I denna artikel går vi igenom vilka inställningar du kan göra under sidan "E-post till butik/kund" som du finner i admin under Inställningar -> E-post till butik/kund.

Under E-post till butik/kund finner du bland annat meddelanden relaterade till order, kontoansökningar, kundregistrering och återställning av lösenord. Dessa meddelanden skickas till både butiksadministratören och kunderna vid olika händelser och inställningar i butiken.

Beroende på vilka integrationer ni har så kan några delar i respektive punkter inte vara aktuell för er då funktioner kan saknas. Här kan du läsa mer om vad som ingår i vår prenumerationer om du saknar någon funktion.

 Denna sidan täcker följande ämnen:

Var samt vad hittar man på denna sida?

Ni hittar inställningarna för e-post under Inställningar -> E-post till butik/kund.

Här hittar ni de mail som kommer att skickas till dig som butiksadministratör och till dina kunder. 

 Namn på mail

 Från Butiks-storlek

 Var mail skickas/innehåller

Meddelande till butik vid order

Start

Mail som kommer till butiksadministratören vid ordrar i butiken. 

Meddelande till butik vid kontoansökningar 

Start

Om du aktiverar denna i din butik kommer ni att få ett mail vid kontoansökningar hos er. Denna kan användas om ni valt att det endast ska gå att handla i butiken med kundkonto. För att aktivera detta går ni in under 'Inställningar' -> ‘Kassa och Kundvagn’. Här hittar ni en rullgardin under ‘Inställningar i kassan’ där ni kan välja om det krävs inloggning för att handla eller ej. 

Meddelande till kund vid registrering

Plus

Om denna är aktiv och du som butiksadministratör skapar ett konto åt en kund kommer kunden att få ett mail när kontot är skapat. 

Meddelande till kund vid återställning av lösenord via admin

Plus

Mail som skickas till er kund när ni skickar en återställningslänk av deras lösenord.  

 

Platshållare -  vad är det och hur fungerar dessa?

Platshållare är färdiga kommandon där vi hämtar dynamisk information efter kund. Exempelvis så hämtar vi ett ordernummer med platshållaren [[orderNo]].

Vi använder dessa i mail samt på vissa sidor i butiken där information ska hämtas från kund. Detta kan vara namn, ordernummer eller övriga kunduppgifter som sedan kommer att visas i mailet eller på vissa sidor.
Platshållarna i plattformen kan väljas under +:et i texteditorn. När du lagt in en platshållare så syns detta som ett gult fält i texten (se bild).

Skärmavbild 2024-02-09 kl. 16.36.47.png

Här är några exempel på sidor och mail och vad för information de automatiskt hämtar: 

Sidan ‘Tack för din beställning’: Här hämtas ordernummer, namn och produkter från beställningen/order som kund gjort.

Mailet ‘Orderbekräftelse’: Här hämtas ordernummer, fullständiga kunduppgifter samt de köpta produkterna.  

 

Nedan är en lista på alla våra platshållare och hur de kan skrivas direkt i texteditorn om man inte vill addera dem genom +:et:

Platshållare

Vad platshållaren anger

Övrig information

[[customerEmail]]

Kunds e-postadress

 

[[customerFirstName]]

Kunds förnamn

 

[[customerLastName]]

Kunds efternamn

 

[[customerAddress]]

Kunds adress

 

[[customerPostalCode]]

Kunds postkod

 

[[customerPrimaryPhoneNo]]

Kunds telefonnummer

 

[[orderNo]]

Ordernummer

Om kunden har KCO aktiverat och ordern är gjord med KCO kommer denna platshållaren ha samma värde som [[orderPaymentReference]]

[[orderGrandTotal]]

Totala ordersumman

 

[[orderCurrency]]

Valuta vid order

 

[[orderPaymentReference]]

Transaktionsnummer

Finns endast ifall en betalkoppling används vid köptillfälle.

[[customerDisplayName]]

Kunds för- och efternamn

Om kunden är företagare skriver platshållare ut företagsnamnet istället.

[[currentUrl]]

Nuvarande URL

Skriver ut den relativa URLen som man är inne på. Exempel: /page/product-a.

[[shippingTrackingLink]]

Godssökningslänk

 

[[reactivateUrl]]

URL för återaktivering av kundvagn

Denna fungerar endast i "Spara kundvagn mejlen".

[[termsLink]]

Länk till köpvillkoren

Fungerar endast i orderbekräftelse mejlen.

 

 

Hur anger man texter på fler språk?

Längst nere bredvid spara-knappen hittar ni en rullgardin med olika språk. Välj de språk ni vill översätta mailen/sidorna till. När ni valt ett språk öppnas ett nytt gult fält för det språket. Här skriver ni er översättning till det valda språket.

 
top

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer

0 kommentarer

Artikeln är stängd för kommentarer.