I artikeln nedan går vi igenom vad sin krävs för att peka om sin domän och vad som är bra att tänka på.

Denna artikel täcker följande ämnen:

  1. CNAME/A-pekare (spf-record)
  2. Hur pekar man om hos Loopia.se
  3. Hur pekar man om hos One.com
  4. Att tänka på vid ompekning av domän (DNS)
  5. Problem med mailen?

CNAME/A-pekare (spf-record)

Eftersom det inte är rekommenderat att ni hanterar DNS-inställningarna hos oss på Starweb, behöver ni följa anvisningarna nedan. När det gäller CNAME-pekningar, kan de användas för antingen subdomäner (t.ex., butik.mindoman.se) eller för www. Glöm inte att konfigurera en SPF-record för att undvika att mail från er butik markeras som spam eller skräppost.

Typ Namn Data/Innehåll

CNAME

www

ssl.starwebserver.se

CNAME

starweb._domainkey

starweb._domainkey.starwebserver.se

A

 

52.28.249.62

TXT (spf-record)

 

include:starwebserver.se


Ovanstående uppgifter om domainkey måste konfigureras för att verifiera att butiken har tillstånd att skicka e-post direkt från butiken, som till exempel orderbekräftelser.

Om ni är osäkra på hur detta ska genomföras, tveka inte att kontakta vår support för hjälp och vägledning.

Hur pekar man om hos Loopia.se

DNS (CNAME/A-pekare): Byte av CNAME/A-pekare

Behöver ni hjälp med detta så kontakta gärna supporten hos Loopia.

 

Hur pekar man om hos One.com

DNS editor: One.com DNS Editor (CNAME, A-pekare)

Behöver ni hjälp med detta så kontakta gärna supporten hos One.com

 

Att tänka på vid ompekning av domän (DNS)

  • Innan ni ändrar pekningen av er domän, dubbelkolla med vår support att domänen ni planerar att peka om mot butiken är redo att ta emot inkommande trafik. Om den inte är godkänd på listan över tillåtna domäner, kommer den endast att peka direkt mot butikens server istället för att visa själva butiken. Tänk på att det inte är något namnserverbyte som skall göras utan endast DNS ändringar. Detta säkerställer att er nuvarande e-postkonfiguration och andra DNS-inställningar inte påverkas.

  • Planera även in er ompekning av domän. Försök att undvika att göra detta på en fredag eller precis före en stor helg. Det finns alltid en liten risk att något kan gå fel, och i så fall kan ni varken komma åt er gamla eller nya webbsida. Om ni är osäkra över när det är bäst att göra ompekningen, kontakta gärna vår support för rådgivning.

  • Normalt sett slår en ompekning ganska snabbt igenom. Vanligtvis kan ni förvänta er att det tar 1-2 timmar, men tiden kan variera beroende på era nuvarande DNS-inställningar. När domänen väl är ompekad brukar det ta ytterligare 1-2 timmar innan SSL-certifikatet är genererat och aktiverat. Om SSL-certifikatet inte är aktiverat inom 4 timmar efter att ni har ändrat era DNS-inställningar, bör ni kontakta vår support, eftersom det kan kräva manuell aktivering.

  • Tänk även på att SSL-certifikat kan ta en ett tag att genereras. Därför kan besökare mötas av meddelandet "osäker sida" en stund efter att ni har gjort ompekningen. etta gäller endast tills servern har skapat och aktiverat det SSL-certifikat som är kopplat till er domän.
  • För att säkerställa att butiken kan skapa och skicka e-post via ert domännamn säkerställ att ni konfigurerat korrekt SPF och DKIM (domainkey). Om ni glömmer att konfigurera detta kan alla e-postmeddelanden som butiken skapar troligen blockeras och markeras som spam. Mer information finns nedan under avsnittet "Problem med e-post".

Tips!

Efter att ni har ändrat pekningen av er domän kan ni använda tjänster som t.ex. https://www.dnswatch.info/ för att kontrollera att rätt information har lagts till i er DNS-hanterare. Ange bara ert domännamn med "www" för att kontrollera att "ssl.starwebserver.se" är korrekt inställt och sedan utan "www" för att verifiera A-posten (IP-adressen).

Problem med mailen?

Kontakta i första hand er mailleverantör, eftersom de är de som kan undersöka varför t.ex. mail hamnar i spam eller inte alls kommer fram. Den vanligaste orsaken är att man har glömt att konfigurera t.ex. SPF-records, vilket nämns lite längre upp. Kontrollera också att ni har en "noreply@"-adress, eftersom den används vid vissa mailutskick från er butik. Om denna adress saknas kan vissa mail fastna i spamfiltret och därför inte levereras korrekt.

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se

 

 

Var denna artikel till hjälp?
1 av 2 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer

0 kommentarer

Artikeln är stängd för kommentarer.