För att administrera din webbshop kan du lägga till och redigera nya administratörer med specifika rättigheter, såsom hantering av produkter, order eller användare. Vi går igenom hur du gör detta i denna artikel.
Beroende på din butiksstorlek kanske nedan information inte är relevant för dig. Här kan du läsa vad som ingår i de olika butiksstorlekarna. Om du är osäker på vilken butiksstorlek du har, kontakta vår support.
Denna artikel täcker följande ämnen:
Skapa administratörer
1. I Admin, klicka på gubben längst uppe till höger och välj Hantera administratörer.
2. Klicka sedan på Lägg till ny användare.
3. Fyll i Användarnamn, Namn, E-post samt vilka rättigheter administratören skall ha.
- Användarnamnet avgör vilket namn administratören loggar in i Admin med.
- Namnet visar dig vem på företaget som använder kontot.
- E-postadressen anger vilken adress som lösenordsåterställningar kan skickas till.
Rättigheter förklaras mer nedan
4. Klicka på den gröna knappen till höger med en disk-ikon för att spara den nya administratören.
Sedan skickas ett mejl ut till den nya administratören där den kan klicka på en länk för att välja sitt lösenord.
Ändra administratörer
1. I din administration, klicka på gubben längst uppe till höger och välj Hantera administratörer.
2. Håll muspekaren över den administratör du vill redigera, en grön penna kommer att visas längst till höger på raden. Klicka på pennan.
3. Du kan nu redigera alla fält för administratören.
- Användarnamnet avgör vilket namn administratören loggar in i Admin med.
- Namnet visar dig vem på företaget som använder kontot.
- E-postadressen anger vilken adress som lösenordsåterställningar kan skickas till.
Rättigheter förklaras mer nedan
Rättigheter
Rättigheter ger dig möjligheten att definiera vad varje administratör får eller inte får göra. Du som är ägare till butiken har alltid alla rättigheter från början. Nedan ser du detaljer kring vad varje rättighet innebär.
Produkter
Denna rättighet tillåter dig se, redigera och skapa nya produkter.
För att koppla produkterna till kategorier behöver du även rättigheten Kategorier.
Kategorier
Denna rättighet tillåter dig se, redigera och skapa nya kategorier.
För att koppla kategorin till en meny behöver du även rättigheten Utseende.
För att koppla produkter till kategorin behöver du även rättigheten Produkter.
Kunder
Denna rättighet tillåter dig se, redigera och skapa kunder.
Den tillåter dig även se och exportera prenumeranter för nyhetsbrev till .csv eller Get a Newsletter.
För att se kundens ordrar så behöver du även rättigheten Ordrar.
Ordrar
Denna rättighet tillåter dig se och redigera ordrar.
För att läsa och redigera kunderna som är kopplade till ordern behöver du även rättigheten Kunder.
Utseende
Denna rättighet tillåter dig justera allt inom:
Tema
Sidor
Menyer
Bilder och dokument i mediabiblioteket
För att koppla menyer till kategorisidor så behöver du även rättigheten Kategorier.
Inställningar
Denna rättighet tillåter dig justera allt inom:
Övergripande
Butiksinställningar
Sökmotoroptimering
Språk och länder
Valuta och prislistor
Lagerstatusar
Order-dokument
Bevaka produkter
Data och integritet
Kopplingar
Prisagenter
Sociala funktioner
Import
Integrationer till anslutna system
Kassan
Betalsätt
Fraktsätt
Kassa och Kundvagn
E-post till butik/kund
Orderstatusar
Rabatt med rabattkoder
Statistik
Denna rättighet ger dig tillgång till Statistik-menyn under gubben längst upp till höger i Admin.
Denna sidan ger detaljer kring din butik och tillåter dig ansluta Google Tag Manager, Google Analytics och Facebook pixel.
Fakturor
Denna rättigheten ger dig tillgång till "mina fakturor" menyn under gubben längst upp till höger i Admin. Här kan du se dina fakturor från Starweb, med fakturanummer, OCR, datum, förfallodatum och summa.
-----------------------
Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support
Mejl: support@starweb.se Telefon: 040 - 602 09 00
Kommentarer
0 kommentarer