I denna artikel går vi igenom vilka inställningar du kan göra under sidan "E-post till butik/kund" som du finner i admin under Inställningar -> E-post till butik/kund.
Under E-post till butik/kund finner du bland annat meddelanden relaterade till order, kontoansökningar, kundregistrering och återställning av lösenord. Dessa meddelanden skickas till både butiksadministratören och kunderna vid olika händelser och inställningar i butiken.
Beroende på vilka integrationer ni har så kan några delar i respektive punkter inte vara aktuell för er då funktioner kan saknas. Här kan du läsa mer om vad som ingår i vår prenumerationer om du saknar någon funktion.
Denna sidan täcker följande ämnen:
- Var samt vad hittar man på denna sida?
- Platshållare - vad är det och hur funkar dessa
- Hur anger man texter på fler språk?
Var samt vad hittar man på denna sida?
Ni hittar inställningarna för e-post under Inställningar -> E-post till butik/kund.
Här hittar ni de mail som kommer att skickas till dig som butiksadministratör och till dina kunder.
Namn på mail |
Från Butiks-storlek |
Var mail skickas/innehåller |
Meddelande till butik vid order |
Start |
Mail som kommer till butiksadministratören vid ordrar i butiken. |
Meddelande till butik vid kontoansökningar |
Start |
Om du aktiverar denna i din butik kommer ni att få ett mail vid kontoansökningar hos er. Denna kan användas om ni valt att det endast ska gå att handla i butiken med kundkonto. För att aktivera detta går ni in under 'Inställningar' -> ‘Kassa och Kundvagn’. Här hittar ni en rullgardin under ‘Inställningar i kassan’ där ni kan välja om det krävs inloggning för att handla eller ej. |
Meddelande till kund vid registrering |
Plus |
Om denna är aktiv och du som butiksadministratör skapar ett konto åt en kund kommer kunden att få ett mail när kontot är skapat. |
Meddelande till kund vid återställning av lösenord via admin |
Plus |
Mail som skickas till er kund när ni skickar en återställningslänk av deras lösenord. |
Platshållare - vad är det och hur fungerar dessa?
Platshållare är färdiga kommandon där vi hämtar dynamisk information efter kund. Exempelvis så hämtar vi ett ordernummer med platshållaren [[orderNo]].
Vi använder dessa i mail samt på vissa sidor i butiken där information ska hämtas från kund. Detta kan vara namn, ordernummer eller övriga kunduppgifter som sedan kommer att visas i mailet eller på vissa sidor.
Platshållarna i plattformen kan väljas under +:et i texteditorn. När du lagt in en platshållare så syns detta som ett gult fält i texten (se bild).
Här är några exempel på sidor och mail och vad för information de automatiskt hämtar:
Sidan ‘Tack för din beställning’: Här hämtas ordernummer, namn och produkter från beställningen/order som kund gjort.
Mailet ‘Orderbekräftelse’: Här hämtas ordernummer, fullständiga kunduppgifter samt de köpta produkterna.
Nedan är en lista på alla våra platshållare och hur de kan skrivas direkt i texteditorn om man inte vill addera dem genom +:et:
Platshållare |
Vad platshållaren anger |
Övrig information |
[[customerEmail]] |
Kunds e-postadress |
|
[[customerFirstName]] |
Kunds förnamn |
|
[[customerLastName]] |
Kunds efternamn |
|
[[customerAddress]] |
Kunds adress |
|
[[customerPostalCode]] |
Kunds postkod |
|
[[customerPrimaryPhoneNo]] |
Kunds telefonnummer |
|
[[orderNo]] |
Ordernummer |
Om kunden har KCO aktiverat och ordern är gjord med KCO kommer denna platshållaren ha samma värde som [[orderPaymentReference]] |
[[orderGrandTotal]] |
Totala ordersumman |
|
[[orderCurrency]] |
Valuta vid order |
|
[[orderPaymentReference]] |
Transaktionsnummer |
Finns endast ifall en betalkoppling används vid köptillfälle. |
[[customerDisplayName]] |
Kunds för- och efternamn |
Om kunden är företagare skriver platshållare ut företagsnamnet istället. |
[[currentUrl]] |
Nuvarande URL |
Skriver ut den relativa URLen som man är inne på. Exempel: /page/product-a. |
[[shippingTrackingLink]] |
Godssökningslänk |
|
[[reactivateUrl]] |
URL för återaktivering av kundvagn |
Denna fungerar endast i "Spara kundvagn mejlen". |
[[termsLink]] |
Länk till köpvillkoren |
Fungerar endast i orderbekräftelse mejlen. |
Hur anger man texter på fler språk?
Längst nere bredvid spara-knappen hittar ni en rullgardin med olika språk. Välj de språk ni vill översätta mailen/sidorna till. När ni valt ett språk öppnas ett nytt gult fält för det språket. Här skriver ni er översättning till det valda språket.
----------------
Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se
Kommentarer
0 kommentarer