Förord:

För att underlätta för våra kunder att sätta igång med Specter så har vi skrivit denna guide som förklarar hur kopplingen funkar.

Att tänka på är att denna Specter koppling är helt ny och Starweb utvecklar den kontinuerligt. Kan vara fält/funktioner ni kanske idag använder eller vill använda som inte är utvecklade. Hittar ni inte informationen i nedan guide så kontakta gärna supporten för mer information. 

Denna sidan täcker följande ämnen:

  1. Vad krävs för att koppla på Specter
  2. Vad kostar kopplingen
  3. Vilket är det styrande systemet
  4. Hur ofta synkar Specter/Starweb
  5. Vilka fält synkas
  6. Kan jag välja att synka specifika produkter
  7. Vad behöver jag som kund starta med
  8. Hur kopplar jag på Specter till Starweb
  9. Flera lagerställen
  10. Prislistor
  11. Stafflade priser
  12. Multishop
  13. Övrigt
    (Valuta, Andra språk, Paketprodukter, Kunddata, Varianter, Orderstatus, Orderhantering)

Vad krävs för att koppla på Specter

Då vår koppling är ett tillbehör så kan ni koppla på Specter till vilken butik som helst.  Konto hos Specter är något ni själv måste skaffa och skriva avtal med. Ni hittar kontaktuppgifter till Specter här.  Tänk på att vill ni använda er av varianter så måste ni även skaffa varianthantering i Specter.  Varianter sköts sedan i Specter.

Vilket är det styrande systemet?

Just nu är kopplingen skapad utifrån att Specter är det styrande systemet. Detta är ingen inställning i Starweb admin som det ser ut idag.  Tanken är att det, i framtiden,  ska gå att ställa in och välja om Specter eller Starweb är styrande.  Så produkter/kategorier ska skapas/hanteras i Specter och detta kommer sedan synkas över till Starweb. 

Hur ofta synkar Specter/Starweb

Då kopplingen bygger på webhooks tekniken så kommer ändringar i Specter synkas över till Starweb inom några sekunder. Gäller då för det fält/data som ingår i kopplingen.  Ordrar som skapas i Starweb kommer även synkas över omgående till Specter.

Vilka fält synkas

Produkt data

Starweb   Specter   Information
Produktnamn Benämning  
Artikelnummer Artikelnummer  
Pris Enhetspris  
Visa för   Används endast vid första synk av produkt & sätts till "Ingen" i SW och när variant är färre än 2.
Varianter Variantartiklar Samma fält som enskild produkt
Kategorier Artikelgrupper Specter kan bara ha en kategori kopplad till produkt. I Starweb kan ni koppla på fler.
Vikt Vikt  
Enhet Standardenhet  
Tillverkare Leverantör  
Inköpspris Inköpspris Under "Leverantör och villkor" i Specter
EAN Huvudstreckkod  
Tillverkarens artikelnr Artikelnummer Hittas under leverantör och villkor
Antal i lager Antal i lager       
Lagerställen   Alla lagerställen
Moms Momssats 0 ej momsbelagt, 0 export/eu, 6,12,25 /produkt

 

Kategori information

Kategori struktur skapas i Specter , för att få dessa synkade till Starweb så måste varje kategori vara kopplad till en produkt. Det räcker alltså inte att bara skapa en kategori i Specter för att denna ska synkas över till Starweb.

Max 4 nivåer synkas till Starweb.


Order data

    Information (priser är exkl moms)
Produktnamn  
Artikelnummer  
Unika orderfält (t ex längd/höjd)  
Pris  
Rabatt  
Fraktsätt  
Betalsätt  
Antal i lager  
Lagerställen Valt lager på ordern synkas(kan bara finnas en)
Moms  

 

Kommentar som läggs på ordern(kassan) i Starweb, av slutkund, kommer inte synkas över till Specter då Specter inte har något sådant fält.

Order ändringar ska ändras i Specter som i sin tur ändrar order i Starweb.

I Specter kan ni lägga till kommentarer i fälten "Publicerad" & "Intern" och detta kommer synkas till Starweb enligt följande

Publicerad i Specter --> i Starweb "Extern kommentar till kunden" 
Intern i Specter -->i Starweb "Intern kommentar om ordern"
"Krav/ villkor" fält i Specter finns det inget fält för i Starweb och därmed synkas inte detta.

 

Kan jag välja att synka specifika produkter

Det Starweb letar efter, att synka över, är endast aktiva produkter i Specter. Vill ni INTE att x antal produkter ska synkas över så kan ni inaktivera dessa i specter, genom att klicka på soptunna längst ut till höger i Specters artikelregistret. Dessa tas bort från Starweb direkt men kan dröja något pga synk är upptagen med annat.

När det gäller varianter så kan ni i Specter koppla bort varianter från huvudvarianten, genom att på huvudvarianten klicka ute till höger under fliken variantartikel (röd fyrkant) . Detta kommer resulterar i att dessa bortkopplade varianter kommer tas bort från variant artikeln i Starweb och blir då som enskilda produkter. Ni kan dock koppla på samma variant, igen, i Specter och detta kommer då läggas tillbaka precis som det var innan. 

 

Vad behöver jag som kund starta med

Helt ny kund i Starweb och befintlig kund i Specter eller ny i båda systemen

Radera alla test produkter i Starweb och även kategorier.  Koppla på Specter och synka över produkter. Alla produkter ska skapas i Specter och när dom har synkats över så lägger ni till bilder/text samt övrig information i Starweb.   Nya produkter som synkas över till Starweb första gången är alltid satta till "visa för ingen" då produkten inte har all info vid första synk.  När produkten har all info den behöver så ändrar ni inställningen "visa för" till alla. Ni kan även massuppdatera detta, läs hur det går till här .

Befintlig Starweb kund och ny kund i Specter

Då ni säkert vill fortsätta med samma produkter i Specter så måste det ske en export av Starweb produkter för att sedan importera dessa i Specter.  Hur ni exporterar produkter i Starweb hittar ni här . Tänk på att vid export så behövs inte all data som finns på produkt i Starweb då Specter inte har exakt samma typ av fält. VId export i Starweb kan ni välja vilken data ni vill exportera.

Nedan måste göra av alla

- Fraktsätt




  1. Logga in på Specter - klicka på artiklar - klicka på "ny artikelgrupp" och skapa en kategori (Ny artikelgrupp) som ni döper till " sw.service".  (gruppnamn)
    (Kommer inte användas i butiken som kategori) Sätt översta kategorin som "huvudartikelgrupp"
  2. Skapa en artikel för varje fraktsätt i Specter.
    Artikelnummer måste vara unikt(inte samma som något annat artikelnummer) och börja med ordet " leveransmetod. " plus en siffra exempel leveransmetod.10 . Notera punkten (.) mellan ordet "leveransmetod." och siffran.
  3. Välj artikeltyp "Tjänst/Ej planerbar"
  4. Ange namn på fraktsättet under benämning.
  5. Koppla på kategori ni skapade i momentet innan vid "artikelgrupp" = "sw.service" .
  6. Ange "kalkylinköpspris" kan vara 0.
  7. Ange "enhetspris ex moms" kan vara 0.
  8. Gå till systeminställningar-leveranssätt-skapa nytt leveransätt - Ge detta fraksätt namn(syns bara i Specter) . Vid "extern nyckel" ange siffran ni skrev in efter "leveransmetod." i ovan exempel så blir det siffran 10.
  9. Gå till Starweb och logga in i admin.
  10. Gå till inställningar-fraktsätt
  11. Skapa samma fraktsätt som ni skapade i Specter.
    För varje fraktsätt och under "visa flera godsinställningar" så har ni fält "Artikelnummer i affärssystem". Här anger ni den siffran efter "leveransmetod." i ovan exempel så blir det siffran 10.

- Betalsätt


Har ni i Specter redan skapat artikelgrupp enligt ovan, första stycket, på fraktsätt så kan ni fortsätta här nedan. I annat fall gör enligt första stycket på fraktsätt och fortsätt sedan här nedan.

  1. Skapa en artikel för varje betalsätt i Specter.
    Artikelnummer måste vara unikt(inte samma som något annat artikelnummer) och börja med ordet "betalmetod. " plus Specter betalkod ID som ni hittar i pdf:en längre ner . Exempel Klarna betalsätt  blir då "betalmetod.KG" .  Notera punkten (.) mellan ordet "betalmetod." och siffran. 
  2. Välj artikeltyp "Tjänst/Ej planerbar"
  3. Ange namn på betalsättet under benämning.
  4. Koppla på kategori ni skapade i momentet innan vid "artikelgrupp" = "sw.service" .
  5. Ange "kalkylinköpspris" kan vara 0.
  6. Ange "enhetspris ex moms" kan vara 0.
  7. Gå till Starweb och logga in i admin.
  8. Gå till inställningar-betalsätt.
  9. Skapa samma betalsätt som ni skapade i Specter.
    För varje betalsätt så har ni fält "Artikelnummer i affärssystem". Här anger ni det ID:et efter "betalmetod." i ovan exempel så blir det siffran KG för klarna betalsätt.

- Rabattkod (ifall detta används)

Har ni i Specter redan skapat artikelgrupp enligt ovan, första stycket, på fraktsätt så kan ni fortsätta här nedan. I annat fall gör enligt första stycket på fraktsätt och fortsätt sedan här nedan.

  1. Skapa en ny artikel i Specter.
  2. Artikelnummer måste vara "sw.discount". 
  3. Välj artikeltyp "Tjänst/Ej planerbar"
  4. Ange namn "rabatt" under benämning.
  5. Koppla på kategori ni skapade i momentet innan vid "artikelgrupp" = "sw.service" .
  6. Ange "kalkylinköpspris" kan vara 0.
  7. Ange "enhetspris ex moms" kan vara 0.

 

Hur kopplar jag på Specter till Starweb

När tillbehöret är aktiverat av supporten så hittar ni integrations fälten under inställningar-specter i admin.

Ni fyller in Specter integrations uppgifter som ni fått av Specter och aktiverar ändrar ni till PÅ, klicka spara. Går allt som det ska så ser ni ett grönt meddelande högst upp, då är butiken kopplad. 
mceclip0.png

Klicka på knapp "överför produkter från specter till starweb", då ska systemet hämta alla produkter till Starweb.  Synkning av alla produkten kan ta olika tid och beror på antal produkter ni har.  Denna knapp kan ni även använda ifall ni någon gång inte får över någon artikel, kommer den inte över efter denna åtgärd så kontakta support så får vi undersöka. Tänk på att denna knapp startar överföring av alla produkter och kan ta tid att gå igenom alla.
mceclip1.png

 

Flera lagerställen

Ifall ni vill använda er av flera lagerställen så går det bra att koppla ihop med Starweb. Tänk på att lagerställen ingår endast från Premium butik i Starweb.

Tänk på att INTE ändra standard huvudlager som finns hos Specter, men att lägga till flera och sen få detta att synka mot Starweb är inga problem. 


OBS! Går enbart att räkna ner saldot från ett lagerställe per order. I Starweb benämns dessa som "Lagerställe" och i Specter kallas dessa enbart "Lager"

  1. Börja med att skapa era lager i Specter
  2. Sätt antal i lager/lagersaldo som finns för varje produkt.
  3. Logga in i Starweb admin
  4. Skapa samma lagerställe i Starweb under inställningar > Lagerställen. Ett tips är att ange samma namn på lagerstället som ni angett hos Specter.
  5. Gå till inställningar > Specter affärsystem > Klicka knapp "Matcha lagerställe" ->  Välj lagerställe i Starweb att koppla ihop med Specter lagerställe >  Klicka Spara. Lagersaldo börjar synka från Specter till Starweb, hur lång tid det tar beror på hur många produkter som ska synkas. 
    lagerstall.png
  6. Då lagerställer som saldo dras från vid köp styrs av valt fraktsätt så måste även varje fraktsätt kopplas ihop med lagerställe.  Gå till inställningar > Fraktsätt > Aktivera "visa fler lagerinställningar" > Välj lagerställe detta fraktsätt ska räkna ner lagersaldot ifrån under "räkna ner lagersaldo från". Detta gör ni för varje fraktsätt. Glöm inte att spara.

    lagerstall2.png

Prislistor

I Starweb benämns dessa prislistor. I Specter kallas de rabattlistor.

Under inställningar > Specter Affärsystem> Prislistor finns en knapp "Matcha prislistor"

(OBS! Specters huvudprislista kommer med automatik kopplas ihop med Starwebs huvudprislista, Det är ingenting som går att ändra på.)

Här sker mappningen av prislitsorna i Starweb och Rabattprislistor i Specter

I kollumen Specter prislista så hämtar vi det rabattprislistor ni skapat i Specter. Under "Valuta" väljer ni Starweb prislista som ska kopplas ihop med Specters rabattprislista.

prislista.png

För att prislistan ska gå över till Starweb så att vi kan koppla ihop prislistorna så måste ni sätta ett pris på denna rabattprislista, på en produkt och spara i Specter. Gå in på en product och klicka  på fliken "artikelrabatt/prislista".

prislista1.png

Vänta 1 minut och sen ska ni kunna se denna rabattprislista i Starweb under Specter inställningarna.  Se längre upp hur ni kommer till sektionen för att se prislistorna Sen kopplar ni Starweb prislis. När ni klickar Spara så alla kopplade prislistor börja synka över till Starweb.

Beroende på antal produkter/priser som finns så kan det ta olika tid. 

 

Observera att det finns två olika sätt att mappa upp prislistor på.

 

Huvudpris i Specter är lite speciellt då det i Specter finns flera valuta priser på huvudprislistan. Exempel hur detta kopplas ihop ser ni lite längre ner i ett exempel.

prislista2.png

 

Starwebs huvudprislilsta är det priser i Specter som finns inne på produkten under enhetspris..

prislista3.png

Kommer här visa 2 exempel hur man kan koppla ihop olika priser mellan systemen.

Exempel 1. Försäljning i Sverige och i utlandet med valutan EUR.

Ni skapar i Starweb en landsprislista och väljer valuta EUR till denna prislista. Exempel

prislista4.png

Då huvudpriset i Specter redan har fält för andra valuta till denna prislista så behövs det INTE skapa en rabattprislista för att hämta dessa priser.  Utan vi kopplar endast vår skapade Starweb prislista (Eurolista) och kopplar den till Specters huvudprislista. Exempel 

prislista5.png

Ovan kommer då hämta utlands priser i Specter och endast för valutan EUR då vår Starweb landsprislista (Eurolista) har valutan EUR.  Hämtar även huvudpriset för huvudprislistan i valutan SEK och lägger in priserna för valuta SEK i Starwebs huvudprislista. 

Beroende på antal produkter/priser som finns så kan det ta olika tid. 

 

Exempel 2. Försäljning i Sverige och i utlandet med valutan EUR och med rabattprislistor.

Ni skapar i Starweb en landsprislista och väljer valuta EUR till denna prislista. Exempel

prislista6.png

Eftersom vi nu vill koppla på rabattprislista från Specter så måste ni även skapa en rabattprislista.

prislista7.png

Ge denna ett namn och välj valuta EUR. 

Här finns även möjlighet att ge era kategorier rabatt men inget vi kommer gå igenom här och inget krav för att detta ska funka.  Låt vara och klicka "Skapa rabattprislista"

prislista8.png

 

Mappa sedan upp likt exempel nedan.

 

prislista9.png

 

På ovan sätt hämtas priset från rabattprislistan ni har skapat hellre än utlandspriserna ni har angivit på huvudprislistan i Specter i exempel 1
Detta betyder att det finns flera olika sätt att jobba med mappningen av prislistor och ni bör mappa upp det enligt hur ni känner er mest bekväma att jobba.

 

Övrig info om prislistor

Raderas en rabattprislista i Specter så raderas inte prislistan i Starweb. Prislistorna som syns under Specter inställningarna i Starweb kommer heller inte ändras.  En full synk (Överförning av alla produkterna från specter till starweb) av shopen måste ske, för att rätt antalet prislistor från Specter ska synas här. Detta hittar ni under Specter inställningarnarna i Starweb.

Kopplas en starweb prislista bort under Specter inställningarna, så kommer alla priser finnas kvar i Starweb men inte synka med denna Specter prislista som är bortkopplad. Önskar ni ta bort priset på den borttagna prislistan i Starweb så raderar ni prislistan i Starweb under inställningar -  valuta och prislistor. 

Om en Starweb prislita är opublicerad så kommer ändå priser synkas mot Specter.

Stafflade priser

Staffling som sätts per produkt i Specter går utmärkt att använda i båda systemen. Tänk på att i Starweb är minsta butiksstorlek Premium med tillbehöret "stafflade volumpriser" som dettar funkar med. Tillbehöret ingår i Platinum.

Att tänka på.

Första stafflingen i Specter måste vara "från 1" " till 1" och noll (0) % rabatt, då staffling är lite annorlunda mellan Starweb och Specter. Efter rad 1 så kan ni börja sätta högre staffling med procent rabatt. stafflad.png

Multishop

Vi har stöd för multishop ifall ni vill använda detta. 

Då detta är ett tillbehör i Specter så börjar ni med att kontakta Specter och sätter upp detta där.  Det ni behöver lägga in i Starweb admin är webshopID, som ni får av Specter, för varje Starweb butik ni vill koppla till ert Specter konto.      

Fält för att lägga in webshopID hittar ni under inställningar-Specter affärsystem. Ett webshopID per Starweb butik.     

Övrigt

- Valuta
Så länge valutan är aktiverad hos Specter så kan Starweb skicka in samma valuta till Specter.

- Andra språk
Starweb stödjer i dagsläget inte mer än Svenska språket i Specter. Detta är något som kommer byggas ut. Betyder inte att ni inte kan ha andra språk i Starweb butiken, utan vi syncar inte andra språk som finns upplagda i Specter till Starweb.

- Paketprodukter
Specter paketprodukt funkar i Starweb, ni kan inte se vilka produkten som ingår i paketet i Starweb dock. Detta får ni antingen skriva i texten till kunder eller via bild visa det för kund.  Lagersaldot kommer justeras på respektive produkt som ingår i paketet när ordern kommer till Specter.

- Kunddata
Matchning av kund sker hos Specter, när order skickas över. 

Vi skickar följande data - i denna ordning.
- Externt ID (om kund har sedan innan redan köpt i butiken så får den detta ID i Starweb, blir då Specters kundnummer)
- Epost
- OrgNr / Personr.

Dvs
Finns samma externa ID:t i Specter =  då ska den kunden uppdateras i Specter.
Finns INTE externt ID (kund finns inte hos Specer) = matcha mot epost adress = hittas epost adress då ska den kunden uppdateras i Specter. 
Finns INTE externt ID eller epost = matcha mot Orgnr/Persnr = hittas Orgnr/Persnr då ska den kunden uppdateras i Specter. 

Finns inget att matcha emot så skapas ny kund i Specter.

Kundkonto som skapas direkt i Starweb(i admin eller ute i butiken via mina sidor) skickas direkt över till Specter, sker även vid order.

Kundkonto som skapas i Specter går inte över. Lägger samma kund order i Starweb så kommer ordern skicka över kund och matcha enligt ovan beskrivning.

Det går inte att få över alla kunder från Specter/Starweb genom ett knapptryck.  I Starweb kan ni importera kunder via csv fil och ni kan läsa här hur import av kunder ska göras.

- Varianter
Skulle varianter i Specter reduceras till mindre än 2st så kommer produkten i Starweb sättas till "visa för ingen". Detta för att en variant produkt är minst 2st, det kommer inte att gå att spara i Starweb på dessa produkter. 

- Order status
Statusar skickas från Specter till Starweb enligt nedan

Specter status Starweb status
Inkommen Mottagen
Packas Plockas
Skickas Behandlad
Avslutad Behandlad
Avbruten Annullerad


- Orderhantering

Ordrar som har skapats av Staweb och skickas till Specter, hanteras därefter hos Specter som uppdaterar Starweb. Ändringar på produktraderna i Specter kommer ändra produktraderna i Starweb.

Ändras totalvikten på ordern i Specter så kommer inte detta synkas till Starweb, måste hanteras av er manuellt även i Starweb.

Ordrar som raderas hos Specter kommer raderas hos Starweb. Detta för att Specter återanvänder raderade orderID i Specter.

Tänk på att betalleverantör, om extern är kopplad via oss,  uppdateras inte från Starweb när ändringar görs från Specter.

top ↑

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se

 

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer

0 kommentarer

Artikeln är stängd för kommentarer.