Förord:

För att underlätta för våra kunder att sätta igång med Hicore så har vi skrivit denna guide som tar upp de flesta frågor vi får in angående Starweb & Hicore.

Det kan skilja sig något vid uppstart beroende på om ni redan är befintlig Hicore kund utan Starweb, befintlig Starweb kund utan HiCore eller helt ny i båda systemen. Vid kontakt med oss på supporten så kommer vi gå igenom vad ni och vi behöver göra för att komma igång. 

 

Denna sidan täcker följande ämnen:

  1. Vad som sker i starweb & HiCore och i vilken ordning vid uppstart.
  2. Vilket är det styrande systemet och vad synkas samt när.
  3. Vad ska göras i HiCore?
  4. Vad ska göras i Starweb?
  5. Synlighet på produkter
  6. Vilka momssatser stödjer HiCore och länder.
  7. Hur funkar varianter
  8. Hur funkar paketprodukter
  9. Rabattkoder
  10. Ordrar
  11. Prislistor
  12. Hur ofta synkar systemen
  13. Övrigt

 

Vad som sker i Starweb & Hicore och i vilken ordning vid uppstart.

Oavsett om ni är befintlig Starweb kund eller inte så ska arbete med att lägga in produkter i Hicore göras. Detta hjälper Hicore er med och här kommer ni ha en diskussion emellan vad som behövs för att lägga in produkt data i Hicore. Beroende på om ni redan är Starweb kund så kan filer från oss behövas men detta är något som Hicore kommer ta upp i så fall. 

Det viktiga när ni redan är Starweb kund är att ni inte lägger upp nya produkter i Starweb förrän Starweb och Hicore är ihop kopplade. Det kan göra så att ni får merarbete i slutändan. Diskutera gärna detta med oss på Starweb eller Hicore vad som är bäst.

När Hicore har lagt upp ert konto kommer de maila Starweb integrations uppgifterna så att vi kan koppla på oss. Starweb kommer i samråd med er komma överens vilken dag kopplingen ska ske.

 

Vilket är styrande systemet och vad synkas.

När systemen är ihopkopplade så är Hicore styrande system. Detta vill säga att alla nya produkter ska läggas in i Hicore och eventuellt kategorier om ni vill även ha detta i Hicore.

Då Hicore blir styrande system så blir fält under Starweb kolumnen låsta. Ändringar på dessa ska alltså göras i Hicore som i sin tur synkas över till Starweb vid nästa tillfälle.

Förutom ovan fält på produkter som synkas över så är det också viktigt att veta att vi kommer hämta alla produkter som ligger upplagda i Hicore vid första synk och efterhand som systemet uppdaterar Starweb så kan produkter försvinna om inställningen "Aktiv" är urbockad. Se lite längre ner om synlighet. 

 

Vad ska göras i HiCore?

Här lägger ni in alla produkter inklusive varianter (modell i retail) och eventuellt kategorier om så önskas.  Vid uppstart så kommer Hicore hjälpa er samt förklara hur ni går tillväga här.

Synligheten på produkten i Starweb styrs även Hicore och ska ställa in när ni lägger in produkter i Hicore. Se avsnitt längre ner för detta.

 

Vad ska göras i Starweb?

I starweb så ska nedan fält läggas/ställas in antingen en och en , vid massuppdatering eller via import, läs mer här om import. Det som är absolut nödvändigt för att det ska ske en försäljning i butik är de fälten med fet stil.

  • Extrapris
  • Kort sammanfattning
  • Lång beskrivning
  • Bilder
  • Dokument
  • Sätta synlighet (första gången produkten kommer över) på alla produkter. Går att massuppdatera enligt denna guide här.
  • Prioritet i produktlistan
  • Eventuellt koppla kategorier om detta ska skötas från Starweb
  • Läs mer-länk
  • Extra information 
  • Unika orderfält 
  • Sätta lagerstatus (första gången produkten kommer över) på alla produkter. Går att massuppdatera enligt denna guide här.
  • Produktetiketter
  • Taggar
  • Relaterade produkter
  • Sökmotoroptimerings text

  

Synlighet på produkter 

Första gången Hicore synkar med Starweb och alla produkter synkas över till Starweb så får produkterna inställningen "visa för" = ingen. Första gången måste ni därför sätta så att det produkter som ska synas ute i butik får inställningen "visa för" = alla. Går att massuppdatera enligt ovan tidigare beskrivet. 

Dessa inställningar i Hicore

Styr dessa inställningar i Starweb

Resultat vid olika inställningar i Hicore

Vid enskild produkt

Hicore inställningar     -  Starweb resultat efter synk

Visa på webben urbockad   = Visas för ingen 

Aktiv urbockad                  = Produkt försvinner 

Om "visa på webben" är urbockad i Hicore och ni bockar i den så kommer produkten i Starweb inte ändras till "visa för ALLA". Detta måste ändras manuellt i Starweb. Går alltså bara att dölja enskilda produkter genom denna inställning hos Hicore

 

Varianter (modell ) 

Hicore inställningar                             -               Starweb resultat efter synk

En av flera har Aktiv urbockad                      =    Varianten slås AV resterande berörs inte 

Samtliga varianter har Aktiv urbockad          =    Hela produkten inkl varianter försvinner *

Visa på webben urbockad på en variant       =    Varianten får knappen AV

Visa på webben urbockad på alla varianter  =    Hela produkten inkl varianter försvinner *                                         

Att tänka på *

Har man gjort så att produkten försvinner från Starweb och man sedan ser till att dom synkas över igen så måste inställningen "visa för" ändras manuellt i Starweb. Vid variant och om man bockat ur "aktiv" i Hicore så måste ni manuellt ändra i Starweb "visa för" om ni aktiverar i Hicore. 


På varianter i Starweb så har ni AV/PÅ inställningar som just nu går att ändra på och spara. Dessa ska INTE användas i Starweb utan detta ska hanteras i Hicore enligt ovan beskrivet. Detta kan resultera att ni får många varianter där ni inte vet vilken inställningen som gäller och blir då tvungna att synka om hela ert artikel register från Hicore och även ändra priser på en del för att det ska bli rätt igen. Vi kommer inom en snar framtid att stänga av denna möjlighet då det skapar en del förvirring när den är aktivt. Mer info om detta kommer komma ut till er när det sker. 

 

Vilka momssatser stödjer retail och länder.

  Momshanteringen sker i affärssystemet och Hicore   stödjer momssatserna:

  • 0% 
  • 6%
  • 12%
  • 25%
I nuläget stödjer kopplingen endast SEK och svenska momssatser (0, 6, 12 och 25%).  Export eller köp med VAT-nummer är alltså inte möjligt. Försäljning inom EU fungerar men dock endast i SEK. Hicore fysiska kassa går dock att komplettera med valutahantering.
 
Hicore stödjer endast fasta momssatser, av denna anledning är funktionerna "momsinställningar per land" och "dynamisk moms på betal- och fraktsätt" inaktiverat. Momssatsen som Starweb skickar över till Hicore vid ordertillfälle måste stämma överens med momssatsen som är registrerad i Hicore. Om momssatserna skiljer sig åt kommer ordersummeringen bli fel i Hicore

  

Hur funkar varianter

Precis som vanliga enskilda produkter så läggs varianter(modeller i retail ) upp i Hicore system. Det som skiljer systemen åt är att i retail så kan du skapa enbart 1 variant men i starweb så krävs minst 2 varianter. Skapas inte 2 varianter i starweb så kommer ni få problem med att spara övrig info i starweb.

 

Hur funkar paketprodukter

Starwebs paketprodukt funkar så att ni i Hicore måste lägga upp en artilkel som blir huvudartikel för det paket ni vill skapa i Starweb. Det viktiga är namnet på denna huvudartikel. Pris och lagersaldo är inte viktigt att det stämmer för denna eftersom paketprodukten för Starweb hämtar pris och lagersaldo från det produkter som ingår i paketprodukten.

När ni skapat paketartikel i Hicore och denna har synkats över så går ni in på denna i Starweb och då ser ni knappen för att skapa paketprodukt.

mceclip0.png

Klicka på den och sen kan ni lägga till produkter som ska ingå i denna paketprodukt. Ni kan läsa hur paketprodukter fungerar och hur ni lägger till produkter som ska ingå här.

Tänk på att funtionen paketprodukter är ett tillbehör, ser ni inte denna funktion så kontakta vår säljavdelning så hjälper dom er.

Rabattkoder

Hicore stödjer inte rabatter där inställningen gäller alla produkter i webbutiken, och därför finns endast "specifika produkter" eller "alla produkter i specifik kategori". 
mceclip0.png

För det kunder som inte haft HiCore innan så betyder det att "Alla produkter" försvinner när Hicore kopplas på. 

Även inställningen hur rabatten dras förändras något för det som inte haft HiCore innan. Detta val ( av 2 ) försvinner.
mceclip1.png


Läs mer om rabattkoder här.
 

Ordrar

Ordrar synkas när ordern kommer in i Starweb.  Om ordern har synkats så ser ni grön fyrkant ute till höger vid status i orderlistan. Håller ni musen över så får ni även upp Hicore order ID.

 

Skulle order inte gått över så kan ni gå in på ordern och försöka skicka den manuellt.

Om den synkas över så ska det stå ett Hicore referensID på samma ställe och ni får upp ett grönt fält på ovansidan när synken gick igenom. 

Får ni ett rött fält på ovansidan så kolla gärna om kund fyllt i rätt uppgifter, kan vara så att dom skrivit något stad på postnumret eller konstigt tecken finns med. Ändra då uppgifterna på kundkortet, klicka på kundnr under grunduppgift på ordern.

Får ni ändå inte rätt på det så kontakta Starweb support så hjälper vi er. 

Prislistor

Vi har idag endast stöd för en prislista från Hicore till vår huvudprislista.  Ni kan ha flera underprislistor i Starweb men dessa kommer inte synkas med Hicore.  Landsprislistor är inget som stöds och är låst i Starweb. 

Stafflade priser går att använda i starweb men inget som synkar till Hicore

Hur ofta synkar systemen

Ordrar överförs direkt från Starweb till Hicore i samband med att ordern läggs i webbutiken.

Produkt informationen uppdateras i Starweb varje kvart (00, 15, 30, 45). Hur lång tid en synk tar beror på antal produkter/mängd data som ska synkas. Även om flera andra butiker gör stora synkningar kan påverka hur snabbt er butik får den nya datan.  

Har ni enstaka produkt/er som inte fått rätt data till Starweb så kan ni höja/sänka priset, med 1kr,  på produkten i Hicore. Då kommer dessa specifika produkter synka vid nästa tillfälle. 

 

Övrigt

Då Hicore inte är ett webbaserat system så kan Starweb inte logga in på ert konto och se hur saker ser ut i detta system. Ni kan dock kontakta oss om något är konstigt så får vi kontakta Hicore för vidare undersökning. Ni kan givetvis kontakta Hicore direkt om så önskas. 

 

top  

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se

 

Var denna artikel till hjälp?
1 av 1 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer

0 kommentarer

Artikeln är stängd för kommentarer.