OBS! Beroende på vilken butiksstorlek ni har så gäller kanske inte vissa delar av nedan information er.
Vi utgår från Premium butik om inget annat anges.

Övergripande funktionsöversikt har ni här Butiks funktioner

 Denna sidan täcker följande ämnen:

  1. Klarna Checkout (KCO)
  2. PayPal
  3. Payson
  4. DIBS Easy
  5. Swish
  6. Svea Checkout

Om betalsätt ingår i er butik kan ni läsa om ni följer länken till Starweb på respektive betalsätt.

Klarna Checkout (KCO) Läs mer på Starweb

För att komma igång med KCO så måste ni först ansöka om konto för KCO. Om ni har klarna sedan tidigare, oavsett om det är KCO, så måste ny ansökan göras. Den senaste KCO som släpptes hösten 2018 är ett helt separat system hos klarna och därför måste ansökan göras igen.

Kända krav i butiken från klarna, kan tillkomma mer under ansökningsprocessen.

  • Ett företagsnamn måste synas i butiken. Det företagsnamnet måste vara samma som vid ansökan.
  • Ifall företaget är en enskild firma och adress på företaget är en hemadress så kan klarna neka ansökan då adressen som företaget är registrerad på måste stå i butiken. Skulle det vara så att det finns en fysisk butik och det är denna adress som ni vill visa i webbutiken så måste denna adress även framgå på bolagsverket. Detta är något klarna tar beslut om, om det blir aktuellt. Kontakta starweb support om ni har fler frågor angående detta.
  • Varor som tobak, vapen osv.. kommer klarna granska och ta beslut om från fall till fall.
  • Om klarna behöver mer info / förklaring /underlag under ansöknings processen så kommer dom kontakta er direkt via mail/telefon.

Ansökan i starweb

Ni hittar en klarna logga på admin startsidan som skickar er till ett mindre formulär där ni skickar in första uppgifterna.  Ni väntar nu 2 arbetsdagar och sedan går ni tillbaka till samma länk men på första formuläret så klickar ni nu på knappen "nästa" enbart. Ni hamnar då på en ny sida med ett lite större formulär som ni fyller i och skickar in.

Ni kan inom någon dag testa att lägga en live order med ert nya betalsätt, viktigt att det inte är era egna uppgifter ni använder. Finner ni inte ert nya betalsätt bland era betalsätt (Inställningar - Betalsätt) så kontakta oss på supporten.

I vanliga fall så brukar det ta ca 3 dagar men har ni inte fått något mejl ifrån Klarna så återkom till oss på supporten via mail/telefon/chatt så kollar vi status och informerar hur ni går vidare. 

När allt är klart så kommer klarna maila ut nya inlogg till ert nya konto. Har ni problem under ovan process då hör ni av er till starweb supporten. https://www.starweb.se/kontakt/

 

 Inställningar

Det finns några inställningar på betalsättet i starweb . Hittar ni under INSTÄLLNINGAR - BETALSÄTT- KLARNA CHECKOUT

  • Uppdatera betalning hos betalleverantör
    Är denna aktiv så kommer ordern markeras som bekräftad hos klarna när orderstatus hos starweb sätts till "Behandlad". Summan blir därmed klar för utbetalning till nästa omgång hos klarna.
  • Klarna checkout (B2B)
    Vill ni sälja till företag och dom ska kunna använda KCO så måste Klarna aktivera detta när er konto ansökan är helt klar. Ni kan kontakta klarna själva eller be starweb support för att be klarna aktivera detta.
  • Visa kryssruta för vårt nyhetsbrev i Klarna
    Det kommer upp en kryssruta i KCO för nyhetsbrev, om denna är aktiv.
  • Tvinga minsta åldersgräns (18 år) - endast B2C!
    Om det säljs tobak, vapen eller liknande så kommer Klarna troligen kräva att ni har denna funktion aktiv. Kan bara användas av det butiker som säljer dessa typer/liknande varor, efter att klarna aktiverat funktionen från deras sida också. Övriga ska inte aktivera denna då det stoppar köp i kassan.
  • Tillåt kunder att ange en leveransadress
    Kunder kan ange annan leveransadress om denna är aktiv.
  • Visa avancerade inställningar
    Här kan ni ändra lite färger i KCO fönstret, ändrar alltså inte starwebs delar.

 

Bra att veta

  • Ordrar skickas över till Klarna i samband med att order kommer in. Om ni är osäker om det gått över så gå in på ordern i starweb och på ovan sidan så borde ni kunna hitta Klarnas referens för betalning, se bild.

 

  • Redigering av ordrar måste ske i både Starweb Admin och Klarna Merchant Portal, i annat fall kommer du att få felmeddelandet "Kan inte fånga upp Klarna Checkout betalning: Forbidden". Detta kommer vi åtgärda så att ändringar i Starweb kommer gå över till klarna. Är ni intresserade av att få veta när detta blir släppt så kontakta Starwebs support som lägger till er i listan så att ni får mail när det släpps.
  • Ni kan dock aktivera en order i originalutförande, alt. annullera ordern i originalutförande.

  • Andra betalsätt än Paypal, Swish samt fördefinierade betalsätt är ej tillåtna av Klarna. Får ej vara konkurrerande betalsätt bredvid Klarna i kassan om Klarna kan erbjuda samma lösning. Skulle Klarna inte erbjuda den lösning ni önskar och ändå vill använda Klarna så måste Klarna först godkänna att ni får använda er av annat konkurrerande betalsätt bredvid Klarna i kassan. Kontakta gärna Starweb support om ni har ytterligare frågor.

 

Paypal Läs mer på Starweb

Detta betalsätt är väldigt snabbt att komma igång med. 

  • Kontakta Paypal här
  • Återkom till Starweb support med företagskontoID samt e-post adress som är knutet till kontot.
  • När Starweb lagt in uppgifterna så återkommer vi och butiken är redo att ta emot betalningar med paypal.

Bra att veta

  • Ordrar skickas över till Paypal i samband med att order kommer in. Om ni är osäker om det gått över så gå in på ordern i starweb och på ovan sidan så borde ni kunna hitta Paypals referens för betalning, se bild.


Payson Läs mer på Starweb

Detta betalsätt är väldigt snabbt att komma igång med. OBS! Gäller ej Payson 2.0!

  • Ansök om konto här
  • Återkom till starweb support med E-postadress , Agent ID samt API-nyckel som du fått av Payson.
  • Om ni ska ha payson faktura så säkerställ med payson att detta är aktiverat, görs inte med automatik.
  • Innehåller er e-post adress svenska tecken Å,Ä,Ö så kommer inte det funka med payson faktura.
  • När Starweb lagt in uppgifterna så återkommer vi och butiken är redo att ta emot betalningar med payson.

Bra att veta

Ordrar skickas över till Payson samband med att order kommer in. Om ni är osäker om det gått över så gå in på ordern i starweb och på ovan sidan så borde ni kunna hitta Payson referens för betalning, se bild.

 

Dibs Easy Läs mer på Starweb

 Detta betalsätt är väldigt snabbt att komma igång med.

  • Ansök om konto här
  • Återkom till starweb support med Hemlignyckel samt checkout-nyckel som du fått av Dibs. Guide var ni hittar dessa uppgifter hos Dibs laddar ni ner här. Dibs brukar även kontakta Starweb med dessa uppgifter direkt. Kontrollera med Starweb support om ni är osäkra.
  • När Starweb lagt in uppgifterna och lagt in en Dibs logga så återkommer vi och butiken är redo att ta emot betalningar med Dibs Easy.

Bra att veta

  • Ordrar skickas över till Dibs i samband med att order kommer in. Om ni är osäker om det gått över så gå in på ordern i starweb och på ovan sidan så borde ni kunna hitta Dibs referens för betalning, se bild.


Swish Läs mer på Starweb

Detta betalsätt är det som kallas Swish handel och ska inte förväxlas med ett vanligt Swish nummer. Detta kan endast fås av Er bank.

  • Kontakta er bank för att skaffa Swish handel.
  • Återkom till starweb support med ert nya Swish handelnr som börjar med 123xxxxx
  • Vi mailar sedan ut hur ni slutför installationen, kräver bankID.
  • När ni slutför installationen enligt våra instruktioner så är butiken klar att ta emot betalningar med Swish.

Bra att veta

  • Förnya ert swish certifikat

    1. Gå till länken www.butiken.se/admin/swish/setup  (butiken.se avser kundens domän)
    2. Radera certifikatet (enda som går att göra när man går till länken i punkt 1)
    3. Följ rutin som står på sidan som kommer upp efter att man gjort enligt punkt 2. Finns video hur man gör här också. Länk till video om det behövs.
     
  • Ordrar skickas över till Swish i samband med att order kommer in. Om ni är osäker om det gått över så gå in på ordern i starweb och på ovan sidan så borde ni kunna hitta Swish referens för betalning, se bild.


Svea Webpay Läs mer på Starweb

Det som är bra att veta med detta betalsätt är att möjlighet till leasing finns.

  • Ansök om konto hos Svea här
  • Återkom till starweb support med MerchantID samt Secret lösen.
  • När Starweb lagt in uppgifterna så återkommer vi och butiken är redo att ta emot betalningar med Svea Webpay.

Inställningar

  • Uppdatera betalning hos betalleverantör
    Är denna aktiv så kommer ordern markeras som bekräftad hos Svea när orderstatus hos starweb sätts till "Behandlad".

Bra att veta

Ordrar skickas över till Svea samband med att order kommer in. Om ni är osäker om det gått över så gå in på ordern i starweb och på ovan sidan så borde ni kunna hitta Svea referens för betalning, se bild.

 

 

 

 top

 

 

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se

Var denna artikel till hjälp?
1 av 1 tyckte detta var till hjälp