För att underlätta för våra kunder att komma igång med Specter har vi skrivit denna guide som förklarar hur kopplingen fungerar.
Observera att denna Specter-koppling är ny och att Starweb kontinuerligt utvecklar den. Det kan finnas fält eller funktioner som ni använder eller vill använda som ännu inte är utvecklade. Om ni inte hittar informationen i guiden nedan, kontakta gärna supporten för mer information.
Denna sidan täcker följande ämnen:
- Vad krävs för att koppla på Specter
- Vilket är det styrande systemet
- Hur ofta synkar Specter/Starweb
- Vilka fält synkas
- Kan jag välja att synka specifika produkter
-
Vad behöver jag som kund starta med
6.1 Om du är ny i Starweb men redan finns i Specter, eller är ny i båda systemen
6.2 Om du är en befintlig kund i Starweb men ny kund i Specter
6.3 Följande inställningar krävs även för frakt- och betalsätt samt rabattkod om ni använder detta
6.3.1. Fraktsätt
6.3.2. Betalsätt
6.3.3. Rabattkod (om detta används) - För att koppla Specter till Starweb, följ dessa steg
- Flera lagerställen
- Prislistor
- Stafflade priser
- Multishop
-
Övrigt
12.1 Valuta
12.2 Andra språk
12.2 Paketprodukter
12.3 Kunddata
12.4 Varianter
12.5 Orderstatus
12.6 Orderhantering
Vad krävs för att koppla på Specter
Eftersom vår koppling är ett tillbehör kan ni koppla Specter till vilken butik som helst. Ett konto hos Specter måste ni själva skaffa och skriva avtal för. Ni hittar kontaktuppgifter till Specter här. Observera att om ni vill använda varianter måste ni även skaffa varianthantering i Specter. Varianter hanteras sedan i Specter.
Vilket är det styrande systemet?
Just nu är kopplingen skapad med Specter som det styrande systemet. Detta är ingen inställning i Starweb-admin i dagsläget. Tanken är att det i framtiden ska vara möjligt att ställa in och välja om Specter eller Starweb ska vara det styrande systemet. Produkter och kategorier ska skapas och hanteras i Specter, och dessa kommer sedan att synkroniseras till Starweb.
Hur ofta synkar Specter/Starweb
Eftersom kopplingen bygger på webhook-teknik, kommer ändringar i Specter att synkroniseras till Starweb inom några sekunder. Detta gäller för de fält och data som ingår i kopplingen. Ordrar som skapas i Starweb kommer även att synkroniseras omgående till Specter.
Vilka fält synkas
Produkt data
Starweb | Specter | Information |
---|---|---|
Produktnamn | Benämning | |
Artikelnummer | Artikelnummer | |
Pris | Enhetspris | |
Visa för | Används endast vid första synk av produkt & sätts till "Ingen" i SW och när variant är färre än 2. | |
Varianter | Variantartiklar | Samma fält som enskild produkt |
Kategorier | Artikelgrupper | Specter kan bara ha en kategori kopplad till produkt. I Starweb kan ni koppla på fler. |
Vikt | Vikt | |
Enhet | Standardenhet | |
Tillverkare | Leverantör | |
Inköpspris | Inköpspris | Under "Leverantör och villkor" i Specter |
EAN | Huvudstreckkod | |
Tillverkarens artikelnr | Artikelnummer | Hittas under leverantör och villkor |
Antal i lager | Antal i lager | |
Lagerställen | Alla lagerställen | |
Moms | Momssats | 0 ej momsbelagt, 0 export/eu, 6,12,25 /produkt |
Kategori information
Kategoristrukturen skapas i Specter. För att kategorierna ska synkroniseras till Starweb måste varje kategori vara kopplad till en produkt. Det räcker alltså inte att bara skapa en kategori i Specter för att den ska synkroniseras till Starweb.
Maximalt fyra nivåer synkroniseras till Starweb.
Order data
Information (priser är exkl moms) | |
---|---|
Produktnamn | |
Artikelnummer | |
Unika orderfält (t ex längd/höjd) | |
Pris | |
Rabatt | |
Fraktsätt | |
Betalsätt | |
Antal i lager | |
Lagerställen | Valt lager på ordern synkas(kan bara finnas en) |
Moms |
Kommentar som läggs på ordern (kassan) i Starweb av slutkunden kommer inte att synkroniseras till Specter, eftersom Specter inte har något sådant fält.
Orderändringar ska göras i Specter, vilket i sin tur uppdaterar ordern i Starweb.
I Specter kan ni lägga till kommentarer i fälten "Publicerad" och "Intern", och dessa kommer att synkroniseras till Starweb enligt följande:
- "Publicerad" i Specter --> "Extern kommentar till kunden" i Starweb
- "Intern" i Specter --> "Intern kommentar om ordern" i Starweb
- Fältet "Krav/villkor" i Specter har inget motsvarande fält i Starweb och kommer därför inte att synkroniseras.
Kan jag välja att synka specifika produkter
Det Starweb letar efter för att synkronisera är endast aktiva produkter i Specter. Om ni inte vill att ett antal produkter ska synkroniseras, kan ni inaktivera dem i Specter genom att klicka på soptunnan längst ut till höger i Specters artikelregister. Dessa produkter tas bort från Starweb direkt, men det kan dröja något eftersom synkroniseringen kan vara upptagen med annat.
När det gäller varianter kan ni i Specter koppla bort varianter från huvudvarianten genom att klicka ute till höger under fliken "variantartikel" (röd fyrkant) på huvudvarianten. Detta resulterar i att dessa bortkopplade varianter tas bort från variantartikeln i Starweb och blir enskilda produkter. Ni kan dock koppla på samma variant igen i Specter, vilket gör att den läggs tillbaka precis som den var innan.
Vad behöver jag som kund starta med
Om du är ny i Starweb men redan finns i Specter, eller är ny i båda systemen
- Radera alla testprodukter och kategorier i Starweb.
- Koppla Specter och synkronisera över produkterna. Alla produkter ska skapas och hanteras i Specter.
- När produkterna har synkroniserats till Starweb, lägg till bilder, text och övrig information där.
- Nya produkter som synkroniseras till Starweb för första gången kommer automatiskt att ställas in som "Visa för ingen", eftersom produkten inte har all information vid den första synkroniseringen.
- När produkten har fått all nödvändig information kan ni ändra inställningen "Visa för" till "Alla". Det går även att göra massuppdateringar av denna inställning, läs mer om hur du gör det här.
Om du är en befintlig kund i Starweb men ny kund i Specter
För att säkerställa att ni fortsätter med samma produkter i Specter, måste ni exportera produkterna från Starweb och sedan importera dem till Specter. Ni hittar information om hur ni exporterar produkter från Starweb här. Observera att vid export behövs inte all data som finns på produkten i Starweb, eftersom Specter inte har exakt samma typ av fält. Ni kan välja vilken data ni vill exportera vid exporten från Starweb.
Följande inställningar krävs även för frakt- och betalsätt samt rabattkod om ni använder detta:
Fraktsätt
-
Logga in på Specter och navigera till Artiklar.
-
Klicka på "Ny artikelgrupp" och skapa en kategori som heter "sw.service" (gruppnamn). Denna kategori kommer inte att användas som en synlig kategori i butiken. Sätt denna som översta kategorin och markera den som "huvudartikelgrupp".
-
Skapa en artikel för varje fraktsätt i Specter med följande inställningar:
- Artikelnummer måste vara unikt och börja med "leveransmetod." följt av en siffra, t.ex. "leveransmetod.10". Notera punkten (.) mellan ordet "leveransmetod." och siffran.
- Välj artikeltypen "Tjänst/Ej planerbar".
- Ange namnet på fraktsättet under "Benämning".
- Koppla artikeln till kategorin "sw.service" som du skapade tidigare.
- Ange "Kalkylinköpspris" och "Enhetspris ex moms" (kan vara 0).
-
Gå till Systeminställningar -> Leveranssätt i Specter och skapa ett nytt leveranssätt. Ge detta leveranssätt namn (det syns bara i Specter). Vid "Extern nyckel" ange siffran du skrev in efter "leveransmetod." i tidigare exempel, t.ex. siffran 10.
-
Logga in på Starweb-administratörsgränssnittet.
-
Gå till Inställningar -> Fraktsätt.
-
Skapa samma fraktsätt som du skapade i Specter.
-
För varje fraktsätt, under "Visa flera godsinställningar", finns fältet "Artikelnummer i affärssystem". Här anger du siffran efter "leveransmetod." enligt tidigare exempel, t.ex. siffran 10.
Betalsätt
Om ni redan har skapat artikelgruppen enligt det första stycket för fraktsätt i Specter, kan ni fortsätta här nedan. Annars, följ instruktionerna för att skapa artikelgruppen för fraktsätt först och fortsätt sedan nedan.
Skapa en artikel för varje betalsätt i Specter med följande inställningar:
- Artikelnummer måste vara unikt och börja med "betalmetod." följt av Specters betalkod ID som ni hittar i PDF-dokumentet nedan. Exempelvis blir Klarna betalsätt "betalmetod.KG". Notera punkten (.) mellan ordet "betalmetod." och siffran.
- Välj artikeltypen "Tjänst/Ej planerbar".
- Ange namnet på betalsättet under "Benämning".
- Koppla artikeln till kategorin "sw.service" som ni skapade tidigare.
- Ange "Kalkylinköpspris" och "Enhetspris ex moms" (kan vara 0).
Gå sedan till Starweb och logga in i administratörsgränssnittet.
-
Gå till Inställningar -> Betalsätt.
-
Skapa samma betalsätt som ni skapade i Specter.
-
För varje betalsätt finns fältet "Artikelnummer i affärssystem". Här anger ni betalkod ID efter "betalmetod." enligt tidigare exempel, t.ex. siffran "KG" för Klarna betalsätt.
Rabattkod (om detta används)
Om ni redan har skapat artikelgruppen enligt det första stycket för fraktsätt i Specter, kan ni fortsätta här nedan. Annars, följ instruktionerna för att skapa artikelgruppen för fraktsätt först och fortsätt sedan nedan.
Skapa en ny artikel i Specter med följande inställningar:
- Artikelnummer måste vara "sw.discount".
- Välj artikeltypen "Tjänst/Ej planerbar".
- Ange namnet "rabatt" under "Benämning".
- Koppla artikeln till kategorin "sw.service" som ni skapade tidigare.
- Ange "Kalkylinköpspris" och "Enhetspris ex moms" (kan vara 0).
För att koppla Specter till Starweb, följ dessa steg
-
När tillbehöret är aktiverat av supporten, hittar ni integrationsfälten under Inställningar -> Specter i administratörsgränssnittet.
-
Fyll i Specters integrationsuppgifter som ni har fått av Specter. Aktivera sedan genom att ändra till "PÅ" och klicka på "Spara". Om allt är korrekt inställt kommer ni att se ett grönt meddelande högst upp, vilket indikerar att butiken är kopplad.
-
Klicka på knappen "Överför produkter från Specter till Starweb". Systemet kommer då att hämta alla produkter till Starweb. Observera att synkroniseringen av alla produkter kan ta olika lång tid beroende på antalet produkter ni har. Använd denna knapp om ni någon gång inte lyckas överföra en artikel. Om artikeln fortfarande inte överförs efter detta, kontakta supporten för vidare hjälp. Kom ihåg att denna knapp startar överföringen av alla produkter och det kan ta tid att bearbeta alla.
Flera lagerställen
Tänk på följande:
- Lagerställen är endast tillgängliga för Premium-butiker i Starweb.
- Standard huvudlager i Specter bör inte ändras. Det går dock bra att lägga till fler lagerställen och synkronisera dem med Starweb utan problem.
- Lagerställen kallas "Lagerställe" i Starweb och "Lager" i Specter.
För att komma igång:
- Skapa era lager i Specter och ange antalet produkter i varje lagerställe.
- Logga in på Starweb-administratörsgränssnittet.
- Skapa samma lagerställen i Starweb under Inställningar -> Lagerställen. Använd samma namn för lagerställena som ni angav i Specter.
- Gå till Inställningar -> Specter affärsystem i Starweb och klicka på knappen "Matcha lagerställe". Välj det lagerställe i Starweb som ska kopplas ihop med Specter lagerställe och klicka på Spara. Lagersaldot börjar då synkroniseras från Specter till Starweb. Tiden det tar beror på antalet produkter som ska synkroniseras.
Eftersom lagerställen vars saldo dras vid köp styrs av valt fraktsätt, måste varje fraktsätt också kopplas till ett lagerställe:
- Gå till Inställningar -> Fraktsätt i Starweb.
- Aktivera "Visa fler lagerinställningar" för varje fraktsätt.
- Välj det lagerställe som detta fraktsätt ska dra ner lagersaldot från under "Räkna ner lagersaldo från". Gör detta för varje fraktsätt och glöm inte att klicka på Spara.
Prislistor
I Starweb benämns dessa som prislistor, medan de kallas rabattlistor i Specter.
Under Inställningar -> Specter Affärsystem -> Prislistor finns en knapp för att "Matcha prislistor".
(OBS! Specters huvudprislista kopplas automatiskt ihop med Starwebs huvudprislista, vilket inte går att ändra.)
Här sker mappningen av prislistor i Starweb och rabattprislistor i Specter.
Under kolumnen "Specter prislista" hämtar vi de rabattprislistor ni skapat i Specter. Under "Valuta" väljer ni Starwebs prislista som ska kopplas ihop med Specters rabattprislista.
För att överföra prislistan till Starweb och kunna koppla ihop prislistorna måste ni ange ett pris på rabattprislistan för en produkt och spara det i Specter. Gå till produkten och klicka på fliken "Artikelrabatt/Prislista".
Vänta en minut, sedan ska ni kunna se rabattprislistan i Starweb under Specter-inställningarna. Följ instruktionerna längre upp för att komma till sektionen där prislistorna visas. Koppla sedan Starweb-prislistan. När ni klickar på Spara börjar alla kopplade prislistor att synkroniseras till Starweb.
Tiden det tar att synkronisera beror på antalet produkter/priser som finns.
Observera att det finns två olika sätt att mappa upp prislistor.
Huvudprislistan i Specter är speciell då den kan innehålla flera valutapriser. Ett exempel på hur detta kopplas ihop visas nedan.
Starwebs huvudprislista motsvarar priserna i Specter som återfinns under enhetspris på produktnivå.
Nedan finner du två exempel på hur man kan koppla ihop olika priser mellan systemen:
Exempel 1: Försäljning i Sverige och i utlandet med valutan EUR
I Starweb skapar ni en landsprislista och väljer valutan EUR för denna prislista. Se nedan exempel:
Eftersom huvudpriset i Specter redan har fält för andra valutor behövs det inte skapa en separat rabattprislista för att hämta dessa priser. Istället kopplar vi vår skapade Starweb-prislista (Eurolista) direkt till Specters huvudprislista. Se nedan exempel:
Detta innebär att priser för utlandet i Specter hämtas och synkroniseras endast för valutan EUR, som är valutan i vår Starweb landsprislista (Eurolista). Samtidigt hämtas huvudpriset för huvudprislistan i valutan SEK och läggs in i Starwebs huvudprislista.
Tiden det tar att synkronisera beror på antalet produkter/priser som finns.
Exempel 2: Försäljning i Sverige och i utlandet med valutan EUR och med rabattprislistor
Eftersom ni vill koppla på rabattprislistor från Specter måste ni även skapa en rabattprislista. Ge denna ett namn och välj valuta EUR. Det är också möjligt att ge era kategorier rabatter, men detta går vi inte igenom här och det är inget krav för att systemet ska fungera. Låt det vara och klicka på "Skapa rabattprislista". Se exempel nedan:
Mappa sedan upp likt exempel nedan:
På detta sätt hämtas priser från den rabattprislista ni har skapat istället för utlandspriserna ni angav på huvudprislistan i Specter i exempel 1. Det finns flera olika sätt att arbeta med mappningen av prislistor, och ni bör mappa upp det enligt vad ni känner er mest bekväma med att arbeta.
Övrig information om prislistor:
Om en rabattprislista raderas i Specter påverkar det inte prislistan i Starweb. Prislistorna som visas under Specter-inställningarna i Starweb kommer inte heller att ändras. För att rätt antal prislistor från Specter ska visas här måste en fullständig synkronisering (överföring av alla produkter från Specter till Starweb) av shopen göras. Detta alternativ finns under Specter-inställningarna i Starweb.
Om en Starweb-prislista kopplas bort under Specter-inställningarna, kommer priserna fortfarande att finnas kvar i Starweb men de kommer inte längre att synkroniseras med den Specter-prislista som har tagits bort. Om ni vill ta bort priset från den bortkopplade prislistan i Starweb, kan ni radera prislistan i Starweb under inställningar -> valuta och prislistor.
Om en Starweb-prislista är opublicerad kommer ändå priserna att synkroniseras med Specter.
Stafflade priser
Staffling som sätts per produkt i Specter kan användas i båda systemen. Tänk på att i Starweb krävs minsta butiksstorlek Premium och tillbehöret "Stafflade volympriser" för att detta ska fungera. Tillbehöret ingår i Platinum.
Att tänka på:
Den första stafflingen i Specter måste vara "från 1" till "1" med 0 % rabatt, eftersom staffling är lite annorlunda mellan Starweb och Specter. Efter den första raden kan ni börja lägga till högre stafflingar med procentuell rabatt.
Multishop
Vi har stöd för multishop om ni vill använda det.
Eftersom detta är ett tillbehör i Specter, börjar ni med att kontakta Specter för att sätta upp multishop där. För att koppla varje Starweb-butik till ert Specter-konto behöver ni lägga till webshopID, som ni får från Specter.
Fältet för att lägga till webshopID finns under Inställningar -> Specter affärsystem i Starweb-administratörsgränssnittet. Ett webshopID ska anges per Starweb-butik.
Övrigt
Valuta
Så länge valutan är aktiverad i Specter kan Starweb skicka samma valuta till Specter.
Andra språk
I dagsläget stödjer Starweb endast svenska språket från Specter. Detta kommer dock att utökas i framtiden. Det innebär att andra språk som är upplagda i Specter inte kommer att synkroniseras till Starweb, men ni kan fortfarande ha andra språk i er Starweb-butik.
Paketprodukter
Specter paketprodukt fungerar i Starweb, men ni kan inte se vilka produkter som ingår i paketet i Starweb. Detta får ni antingen skriva i texten till kunder eller visa via bilder. Lagersaldot justeras på respektive produkt som ingår i paketet när ordern kommer till Specter.
Paketprodukter i Specter synkas över till Starweb som en vanlig enskild produkt. Lagersaldot justeras i Specter precis som tänkt, men vi rekommenderar att ni via bilder och/eller text förtydligar på Starweb att det är en paketprodukt, eftersom det inte framgår i Starweb. Detta begränsar också paketen till att använda specifika produkter och varianter, då stöd för variantval inte finns ännu.
Kunddata
Matchning av kund sker i Specter när en order skickas över från Starweb. Följande data skickas i denna ordning:
- Externt ID (om kunden har handlat tidigare i butiken får den detta ID i Starweb, som blir Specters kundnummer)
- E-postadress
- Organisationsnummer / Personnummer
Processen är som följer:
- Om samma externa ID finns i Specter uppdateras kunden i Specter.
- Om externa ID inte finns, matchas kunden mot e-postadress. Om e-postadressen hittas uppdateras kunden i Specter.
- Om varken externa ID eller e-postadress hittas, matchas kunden mot organisationsnummer eller personnummer. Om detta hittas uppdateras kunden i Specter.
- Om ingen matchning görs skapas en ny kund i Specter.
Kundkonton som skapas direkt i Starweb (antingen via admin eller kundens egna sidor) skickas direkt över till Specter, inklusive vid orderläggning.
Kundkonton som skapas i Specter skickas inte över till Starweb. Om samma kund lägger en order i Starweb skickas kunden över och matchas enligt beskrivningen ovan.
Observera att det inte är möjligt att överföra alla kunder från Specter till Starweb genom ett enkelt knapptryck. I Starweb kan ni importera kunder via en CSV-fil, och ni kan läsa mer om hur man importerar kunder här.
Varianter
Om antalet varianter i Specter minskas till färre än två stycken kommer produkten i Starweb att automatiskt sättas till "visa för ingen". Detta beror på att en produkt i Starweb måste ha minst två varianter för att kunna sparas.
Orderstatus
Dessa är de motsvarande statusarna som skickas från Specter till Starweb:
Specter-status | Starweb-status |
---|---|
Inkommen | Mottagen |
Packas | Plockas |
Skickas | Behandlad |
Avslutad | Behandlad |
Avbruten | Annullerad |
Orderhantering
-
Ordrar som skapas av Starweb och skickas till Specter hanteras i Specter och uppdaterar sedan Starweb. Ändringar på produktrader i Specter kommer att återspeglas på produktrader i Starweb.
-
Om totalvikten på ordern ändras i Specter synkas inte detta automatiskt till Starweb och måste hanteras manuellt även i Starweb.
-
Raderas en order i Specter kommer den även att raderas i Starweb eftersom Specter återanvänder order-ID som raderas.
-
Observera att om en betalleverantör är kopplad externt via oss, så uppdateras den inte från Starweb när ändringar görs från Specter.
----------------
Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl eller telefon
040 - 602 09 00 , hello@starweb.se
Kommentarer
0 kommentarer