I denna artikel kommer vi att gå igenom hur ni importerar och exporterar kunder.
I denna artikel kommer vi att gå igenom
- Import av Kunder
- Att tänka på
- Tillgängliga fält vid import
- Skicka återställningsmail till importerade kunder
- Exportera kunder
Import av Kunder
Precis som produkter och rabattkoder så kan man även importera kunder.
- Du importerar enkelt kunder genom att först ha din CSV-fil färdig med namn, företagsnamn, adress osv.
- Gå sedan in på Inställningar -> Importera, välj ‘kunder’.
- Klicka på "Välj fil" och välj din fil.
- När du valt filen så få du möjlighet att ange lite inställningar så som
- Första raden innehåller rubrik
- Skapa automatiskt nya kundtaggar som finns angivna i importfilen
- Tagga importerade kunder
- Om du väljer att tagga importerade kunder så kan du direkt under vid "Namn på ny kundgrupp" välja vad dessa kunder ska kopplas mot, till exempel ‘importerade’. Att välja att tagga kunder kan hjälpa er att sortera upp kunder vid senare tillfälle samt underlätta processen att skicka ut återställningsmail till de kunder ni nyss importerat. Läs mer om mail till kund här. LÄNKA
- Klicka sedan på ‘Ladda upp och förhandsgranska’.
- När du förhandsgranskar så ställer du sedan in vilka kolumner som skall vara kopplade till de olika fälten för kunden, till exempel ‘namn’ ska vara kopplat till förnamn.
- Så fort du mappat klart de olika kolumnerna så väljer du att importera.
- När importen sedan är klar så kommer du få ett mail samt en notifikation (klockan uppe till höger). Om allt gått bra så kommer det att stå "Importen genomfördes utan fel".
Du har nu importerat dina kunder och kan hitta dem under Kunder -> Kunder.
Att tänka på
Vid import av kunder så tänk på att om ni importerar både företag och privatpersoner, så dela upp dessa i två importer. För importen kommer kontrollera vilken kundtyp som är standard och ställa in det. Så om ni t.ex valt att privatpersoner är standard vid kundregistrering, då kommer importen att ställa in det som en privatperson.
Denna inställning hittar ni under Inställningar -> Kassa och kundvagn. Scrolla ner till "Förvald kundtyp i kassan" och ställ in där vilken kundtyp som ni ska importera. När du sedan ska importera t.ex företagskunder, då ändrar du denna inställningen till ‘företag’.
Detta görs för att säkerhetsställa att kundtypen blir rätt vid import.
Tillgängliga fält vid import
E-postadress är obligatoriskt | |
NationalIdNo | Person/Org.nr |
LangCode | Landskod, ex: sv = Sverige |
Tags | Taggar, ex: VIP, Bonuskund |
Pricelist | Prislista, ex: Återförsäljare (lämnas tom om huvudprislista skall användas) |
invoiceAddress - CompanyName | |
invoiceAddress - FirstName | |
invoiceAddress - LastName | |
invoiceAddress - CareOf | |
invoiceAddress - Attention | |
invoiceAddress - Reference | |
invoiceAddress - Address | |
invoiceAddress - PostalCode | |
invoiceAddress - City | |
invoiceAddress - State | |
invoiceAddress - CountryCode | |
invoiceAddress - PhoneNo | |
invoiceAddress - MobilePhoneNo | |
deliveryAddress - CompanyName | |
deliveryAddress - FirstName | |
deliveryAddress - LastName | |
deliveryAddress - CareOf | |
deliveryAddress - Attention | |
deliveryAddress - Reference | |
deliveryAddress - Address | |
deliveryAddress - PostalCode | |
deliveryAddress - City | |
deliveryAddress - State | |
deliveryAddress - CountryCode | |
deliveryAddress - PhoneNo | |
deliveryAddress - MobilePhoneNo |
Skicka återställningsmail till importerade kunder
När man importerat kunder så kan man välja att skicka dem ett mail med återställnings länk så de kan skapa sitt lösenord. Detta görs enkelt direkt i kundlistan. Ovan nämnde vi möjligheten att tagga kunder vid import för att förenkla möjligheterna att skicka ut återställningsmail till era kunder. Om ni inte har taggat era kunder vid import får ni markera kunderna manuellt, men om ni taggat kunderna kan ni filtrera på taggar och sedan markera alla med samma tagg.
- Gå till Kunder -> Kunder
- Om du valt vid import av kunder att tagga de importerade (läs mer om detta här) så kan du klicka på "sökverktyg" och där välja att visa kunder som taggats med det som du angav vid importen t.ex "importerade". Klicka sedan på sök.
- Markera alla eller de kunder som du vill skicka återställningsmail till och klicka sedan på "ändra markerade".
- Klicka sedan på "Skicka återställningsuppgifter".
- När du klickat på "skicka återställningsuppgifter" så får du ett meddelande ifall du verkligen vill skicka mail till de markerade kunderna. Här har du även en länk där du kan redigera mailet som skickas ut. Om du är osäker på vad som står i det så klicka på länken innan du skickar. Gör dina ändringar och gör sedan om ovan steg.
- Så fort du klickat på OK så skickas mail ut till de markerade kunderna. De får då ett mail med en länk för att skapa/sätta sitt egna lösenord till sitt konto.
Exportera kunder
Det kan finnas olika anledningar till att man vill exportera kunder och därför har vi gjort det så enkelt som möjligt för er att göra detta. Filen exporteras ut i CSV format som enkelt kan öppnas i Excel eller andra program som hanterar CSV filer. Följ nedan enkla steg för att exportera ut en eller flera kunder från ditt register.
- Gå in på Kunder -> Kunder
- Markera en eller flera kunder och klicka sedan på "ändra markerade kunder", och därefter på “Export och nyhetsbrev”.
- Klicka sedan på "Exportera till CSV".
- Du kommer nu till en sida där du kan välja vilka fält som skall inkluderas i exporten. Här kan du välja att ha med all information eller enbart vissa fält.
- När du klickat i alla fält som du vill ha med så klickar du på "ladda ner CSV-fil med X kunder".
- Nu har du exporterat ut den eller de kunder som du valde i steg 2.
----------------
Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support
Mejl: support@starweb.se Telefon: 040 - 602 09 00
Kommentarer
0 kommentarer