I denna artikel går vi igenom tillbehöret “Kampanjer”. Tillbehöret är i betastadiet just nu och testas av utvalda butiker. Ni kan se kostnad och villkor här.
Beroende på din butiksstorlek kanske nedan information inte är relevant för dig. Här kan du läsa vad som ingår i de olika butiksstorlekarna.
Om du är osäker på vilken butiksstorlek du har, kontakta vår support.
Denna artikel täcker följande ämnen:
- Vad innebär kampanjer
- Hur skapar jag en kampanj
- Hur ser det ut i butiken
-
Att tänka på
- Vilken kampanj bestämmer
- Vilken produkt rabatteras vid "köp X betala för Y"
- Vilka produkter kan ingå
- Hur ser det ut på ordern och orderbekräftelsen?
- Rabattkod
- Design
Vad innebär kampanjer
Med denna funktion har ni möjlighet att skapa kampanjer, till exempel "Köp 3, betala för 2" eller "Köp 3, få 10% rabatt". Ni kan ställa in så att det gäller specifika prislistor om ni använder er av flera prislistor, samt att det ska starta med automatik eller manuellt av er. Många spännande verktyg som kan hjälpa till att öka er konvertering.
Hur skapar jag en kampanj
Ni hittar detta under Produkter -> Kampanjer. Klicka på "Skapa ny".
Välj typ av kampanj. Oavsett vald kampanj så kommer det se likadant ut i resterande guide. I nedan exempel väljer vi första alternativet, Köp X betala för Y.
Välj hur många som måste köpas i rutan ‘Köp’. Sen väljer ni hur många kund får betala för i rutan ‘Betala för’. Klicka därefter "Nästa" för att komma vidare.
På nästa sida anger ni information som ska synas ute i butiken. Längre ner i denna guide ser ni hur det kommer att se ut när ni gjort era val. Färgfältet fungerar genom att ni klickar i HEX koden så kommer färgpalett upp så att ni kan välja färg. Övriga fält fyller ni in som ni önskar.
Etikett på produktbild: En kort fritext som kommer stå på produktbilden.
Färg: Här väljer ni färg på etiketten.
Namn: Namnge er kampanj
Beskrivning: Kort beskrivning om er kampanj
Ska denna kampanj gälla för andra språk så väljer ni språk uppe till höger och sen öppnas ett fält upp så att ni kan fylla i er översättning.
(Färgfältet behöver inte översättas).
Klicka "Nästa"
Ni ombeds nu att välja när kampanjen ska börja, antingen startar ni den manuellt i admin eller ställer in datum och tid. Vid manuell så klickar ni på bara "Nästa".
Vid datum/tid så måste ni ange datum och tid.
Är "inget slutdatum" ibockad så syns bara "Från" och gäller tills att ni stänger av den manuellt i admin. Klicka "Nästa".
Välj om det ska gälla alla prislistor eller specifik.
Vid specifik prislista så bockar ni endast in det prislistor som det ska gälla för.
Nu ska ni välja vilka produkter som ska ingå i er kampanj. Ni väljer genom att klicka på +-tecknet. De produkter ni väljer hamnar under fliken "utvalda produkter". Önskar ni sortera bort produkter från listan så kan ni välja produkter från specifik kategori samt efter pris. Ni kan även söka efter specifik produkt. Väljer ni en variantprodukt så kommer alla varianter som tillhör den produkten att ingå i kampanjen.
Önskar ni lägga till alla produkter från en kategori så har filtret kategori en funktion där ni kan lägga till valda kategorier till kampanjen. Välj kategori och klicka på länken uppe till höger.
OBS! Vill ni koppla en ny produkt till denna kampanj senare, så måste ni ändra kampanjen och lägga till alla från den kategorin, eller endast den nya produkten. Bara för att ni kopplar den nya produkten till samma kategori kommer den alltså inte läggas till samma kampanj som övriga produkter i samma kategori.
Klicka “Nästa”.
Nu kommer ni till sammanställningen, där kan ni klicka på respektive område och sedan redigera det som ni tidigare valt.
Klicka nu “Spara” och kampanjen är skapad.
Nedan inställning visar om kampanjen är AV eller PÅ. Står det datum och tid bredvid denna inställning så har ni valt att kampanjen ska starta och avslutas en viss datum och tid. Har ni ställt in datum och tid på kampanjen så kan ni INTE klicka AV/PÅ inställningen i listan, då det styrs per automatik. Vill ni stänga av den automatiska inställningen så går ni in i kampanjen och ändrar till manuellt.
Att tänka på
- Vilken kampanj bestämmer
Har ni produkter som ingår i flera kampanjer och slutkund försöker använda flera kampanjer med samma produkt, så gäller endast den kampanj som är överst under kampanjer i admin. Här kan ni alltså styra vilken som ska ha högst prioritet gentemot lägst prioritet.
- Vilka produkter kan ingå
Alla utom Paketprodukter, som inte kommer att ingå i kampanjer.
- Vilken produkt rabatteras vid "köp x betala för y".
Systemet kommer att dra av den billigaste produkten och kollar även antal på varje produkt som finns i kassan.
Exempel 1 (köp 3 betala för 2), jag köper 3 produkter.
- Produkt 1 100kr 1st
- Produkt 2 200kr 1st
- Produkt 3 300kr 1st
Köper jag enligt ovan så kommer det ge kund 100kr i rabatt.
Exempel 2 (köp 3 betala för 2), jag köper 9 st produkter och nedan är dom 3 billigaste produkterna.
- Billigast produkt 1 100kr antal köpta 2st
- Billigast produkt 2 200kr antal köpta 1st
- Billigast produkt 3 300kr antal köpta 1st
Detta ska då ge rabatt på 3 produkter, i detta fall ger kampanjen 400kr i rabatt. Produkt 1 har 2st (2 x 100kr) och produkt 2 har 1st (1 x 200kr).
-Specifik variant går inte att välja, alla varianter i den variantprodukt ni väljer kommer ingå i kampanjen.
- Det går inte att välja "Alla produkter" för en kampanj men sedan exkludera produkter som redan är rabatterade. Det går endast att välja enskilt vilka produkter som ska ingå i kampanjen.
Hur ser det ut i butiken
Kampanjen kommer att få en etikett med den färg ni valde i inställningarna.
Inne på produktsidan så ser ni den lite längre texten också.
I kassan visar vi vilka kampanjer som finns tillgängliga och även skriver ut hur många produkter som måste köpas för att uppfylla kampanjkraven. Färgen är det som visar vilka produkter som är kopplade till vilka kampanjer. Har man uppfyllt kampanjen så visas en bock där texten finns.
Hur ser det ut på ordern och orderbekräftelsen?
På orderbekräftelsen som kund får framgår det inte att det är kampanj som använts, mer än att priserna är annorlunda. På ordern i admin ser ni en kommentar under "kommentarer" där namnet för kampanjen som använts. Detta är en intern kommentar som ej visas för kund. OBS! Tänk på att om ni skulle radera eller ta bort kommentaren finns det ingenting som avskiljer att det är en kampanj som nyttjats.
Rabattkod
Rabatt på produkt som redan ingår och där kampanjkraven har uppfyllts, så fungerar inte rabattkoder. Men har kampanjen inte uppfyllts så kan kunder använda rabattkod på produkter som ingår i kampanjen.
Design
Önskar ni ändra något som är designrelaterade så kan våra designer hjälpa er. Kontakta vår säljavdelning så hjälper de er.
----------------
Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se
Kommentarer
0 kommentarer