Att peka om sin domän är inte alltid det enklaste. Men vi går igenom nedan vilka uppgifter som ni behöver för att göra detta.
Vad som vi kommer gå igenom i denna artikel
- CNAME/A-pekare (spf-record)
- Hur pekar man om hos Loopia.se
- Hur pekar man om hos One.com
- Problem med mailen?
CNAME/A-pekare (spf-record)
Då det inte rekommenderar att DNS'en hanteras hos oss på Starweb så skall ni peka enligt nedan. När det kommer till CNAME så är det antingen subdomän t.ex butik.mindoman.se eller www. Glöm inte att lägga in SPF-record så att inte mail från butiken markeras som spam/skräp.
Typ | Namn | Data/Innehåll |
CNAME |
www |
ssl.starwebserver.se |
CNAME |
starweb._domainkey |
starweb._domainkey.starwebserver.se |
A |
52.28.249.62 |
|
TXT (spf-record) |
include:starwebserver.se |
Ovan uppgifter om domainkey behöver läggas in för att verifiera att butiken får lov att skicka ut mail direkt från butiken, t.ex orderbekräftelser.
Kontakta gärna support om ni är osäkra på ovan.
Hur pekar man om hos Loopia.se
DNS (CNAME/A-pekare): Byte av CNAME/A-pekare
Behöver ni hjälp med detta så kontakta gärna supporten hos Loopia
Hur pekar man om hos One.com
DNS editor: One.com DNS Editor (CNAME, A-pekare)
Behöver ni hjälp med detta så kontakta gärna supporten hos One.com
Problem med mailen?
Kontakta i första hand er mailleverantör då det är dem som kan undersöka varför t.ex mail hamnar som spam eller inte alls kommer fram. Den vanligaste orsaken är att man glömt lägga in t.ex SPF-recod som vi nämner lite längre upp.
----------------
Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se