Google Analytics

Detta är vår sammanfattning av Google Analytics, om du vill djupdyka i ämnet så rekommenderar vi googles egna dokumentation: 

Google Helpcenter

 

Vad är Google Analytics?

Google Analytics är verktyget som ger dig svar på varifrån dina besökare kommer, vilka sidor de besöker, hur mycket klirr i kassan de genererar och som kan ge dig en hint om varför de inte handlar mer.

Ett ovärderligt verktyg för dig som vill få bättre koll och möjligheter till förbättringar i din e-handel!


Hur skapar man ett konto?

För att använda Google Analytics så behöver du ett konto hos Google, om du inte redan har detta kan du besöka Google och klicka på Logga In längst upp till höger, välj sedan Skapa Konto.

 

analytics1.PNG

analytics2.PNG

 

När du har skapat ditt konto kan du besöka https://analytics.google.com/ där du möts av följande sida:

analytics3.PNG

Klicka på "Registrera dig" för att börja skapa ditt analytics-konto.

analytics4.PNG

Här kommer du att få fylla i ett par saker:

Kontots namn - detta är vad du vill kalla hela ditt Analyticskonto, jag föreslår att du använder ditt företagsnamn för enkelhetens skull.

Webbplatsens namn - detta är butikens namn, du kan även skriva butikens webadress här

Webbplatsens webbadress - detta är butikens URL, d.v.s. fullständiga adress t.ex. www.butiksnamn.se, glöm inte att välja https:// eftersom alla Starweb butiker är säkrade med HTTPS.

Branschkategori - här anger du vilken bransch du är verksam inom

Tidszon för rapporter - välj Sverige

Klicka på "hämta spårnings-id"

analytics5.PNG

Godkänn användarvillkoren för att skapa ditt analytics-konto.

 

Ytterligare inställningar

När ditt konto är uppsatt så bör du göra följande inställningar:

1. Under vyinställningar väljer du att valuta visas som svensk krona (SEK kr).

2.Spårning av webbplatssökning skall vara PÅ under vyinställningar, skriv litet q.

sp_rning.PNG

3. Under "Inställningar för e-handel, slå på inställningarna "Aktivera e-handel" och "Aktivera rapportering av förbättrad e-handel"

ehandel.PNG

Ovan inställningar förbereder din butik för att spåra köp, och sökningar, kontakta oss gärna för en djupare genomgång.


Hur kopplar jag Google Analytics till Starweb?

Nu när du har skapat ditt Google Analytics konto så kan du hämta din spårnings-id genom att klicka på administratör längst ner till vänster i Analytics.

analytics6.PNG

Klicka på "Inställningar för egendom"

Du ser ditt spårnings-id längst upp på sidan

analytics8.PNG

 

När du har ditt Analytics ID så kan du i Starweb admin klicka på gubben och välj "Statistik"

 starweb1.PNG

Fyll i ditt Analytics ID under Google Analytics

starweb2.PNG

Klicka på Spara.

Bekräfta att Analytics har blivit installerat genom att gå till Administratör -> inställningar för egendom -> spårningsinformation -> spårningskod i Analytics, klicka på "skicka testtrafik" längst upp.

Du kommer se att 1 aktiv användare visas, nu är Analytics anslutet till Starweb.

analytics9.PNG

Tips! Dölj din egen IP-adress

När du själv besöker din butik så vill du antagligen inte se hur många gånger du själv har besökt den, därför kan det vara en bra idé att dölja din egen IP-adress från statistiken.

Följ stegen nedan för att filtrera ut din egen IP-adress:

  1. Besök whatismyip.org från datorerna och mobilerna som du besöker din butik med.
  2. Logga in på Google Analytics och välj din profil.
  3. Gå till Administratör menyn längst ner till vänster
  4.  Under konto, välj  Alla Filter
  5. Klicka på Lägg till filter
  6. Ge filtret ett namn (kan vara vad som helst, till exempel IP-adressen)
  7. Låt filtertipen vara Fördefinierat
  8. Där under skall det stå: Uteslut + trafik från IP-adresserna + som är lika med
  9. Mata in IP-adressen i fältet IP-adress

mceclip0.png

 

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se

 

Var denna artikel till hjälp?
1 av 1 tyckte detta var till hjälp