens domän)2. Radera certifikatet (enda som går att göra när man går till länken i punkt 1)3. Följ rutin som står på sidan som kommer upp efter att man gjort enligt punkt 2. Finns video hur man gör här också. Länk till video om det behövs.ViktigtNär ni skapar ett nytt certifkat så uppmanas ni att skapa en CSR kod genom att ladda ner ett program. Gör inte detta utan klicka på hoppa över. CSR koden som ni måste använda visas på sidan /admin/swish/setup. Kopiera den och lägg in. Därefter så skapar ni ert Swish certifikat och ladda ner filen. Öppna sedan filen i notepad eller word för att därefter kopiera och klistra in det i installationen. - Ordrar skickas över till Swish i samband med att order kommer in. Om ni är osäker om det gått över så gå in på ordern i starweb och på ovan sidan så borde ni kunna hitta Swish referens för betalning, se bild.
Svea Webpay
- Ansök om konto hos Svea här
- Återkom till starweb support med MerchantID samt Secret lösen.
- När Starweb lagt in uppgifterna så återkommer vi och butiken är redo att ta emot betalningar med Svea Webpay.
Inställningar
- Uppdatera betalning hos betalleverantör
Är denna aktiv så kommer ordern markeras som bekräftad hos Svea när orderstatus hos starweb sätts till "Behandlad".
Bra att veta
Ordrar skickas över till Svea samband med att order kommer in. Om ni är osäker om det gått över så gå in på ordern i starweb och på ovan sidan så borde ni kunna hitta Svea referens för betalning, se bild.
Wasa Kredit
För att komma igång med Wasa Kredit behöver ni kontakta Wasa för att erhålla KlientID samt API-nyckel för ert konto. Återkom till Starwebs support med dessa uppgifter så hjälper vi er sedan att lägga till detta i er butik. Läs mer om Wasa kredit här.
Wasa Kredit erbjuder både faktura och leasing, dessa kommer visas som två separata betalsätt i admin. Integrationsuppgifterna är dock samma för båda varianter.
Orderstatus och kreditkontroll
Orderstatus hanteras från Starweb efter att order är skapad. Ordern kommer först att reflekteras som avbruten då vårt system gör en koll på om ordern är godkänd från Wasa eller inte i form av en kreditkontroll. Detta bör ta några sekunder men kan vid avvikelser dröja längre än så. Oavsett bör kunden få en orderbekräftelse så länge allt stämmer med ordern.
Är det så att en manuell kreditkontroll behövs utföras av Wasa får kunden information om att ordern inte är klar. Ordern kommer i detta fall reflekteras som avbruten tills att den får en annan status i Wasa. Blir ordern sedan godkänd får kunden mail om detta. Blir ordern istället nekad kvarstår den som en avbruten order.
När ordern är Mottagen i Starwebs admin så kommer den att reflekteras som Ready to ship i Wasa. När den sedan är satt till Behandlad i Starwebs admin kommer den att visas som Shipped i Wasas system.
Just nu måste annullering av order ske manuellt i båda systemen. Detta är något vi kommer se över och förbättra framöver.
Under fältet Betalningsreferens inne på ordern kan du se om ordern har synkats till Wasa kredit (Se markerat i bild nedan). Denna referens är endast tillgänglig i Starweb och är ett system ID som kommer från Wasa Kredit. Det går dock inte att söka efter denna referens i Wasas system.
Rabattkoder
Rabattkoder kommer inte att fungera i samband Wasa Kredit. Därmed kommer fältet för rabattkoden i kassan inte att vara synligt när Wasa Kredit (faktura eller leasing) är aktivt i kassan.
Kassan
I kassan visar Wasa kredit endast summan exklusive moms. Detta är inget vi på Starweb kan påverka.
Obs!
Wasa kredit funkar endast i Sverige, med svenska som språk och SEK som valuta. Om butiken skulle vara inställd på något annat språk än svenska kommer Wasa fortfarande vara synligt i butiken men all text i checkouten kommer att vara på svenska.
Har butiken inställning annat än land Sverige eller valuta SEK då kommer Wasa kredit inte visas i kassan.
Månadskostnad widget Wasa Kredit Leasing
För betalsätt Leasing så finns det inställning som aktiverar Wasa widget och denna visar månadskostnaden på produktsidan. För att aktivera detta går du till Inställningar -> Betalsätt och slår igång alternativet för "Visa Wasa Kredit månadskostnad widget" längst nere under betalsättet för Wasa Kredit Leasing. Som standard så är denna AV.
Nedan kan du ta del av ett exempel på hur denna widget ser ut i butiken. Kostnaden baseras på produktens kostnad.
----------------
Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se
Kommentarer
0 kommentarer