Koppla Google Tag Manager till din butik

I denna artikel kommer vi att gå igenom verktyget Google Tag Manager och hur man installerar detta i er butik. 

Denna artikel täcker följande ämnen:
1. Steg-för-steg guide för hur du installerar Google Tag Manager
2. Hur du installerar Google Analytics i Google Tag Manager

Steg-för-steg guide för hur du installerar Google Tag Manager

  1. För att skapa ett Google Tag Manager konto går du via denna länk och klickar på Start for free (Se markerat i bild nedan). 

1.png

  1. Logga sedan in på ditt Google-konto och klicka sedan på Create account/Skapa konto (Se markerat i första bilden nedan). 

2.png

3. Välj därefter ett kontonamn och det land som din butik är verksam i. Ställ in ditt behållarnamn, förslagsvis webbadressen till din butik och välj "Webb". Tryck slutligen på Skapa/Create

 

3.png

4. Godkänn sedan användarvillkoren för Google Taggstyrning för att slutföra registreringsprocessen. När du kommer in i din kontrollpanel kommer det att dyka upp en pop-up för att installera Google Taggstyrning i din butik. Du kan ignorera detta, eftersom Google Tag Manager redan är integrerat i Starweb. Klicka på “OK” för att stänga ner rutan (Se markerat i bild nedan).

5. För att installera Google Tag Manager i Starweb kopierar du din GTM-kod från sidhuvudet på Google Tag Manager (Se markerat i första bilden nedan) och går till Starwebs admin.

4.png

5.png

6. Gå till Starwebs admin och tryck på gubben uppe till höger och sedan Statistik. Klicka sedan på Inställningar och klistra in koden under Google Tag Manager (Se markerat i bild nedan).

6.png

Hur installerar man Google Analytics i Google Tag Manager?

1. Börja med att logga in på ert Google Tag Manager konto, detta gör du via denna länk.

7.png

2. Ladda sedan ner vår färdiga container GTM_workspace och spara på er dator (finns även längst nere i denna guide).

3. I Google Tag Manager så klickar du in på Administratör -> Importera behållare (Se markerat i bild nedan).

8.png

4. Tryck sedan på Välj behållarfil och välj sedan GTM_workspace-filen som du laddade ner på steg 2. Tryck sedan på Befintlig (Se markerat i bild nedan).

9.png

5. Klicka på Default workspace (om det är den ni använder).10.png

6. Välj sedan Skriv över och sedan Bekräfta (Detta kommer att skriva över befintlig workspace och lägga till Google Analytics 4). Se markerat i bild nedan.

11.png

7.  Därefter så trycker du på Variabler till vänster under fliken Arbetsyta. Sedan klickar du på GA4 spårnings id (Se markerat i bild nedan). Klicka på Konstant och klistra in ert GA4 ID och spara. Observera att du behöver ta bort texten “G-123…” och fylla i ID:t så att texten inte ligger kvar.

Om du är osäker på hur du hämtar ut ditt GA4-ID så finner du en guide hos Google hur du gör det här.

12.png

13.png

9. Slutligen är det dags att spara ert Workspace och publicera den. Klicka uppe till höger på Skicka och välj sedan Publicera. Nu bör Google Analytics 4 vara inlagt i Google Tag Manager och läsas in i er butik.

Läs gärna vår guide för Google Analytics här.

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl eller telefon
040 - 602 09 00 , hello@starweb.se

 

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer

0 kommentarer

Artikeln är stängd för kommentarer.