Varför välja Specter?

Specter har fokus på omnikanallösningar för e-handlare, butiker och grossister. Specter är webbaserat med stöd för internationell handel, B2B-handel, flera lagerställen och integrationer till de vanligaste TA-systemen.

Gemensamma kunder i alla system

För omnikanal-handel är det viktigt att synka kunddata mellan sina fysisk butiker och e-handel för att undvika kunddubbletter. Starweb hämtar all orderinformation från Starweb i samband med orderöverföring, medan Specter hanterar kundmatchningen.

I vanliga fall matchas kund i första hand på e-post och i andra hand på org.nr/personnr.

  • Valbart att ignorera e-postkontroll och istället enbart synka på org.nr/personnr. (ignoreControlEmail)
  • Valbart att ignorera org.nr/personnr och istället upprätta en ny kund ifall e-post inte matchar. (ignoreControlOrgNo + ForceCustomerUpdate)

Import av befintliga kunder

I Specter kan kunder exporteras till en CSV-fil som kan importeras i Starweb, förutsatt att kunderna har en e-postadress. I Starweb kan man därefter på ett smidigt sätt göra e-postutskick till samtliga kunder och be de återställa sitt lösenord. Vips så är alla kunder aktiva i Starweb e-handel!

Nu kommer Specter att känna igen kunderna på org.nr och e-post så att rätt kund i Starweb matchas till rätt kund i Specter, utan kunddubbletter.

Olika ordernr på webb och i affärssystem

I nästan alla affärssystem får man ett ordernr i affärssystemet, och ett annat i e-handeln. Det kan vara förvirrande för slutkund.

I Specter kan man därför aktivera att orderbekräftelsen skickas ut via Specter, och samtidigt inaktivera den i Starweb. Då får man endast Specters ordernr på orderbekräftelse, följesedel och fakturanr.

Orderhantering

När ny order läggs i Starweb hämtas ordern nästan omedelbart och skickar den vidare till Specter, som justerar lagersaldo. Starwebs ordernr adderas till ordern i Specter som "Webbutikens ordernr" och Specter ordernr adderas i Starwebs order som "Externt ordernr".

Ordern hanteras i Specter.

Hur synkas varianter?

Alla variant-mallar och variant-egenskaper synkas automatiskt med från Specter till Starweb med Starwebs integration!

Observera att ni behöver slå igång variantartiklar hos Specter för att varianter ska fungera. 

Hur synkas kategorier?

Kategorier från Specter också automatiskt i Starweb med Starwebs integration!

Finns stöd för paketprodukter?

Ja, i Specter finns stöd för paketprodukter (SET-artiklar). I e-handeln visas det som en produkt, men när paketprodukten beställs och webbordern överförs från Starweb till Specter, justeras lagersaldo på rätt produkter och Starweb uppdateras med korrekt saldo.

Internationell momshantering

Få system har stöd för olika momssatser i olika länder, t ex i Sverige har vi 12% moms på mat, och 6% moms på böcker. I andra länder finns det helt andra momssatser på helt andra sorters produkter.

Både Starweb och Specter har fullt internationellt momsstöd. Det går att ange en generell momssats per land och därefter specificera momsen per produkt.

Hur hanterar man återrapportering av betalningar?

När kunden betalar, via Klarna eller Svea så reserveras betalningen. För att slippa dubbeljobb så har Specter byggt in flera smarta funktioner.

Vid utleverans i Specter aktiveras fakturan automatiskt och kan skrivas ut från Specter, för att läggas med i leveransen till kund. När Klarna/Svea gör utbetalning till er, sätts fakturan automatiskt till betald i kundreskontran i Specter och Klarnas/Sveas kostnader summeras och konteras. Automatisk bokföring helt enkelt.

Kan jag använda mig av dropshipping? 

Det går utmärkt att använda sig av dropshipping (inget eget lager) med Specters smarta lagermodul. Efter att ni ställt in rätt inställningar kommer det skötas automatiskt i Specter efter att ordern gått in via Starweb.

Här finns en kortare introduktionsfilm som Specter själva spelat in om funktionen och de inställningar som hör till.

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer

0 kommentarer

Artikeln är stängd för kommentarer.