Är Starweb eller HiCore styrande system?

HiCore Retail är styrande och all administration kring produkter och order hanteras där. Specifika e-handelsfunktioner hanteras i Starweb.

Hur flyttar man från ett annat affärssystem eller e-handel?

Både Starweb och HiCore hjälper er! Alla system har olika struktur, därför blir flytten ibland enkel och ibland lite mer komplex. Oavsett vilket hjälper vi er. Starweb tillhandahåller 3 timmars flytthjälp, utan extra kostnad, därefter hjälper vi gärna till mot timersättning.

Om ni är kund sen tidigare hos HiCore behåller ni samma pris och betalar endast till för e-handeln. Från HiCore ingår det också upp till 3 timmars konverteringshjälp.

Hur fungerar integrationen till HiCore?

Första synken

Samtliga produkter överförs vid den första synken. Produkternas status (aktiva, inaktiva eller "Visa på webben") påverkar inte den första synken, utan först efter att alla produkter är överförda kontrollerar synken om ni därefter ändrar på produkternas inställningar.

Nya produkter

Nya produkter är dolda i Starweb. HiCore är styrande och där lägger ni in produkterna med grundläggande information.

Produkter överförs automatiskt till Starweb och kompletteras alltid med bilder, beskrivningar och flera kategorier i Starweb som även har stöd för fler produktfält. Först därefter bör ni välja "Visa på webben" i HiCore.

Vad exakt överförs till och från HiCore?

Information från HiCore Retail till Starweb

  • Produkter med artikelnummer, pris, lagersaldo från huvudlagret, produktnamn, varumärke, vikt, enhet, lev. artnr, EAN och moms
  • Produktvarianter med färger, storlekar m.m (PREMIUM)
  • Kategorier med kategoriträd / varugrupper i flera nivåer. Produkter kopplas automatiskt till rätt kategori

Information från Starweb till HiCore Retail

  • Order med alla orderrader samt frakt-/betalkostnader
  • Rabatter från Starweb läggs in som en egen orderrad i HiCore
  • Kunduppgifter överförs i samband med order och matchas, för att undvika dubbletter i HiCore kundregister

Uppdateras lager och priser mellan e-handel och kassa?

Ja, förutsatt att kassan inte är offline.

Lager

Lagersaldon uppdateras automatiskt mellan e-handel och kassa. Vi rekommenderar att order från e-handel kontrolleras regelbundet i HiCore, för att vid små lagersaldon undvika att samma produkt säljs samtidigt i både e-handel och fysisk butik.

Priser

Priserna uppdateras automatiskt mellan e-handel och kassa. I Starweb går det bra att lägga in extrapris på produkter som en "webbrabatt". HiCore hanterar inte extrapriser på produkter, men Starweb extrapris ger rätt försäljningspris på webbordern i HiCore.

Click&Collect: Hur hanteras webborder som ska…

Hämtas i butik

I Starweb, skapa en ny orderstatus ”Hanterad i butik” och välj denna när ordern är redo att hämtas i butik. Koppla orderstatusen till leveranssättet ”Hämta i butik”. Anpassa gärna det utgående mejlet med information om att ordern finns tillgänglig för upphämtning.

Betalas i butik

I HiCore, skapa ett eget betalsätt i kassan och knyt det till ett eget konto. Då får man ut alla betalningstransaktioner samt bokföringsrapporter som rör e-handeln på kontot.

Om en kund registrerar sig online, hittar man kunden i kassan då?

Ja, kunder identifieras utifrån mejladress, namn, kundnummer och organisationsnummer. Uppgifterna överförs i samband med order och matchas, för att undvika dubbletter i kundregistret.

Hur hanteras webbreturer i butik?

All returhantering hanteras i HiCore där man väljer vilken försäljningsenhet returen ska belasta. Lagret i e-handeln uppdateras automatiskt.

Hur hanteras webborder i butik mot faktura?

Justeringar görs på ordern i HiCore och det går även att fakturera direkt via kassan.

Behövs dagsavslut i både kassa och e-handel?

Nej, bokföringen av samtliga transaktioner både från kassa och e-handel sker automatiskt.

Allt är samlat på ett ställe i HiCore. Allt blir smidigare med omnikanal!

Går det att scanna in EAN-koder?

Ja, då HiCore är styrande går det att scanna in EAN-koden direkt in i HiCore, som har stöd för en eller flera EAN-koder per artikel.

Finns det stöd för produktvarianter?

Ja, med HiCores tillval för modeller. Det har stöd för upp till 2 dimensioner, och går att utöka till fler. Tillvalet ingår i PREMIUM, men går att köpa till från HiCore om ni har valt PLUS.

Kan en rabattkod från e-handeln hanteras i kassan?

Båda ja och nej. Rabatterna är inte synkade mellan systemen men kan hanteras manuellt dvs. som en procentuell rabatt eller beloppsrabatt.

Tips! Lämna gärna en rabattkod till e-handeln på kassakvittot. Det genererar merförsäljning och man kan följa hur många gånger rabattkoden har använts.

Går det att använda ett presentkort från butik i e-handeln?

I nuläget stödjer inte Starweb presentkort.

Fungerar försäljning i utlandet, med andra länder och valutor?

I nuläget stödjer HiCore endast SEK och fasta momssatser (0, 6, 12, 25%), medan Starweb e-handel har stöd för flera språk.

HiCores fysiska kassa går att komplettera med valutahantering i kassadelen.

Vilken statistik finns?

I HiCore finns statistik för diverse artikel- och försäljningsrapporter, genomförsäljningsanalys, frekvensrapporter och nyckeltal.

I Starweb finns avancerad kundsegmentering för att söka, filtrera fram och gruppera era olika kundgrupper för anpassade utskick och erbjudanden. Det går även att få dag/vecka/månadsrapporter och försäljningsrapporter i PREMIUM.

 

Tips!
Läs även gärna guiden Hicore system - att tänka på för ännu mer viktig information kring Hicore. 

   -----------------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support
Mejl: support@starweb.se Telefon: 040 - 602 09 00

 

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer

0 kommentarer

Artikeln är stängd för kommentarer.