I denna artikel går vi genom hur du hanterar reklamationer och returer.

Starweb erbjuder för närvarande ingen automatiserad returhantering, så vi har skapat en guide för att underlätta hanteringen. Förutsättningen är att du redan har upprättat en tydlig returpolicy på sidan för Reklamation och Retur.

Beroende på din butiksstorlek kanske nedan information inte är relevant för dig. Här kan du läsa vad som ingår i de olika butiksstorlekarna.
Om du är osäker på vilken butiksstorlek du har, kontakta vår support.

Denna artikel täcker följande ämnen: 

  1. Hur hanterar jag en reklamation i Starweb?
  2. Hur hanterar jag en retur av en hel order i Starweb?
  3. Hur hanterar jag en delretur Starweb?
  4. Kan jag skriva ut en retursedel i Starweb?
  5. Hur hanterar jag återbetalning till slutkund som gjorts via en betalleverantör?
  6. Hur gör jag en återbetalning när slutkund betalt via ett eget betalsätt?
  7. Om jag kopplat ihop ett affärssystem till Starweb, vad behöver jag göra då?
  8. Kan jag skriva ut en retursedel om jag använder Unifaun eller Pacsoft?

Hur hanterar jag en reklamation i Starweb?

För att ni ska kunna hantera reklamationer på bästa sätt är det viktigt att erbjuda en tydlig returpolicy och en utförlig beskrivning av processen för kunderna. Beskrivningen kan exempelvis inkludera hur kunderna ska packa varan eller hur de går tillväga om de vill byta en produkt. Ni hittar retur- och reklamationssidan under Utseende -> Sidor -> Reklamation och retur. Be era kunder att fylla i formuläret och invänta ett reklamations- eller returnummer. Det är viktigt att ni har angett en e-postadress som ni aktivt övervakar under Inställningar -> Butik -> E-post för ordrar, eftersom det är hit era reklamationer och returer kommer att skickas.

Hur hanterar jag en retur av en hel order i Starweb?

Vill du istället hantera en delretur så kan du hoppa  till Hur hanterar jag en delretur i Starweb? 

  1. Informera kunden att returen genomförs på Reklamation och retur-sidan. Be dem läsa igenom er returpolicy noggrant innan de fyller i ert ‘Reklamation och retur’-formulär.

  2. När reklamations-/returformuläret har mottagits och godkänts rekommenderar vi att du skapar en intern kommentar på ordern för att förklara varför ordern returneras/reklameras och ange det tilldelade reklamationsnumret (Se bild nedan).nya_orderstatusar_reklamation_retur.png

  3. Skapa en eller två nya orderstatusar som används före och efter att reklamationen/returen har behandlats. Ge dem lämpliga namn, exempelvis 'Reklamation/Retur Inkommen' och 'Reklamation/Retur Godkänd'. Orderstatusen 'Godkänd' bör innehålla information om hur kunden kan erhålla retursedel samt reklamations-/returnummer. Se mer information om retursedel under Kan jag skriva ut en retursedel i Starweb?.

  4. När returen har mottagits och en återbetalning skall göras till kunden, genomför detta via den betalleverantör som kunden använde vid ordertillfället. Se vidare information om återbetalning under "Hur gör jag en återbetalning när slutkund betalt via ett eget betalsätt?".

  5. Använd den nya orderstatusen 'Godkänd retur' för att informera kunden om vad som händer härnäst.

  6. När alla ovanstående steg är slutförda, ändra ordern till 'Annullerad', vilket automatiskt återställer lagersaldot för produkterna. Tänk på att avmarkera om du inte vill skicka ut e-postmeddelanden i samband med ändringen av orderstatusen.

Hur hanterar jag en delretur Starweb?

  1. Informera kunden att returen genomförs på Reklamation och retur-sidan. Be dem läsa igenom er returpolicy noggrant innan de fyller i ert ‘Reklamation och retur’-formulär.

  2. När reklamations-/returformuläret har mottagits och godkänts rekommenderar vi att du skapar en intern kommentar på ordern för att förklara varför ordern returneras/reklameras och ange det tilldelade reklamationsnumret (Se bild nedan).
    Intern_kommentar_order_delretur.png
  3. Skapa en eller två nya orderstatusar som används före och efter att reklamationen/returen har behandlats. Ge dem lämpliga namn, exempelvis 'Reklamation/Retur Inkommen' och 'Reklamation/Retur Godkänd'. Orderstatusen 'Godkänd' bör innehålla information om hur kunden kan erhålla retursedel samt reklamations-/returnummer (Se bild nedan). Se mer information om retursedel under  "Kan jag skriva ut en retursedel i Starweb?"
    nya_orderstatusar_reklamation_retur.png
  4. När returen har mottagits och en återbetalning skall göras till kunden, genomför detta via den betalleverantör som kunden använde vid ordertillfället. Se vidare information om återbetalning under "Hur gör jag en återbetalning när slutkund betalt via ett eget betalsätt?".

  5. Använd den nya orderstatusen 'Godkänd retur' för att informera kunden om vad som händer härnäst

  6. Observera att eftersom returen/reklamationen inte gäller alla artiklar i ordern kan du inte annullera hela ordern. Detta innebär att du manuellt måste återställa lagersaldot för de returnerade artiklarna.

Kan jag skriva ut en retursedel i Starweb?

Det finns ingen retursedel att skriva ut ifrån Starweb. I de flesta fall så erbjuder er fraktleverantör en returtjänst som ni kan använda er utav. Om ni vill själv skapa retursedlar till kunderna så skapa ett dokument som ni bifogar till kunderna. OBS Använder ni Unifaun/Pacsoft så läs mer under "Kan jag skriva ut en retursedel om jag använder Unifaun eller Pacsoft?".

Nedan kan du läsa mer om hur du hanterar returer hos respektive fraktleverantörer:

Hur hanterar jag återbetalning till slutkund som gjorts via en betalleverantör?

När ni skall göra en återbetalning via en av betalleverantörer nedan så kan ni läsa mer om vad som gäller inne på deras egna sidor, se länkar nedan.

Se bild nedan för var ni hittar knappen återbetalning i Klarnas portal:
_terbetala_KCO.png


Se bild nedan för var ni hittar knappen återbetalning i Nets portal: 
NETS__terbetalning.png

Se bild nedan för var ni hittar knappen återbetalning i Paypals portal: 

Paypal__terbetalning.pngSe bild nedan för var ni hittar knappen återbetalning i Paysons portal: 
Payson__terbetalning_kreditering.png

Swish - I vår koppling med Swish går det endast att göra full återbetalning. Sök upp orden under “kunder” -> “ordrar”. Öppna upp berörda ordern och välj “skapa kreditfaktura”, då kommer återbetalning att göras till kunden. Om det gäller en delretur kontakta kunden för återbetalning.
Swish har gått ut med att man kan göra delåterbetaling via Swish API företag.
Läs mer om detta här.

Svea - Med Svea så kan ni kreditera hela eller delar av beloppet på en levererad order. Detta görs om kunden ångrat sitt köp och returnerat varorna eller vid en godkänd reklamation. Sök upp ordern och inne på ordern skall ni se en Kreditknapp. Ni finner mer detaljerad information under Hjälp när ni loggat in i Sveas portal.

Hur gör jag en återbetalning när slutkund betalt via ett eget betalsätt?

Ifall er kund betalat via ett eget betalsätt så kan ni skapa en kreditfaktura från Starweb om ni har den tjänsten eller via ert affärsprogram. Återbetalningen sker då enligt överenskommelse med kunden. Om ni har fakturatjänsten hos Starweb så ser ni det inne på ordern längst ner bredvid Spara knappen när ni ändrat orderstatus till Behandlad, se bild nedan.

skapa_kreditfaktura_SW_ny.png

Om jag kopplat ihop ett affärssystem till Starweb, vad behöver jag göra då?

Ifall ni använder Starwebs koppling mot Fortnox Affärssystem så följ nedanstående instruktioner för att hantera er retur/reklamation.

FORTNOX - Börja med att hantera ordern i Starweb och om er kund är fakturerad via Fortnox så kreditera fakturan där. Kontrollera sedan så att lagersaldot är korrekt i både Fortnox och Starweb efter ni hanterat returhanteringen. I Fortnox så finns det möjlighet att skapa en mall för retursedel, följ instruktionerna här via Fortnox hemsida.

 

order_kreditfaktura_retur.png

 

SPECTER - Avnänder ni Specter så har de skrivit ihop information om hur ni hanterar returer här

 

HiCORE - Använder ni HiCore så kontakta deras support för mer information. 

 

Kan jag skriva ut en retursedel om jag använder Unifaun eller Pacsoft?

Om man har integration med Unifaun/Pacsoft så har man möjlighet att skriva ut en retursedel om man har valt detta för leveranssättet. För att ta reda på hur ni går tillväga kontakta Unifauns kundtjänst.

 

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se

 

 

 

 

Var denna artikel till hjälp?
0 av 1 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer

0 kommentarer

Artikeln är stängd för kommentarer.