I denna artikel kommer vi att gå igenom de olika sorters prislistor som Starweb erbjuder, hur du skapar dem och övriga inställningar som kan vara bra att veta.
Beroende på din butiksstorlek kanske nedan information inte är relevant för dig. Här kan du läsa vad som ingår i de olika butiksstorlekarna.
Om du är osäker på vilken butiksstorlek du har, kontakta vår support.
Denna artikel täcker följande ämnen:
- Vad är en prislista.
- Var skapar jag en prislista.
- Hur kopplar jag produkt till olika prislistor.
- Visa produkt för specifik prislista.
- Koppla betalsätt till specifik prislista.
- Koppla fraktsätt till specifikt prislista.
- Koppla kategori till specifik prislista.
- Koppla kunder till specifik prislista.
- Mail texter vid godkänd/nekad kund.
Vad är en prislista?
Prislista gör att ni kan ge samma produkt olika priser per land. Det går även att få underprislista till respektive land för exempel återförsäljare eller specifika kunder, som ska ha ett annat pris än en vanlig privatkund.
Skapa en Landsprislista/Underprislista
Detta hittar ni under Inställningar -> Valuta och Prislistor -> Prislistor.
Under huvudprislista så klickar ni "lägg till ny landsprislista".
Då öppnas fält upp så att ni kan ange:
- Namn
- Vilket/vilka länder
- Vilken valuta
- Om priser i butik ska visa inkl moms
- Om priser i admin ska vara inkl moms
- Om prislistan ska publiceras
Att tänka på här är att det finns på land/region möjlighet att välja alla inom EU samt utanför EU. Skulle ni välja alla inom EU och valuta EUR så kan det bli problem om huvudprislistan gäller Sverige. Då Sverige ingår i EU så kommer endast huvudprislistan gälla med valuta SEK om kund väljer Sverige i butik. Gäller att tänka till så att reglerna inte krockar med varandra, bästa här är att sätta vilka länder prislistan ska gälla specifikt.
För att skapa en underprislista, tryck på +:et vid huvudprislistan och “Lägg till ny kundprislista”. Ange:
- Namn
- Om priser i butik ska visa inkl moms
- Om priser i admin ska vara inkl moms
- Om prislistan ska publiceras
Koppla produkter till olika prislistor
Gå in på en produkt och klicka på huvudprislista så får du upp alla prislistor du skapat.
Välj din prislista du vill skriva in produktpriset på, tomt fält öppnas upp nedanför.
Du skriver in priset för denna produkt och sparar. Pris som finns på övriga prislistor på denna produkt kommer inte att raderas.
Det går givetvis att massuppdatera till specifik prislista om så önskas. Se guide "Massuppdatera produkter" och följ stegen där.
Du kan även ställa in om en produkt enbart ska visas för en specifik prislista. Detta gör du inne på själva produkten under “Visas för”.
Ute till höger öppnas ett fält och du kan klicka i fältet så visas existerande prislistor. Ni kan välja en eller flera prislistor. Glöm inte att spara!
Koppla betalsätt till specifik prislista
Väl inne på ett betalsätt klickar du på "Visa för" och väljer "Specifika prislistor". Ute till höger väljer du den prislista som detta valda betalsätt ska visas för och sen sparar ni.
Tips: Har ni flera betalsätt och ni ska visa olika betalsätt för olika prislistor så är det viktigt att liknande regler sätts på alla betalsätt. Sätts inga regler så kommer betalsättet visas för alla som standard.
Koppla fraktsätt till specifik prislista
Väl inne på ett fraktsätt scrollar ni ner till "Visa fler vikt & visningsalternativ" och ändrar knappen till PÅ. Klicka på "Alla" under "Visa för" och välj specifik prislista.
Ute till höger väljer du den prislista som det valda fraktsättet ska visas för och sen sparar ni.
Tips: Har ni flera fraktsätt och ni ska visa olika fraktsätt för olika prislistor så är det viktigt att liknande regler sätta på alla fraktsätt. Sätts inga regler så kommer fraktsätt visas för alla som standard.
Koppla kategori till specifik prislista
Inne på sidan för kategorier, klicka på kategorin och slå knapp PÅ vid "Visa fler alternativ". Scrolla ner till "Visa för" och välj "Specifika prislistor". Ute till höger klickar ni i fältet och väljer prislista som denna kategorin ska visas för.
Koppla kunder till specifik prislista
Kunder kopplas med automatik som standard till sin huvudprislista/landsprislista efter det land kund är registrerad för i admin. Dvs har ni exempelvis landsprislista Norge och ni lägger till en kund med land Norge så kommer denna kund kopplas per automatik till Norska landsprislistan.
Ni kopplar kund till huvudprislista/landsprislista eller underprislista genom att gå in på kunden under “Kunder - Kunder”, klicka på det kundkortet och scrolla ner till Kundprislista.
Har ni underprislistor till huvudprislista/landsprislista så ser det ut som nedan när ni klicka på "Ingen kundprislista". Det räcker med att välja prislista för att den ska spara.
Finns det ingen underprislista till huvudprislista/landsprislista så ser det ut så här.
Mail texter vid godkänd/nekad kund
När ni ställt in så att butiken kräver inloggning under Inställningar -> Kassa & Kundvagn så behöver ni godkänna kunden på kundkortet.
Denna inställning måste sättas först under Inställningar -> Kassa & Kundvagn, se nedan.
När kundkorten ska godkännas av er som handlare så gör ni detta under Kunder -> Kunder. Markera aktuell kund/kunder som ska godkännas, klicka "ändra markerade kunder" - sen klickar ni "godkänn".
När kund är godkänd så kan slutkund logga in och börja handla.
I samband med att ni godkänner/nekar kunder så går det även ut mail till kunder. Text som står i mailet kan ni editera under Inställningar -> E-post till butik/kund.
----------------
Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support
Mejl: support@starweb.se Telefon: 040 - 602 09 00
Kommentarer
0 kommentarer