Beroende på din butiksstorlek kanske nedan information inte är relevant för dig. Här kan du läsa vad som ingår i de olika butiksstorlekarna.
Om du är osäker på vilken butiksstorlek du har, kontakta vår support.
Denna sidan täcker följande ämnen:
- Skapa kund
- Redigera befintlig kund
- Radera kund
- Massändra kunder
- Kund taggar
- Exportera kund
- Importera kunder
- Skicka återställnings mail till kunder
- Filtrera kunder i listan
- Affärssystem
Skapa kund
- Gå till Kunder -> Kunder och klicka på Skapa ny.
- Fyll i respektive fält med rätt information och klicka på Spara nere till höger.
Lösen som ni skapar och lägger in till kund skickar ni till kunden efter ni skapat dem.
Tänk på att fält som visas här styrs av inställningar under Inställningar -> Kassa och kundvagn, under inställningar för fält i kassan.
Det finns även 2 andra fält, enligt nedan bild.
Saldo på kundkonto är ett tillbehör som kostar 300kr/månad. Tanken är att använda denna som ett saldo som kunder får av er som handlare. Detta är inget som räknas av efter att order läggs utan ni som handlare måste måste uppdatera detta efter önskemål.
Kreditgräns är ett fält som endast ingår i storlek Platinum. Tanken här är att ni som handlare kanske har kommit överens om en kreditgräns, om kund handlar på exempel faktura, och ni uppdaterar då denna manuellt efterhand som kund handlar.
I båda fallen så ser inloggad slutkund detta på sitt konto. Exempel:
Inne i Admin och på kundlistan ser ni kreditgränsen per kund.
Redigera befintlig kund
- Ute i kundlistan under Kunder -> Kunder Ka klicka på antingen namnet eller kundnumret som är länkade.
- Klicka på Ändra kundinfo.
- Redigera sedan kund och klicka på Spara nere till höger.
Radera kund
- Ute i kundlistan under Kunder -> Kunder markerar du de kund/kunder du vill radera ute till vänster genom att bocka i boxen.
- Klicka "Ändra markerade kunder"
- Klicka "Ta bort valda kunder"
- Ni får upp ett informations fönster som beskriver vad som berörs när kunden raderas. Bekräfta genom att klicka OKEJ.
Massändra kunder
Nedan exempel avser massuppdatera kundtaggar men har ni annan data som ni kan massuppdatera i butik så är det samma procedur, men då väljer ni helt enkelt den datan det gäller.
- Ute i kundlistan under Kunder -> Kunder markerar du den kund/kunder du vill kund/kunder du vill massuppdatera genom att bocka i dem ute till vänster.
- Klicka "Ändra markerade kunder"
- Välj om ni vill lägga till eller ta bort tagg från kund. Då öppnas en ny rullgardin ute till höger där ni väljer taggen att lägga till eller ta bort.
- Klicka "Ändra kunder" ute till höger.
Hur fungerar taggar för kunder?
Kundtagg används för att tagga kunder på olika sätt så att ni kan sortera fram dessa. Ni kan själv sätta namn på taggen och på så sätt ha egna rubriker så att ni lättare kan sortera ut. Till exempel om ni har trogna kunder som handlar ofta och dessa vill ni tagga upp med namnet "trogen kund" så att ni senare kan sortera fram och skicka ut erbjudande till. Ni kan ha flera kundtaggar per kund.
- Gå in på en kund.
- Gå ner till "Taggar"
- Klicka på den gröna knappen med penna ute till höger.
- Ni ser två standard skapade taggar ni kan använda eller ni kan skapa en ny genom att klicka "Lägg till ny kundtagg"
För att söka fram kunder med specifik kundtagg
- Gå ut till kundlistan Kunder -> Kunder
- Klicka upp sökverktyget
- Klicka i första fältet och välj "Visa kunder med samtliga kundtaggar..."
- Ute till höger väljer ni kundtagg ni vill söka på
- Klicka på sök
Exportera kunder
Ibland kan det vara bra att exportera ut all kunddata som finns i butiken. Som standard så visas endast det kunder som valt att skapa ett konto i kassan. Vill ni även leta fram alla kunder som inte valt att skapa kundkonto i kassan så sorterar ni fram dessa först under länken "sökverktyg" likt vi sorterat på taggar ovan.
- Markera det kunder ute till vänster som ni vill exportera. Till vänster om kolumnen "kundnr" kan ni klicka på boxen med en bock i för att välja alla rader på denna sida eller alla rader på alla sidor.
- Klicka "Ändra markerade produkter"
- Klicka "Export och nyhetsbrev"
- Klicka "Exportera till .csv"
Inställning för om kund ska skapa kundkonto eller inte i kassan hittar ni under Inställningar -> Kassa och kundvagn.
På nästa får ni välja vilka fält som ska följa med .csv filen.
Nere till höger klickar ni "Ladda ner"
När ni öppnar csv filen så ska den komma se ut som nedan bild.
Skulle det se ut på annat sätt så är det inställningarna i filen som är fel. I nedan bild ser ni inställningar som ska funka. Vi rekommenderar Libre Office för att arbeta med csv filer.
Importera kunder
Följ denna länk för importinstruktioner.
Skicka återställnings mail till kunder
Gäller så att kunder kan sätta lösen till sitt konto i butiken. Gäller i huvudsak när ni har importerat kunder i administrationen då dessa kunder måste även sätta ett eget lösen till butiken.
- Markera det kunder som ni vill skicka mailet till genom att markera ute till vänster.
- Klicka "Ändra markerade kunder".
- Klicka på knappen "Skicka återställningsuppgifter".
- Bekräfta åtgärden i rutan som kommer upp.
Texten i mailet som går ut till kunderna hittar ni under Inställningar -> E-post till butik / kund, där ni även kan lägga till egen text om så önskas.
Så här ser mailet kund tar emot ut som standard.
Filtrera kunder i listan
Har ni många kunder, då går det att sortera fram lista efter era valda inställningar i sökverktyget. Att tänka på här är att sök filtren är lite olika beroende på vilken butik storlek ni har och vilka tillbehör som har lagts till i butiken ni har.
Ni ser dessa alternativ om ni klickar på länken SÖKVERKTYG.
Skillnaden på "alla kunder" och "kunder med kundkonto" är att "kunder med kundkonto" är sådana kunder som angivit ett lösen i kassan eller senare som då gör att dom får ett konto att logga in på i butiken och kan kolla sin order i butiken.
Kunder med kundkonto har en liten gubbe ute till höger i bild, brev avser mail adress till kund och bock avser att kund är nyhetsprenumerant.
Affärssystem och synk av kunder
- Fortnox
Kundkonto skickas över antingen när kund läggs upp i admin eller vid orderläggning.
- HiCore retail
Kundkonto skapas inte i HiCore's system men kund information finns på ordern hos HiCore Retail.
- Övriga system som går via vårt API
Detta måste kontrolleras hos den leverantör som bygger kopplingen. Oftast går det över när synk sker ett par gånger per dag. Varierar hur ofta hos dessa leverantörer.
----------------
Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl support@starweb.se eller telefon 040 - 602 09 00
Kommentarer
0 kommentarer