Beroende på din butiksstorlek kanske nedan information inte är relevant för dig. Här kan du läsa vad som ingår i de olika butiksstorlekarna.
Om du är osäker på vilken butiksstorlek du har, kontakta vår support.

Denna sidan täcker följande ämnen:

  1. Vad innebär Fortnox enhanced
  2. Vad behöver jag för att kunna använda dessa funktioner
  3. Vilka funktioner får jag med  detta tillbehör

Vad innebär Fortnox enhanced

Detta tillbehör är riktad till B2B handlare som i huvudsak arbetar utifrån Fortnox och behöver  mer data vid specifika tillfällen. Vi kommer att förklara mer ingående längre ner i artikeln.

Vad behöver jag för att kunna börja använda dessa funktioner

Detta kräver att ni redan har vår vanliga Fortnox-koppling, denna är kostnadsfri och kräver enbart moduler i ert Fortnox konto. I vår guide för installation av vår vanliga fortnox koppling hittar ni vilka moduler som kan användas, läs mer här. Börja med att sätta upp vanliga kopplingen först och sedan är det bara att börja ställa in inställningar för Fortnox enhanced enligt nedan instruktioner. 

I nuläget är det endast att man skickar över orders som "order" till Fortnox enhanced fungerar. Om du skickar över det som fakturor, vänligen kontakta vår support.

Vi har guide för hur ni sätter upp vår vanliga Fortnox-koppling : Fortnox guide.  Har ni frågor vänligen maila supporten på support@starweb.se. 

 

 

Vilka funktioner får jag med i detta tillbehör

Order kolumn
Under kunder-ordrar i admin så har det tillkommit en extra kolumn "Externt ordernr". 

mceclip0.png

När Starweb har synkat över ordern till Fortnox så kommer Fortnox orderID skrivas ut även i denna kolumn. Detta hjälper er att enkelt överskåda redan på orderlistan utan att manuellt behöva klicka in på varje enskild order för att få fram det externa ordernummret.  Vill ni gå in på ordern så klickar ni som vanligt in på Starwebs orderID i den vänstra kolumen.

 

 

Ordermejl 

 

mceclip3.png
Denna inställning gör så att mail gällande ordern visar Fortnox orderID och inte Starweb orderID, vid JA.

Orderbekräftelse mail

mceclip3.png

Även i dessa dokument och om ni skickar ut dessa dokument så följer Fortnox ID med. OBS! Gäller ej kvitto dokument.

mceclip6.png

Notera: Vid orderbekräftelse mailet så väntar vi X min på att ordern ska gå över till Fortnox som i sin tur återraporterar FortnoxID till oss. Lyckas inte synken till Fortnox inom dessa X min så kommer orderbekräftelse mailet ändå gå ut med StarwebID. Detta innebär att slutkunden alltid kommer att få en orderbekräftelse oavsett om ett ID har genererats i Fortnox eller ej. 

 

Även när slutkund är inloggad på sitt konto och kontrollerar sina ordrar så visar vi FortnoxID

mceclip4.png


Överför referens till Fortnox "Er referens"

Med denna inställning så har ni möjlighet att välja vilket fält i Starweb som ska skickas in till Fortnox "Er referens" fältet i Fortnox.

mceclip5.png

Dessa fält avser när det gäller egna betalsätt i huvudsak.  Då externa betalsätt exempel Klarna, Svea eller Nets inte har samma fält som Starweb.

OBS! Just nu fungerar det att skicka "Att" fältet för företag i Klarna, och då kommer det skickas till fältet "Er referens" i Fortnox.

Dessa fält hittar ni under inställningar-kassa och kundvagn - skrolla ner till inställningar för fält i kassan och sen har ni under fält som visas ovanför adressfälten och under samtliga adressfält  själva fält som visas i ovan lista.

mceclip6.png

Använder ni egna betalsätt och vill skicka denna informatin till Fortnox så glöm inte att aktivera det valda fältet för både "visa för kund" och "visas för adress" på den som ska användas här. 

Ser ut så här i Fortnox. 

mceclip7.png


Detta gäller oavsett om ni skickar ordern till Fortnox som faktura eller order.

Nedan inställning kräver tillbehöret "Avtalsprislistor" i Starweb för att funktionen ska gå att ställa in.  Läs mer om detta tillbehör här.


Kundinformation

mceclip1.png

Denna inställning gör så att kundinformationen går direkt (efter godkännande) över till Fortnox utan att order behöver skapas i Starweb.  I vanliga fall så skickas kunder endast över till fortnox när order skapas.

 

När kund godkänns/nekas så går det ut mail till slutkund, denna mail text kan ni redigera själv enligt önskemål.  Läs mer om detta här.

 

top

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer

0 kommentarer

Artikeln är stängd för kommentarer.