I denna artikel kommer vi gå igenom alla fält som finns när du skapar en produkt.

Beroende på din butiksstorlek kanske nedan information inte är relevant för dig. Här kan du läsa vad som ingår i de olika butiksstorlekarna. Om du är osäker på vilken butiksstorlek du har, kontakta vår support

Om ni har ett affärssystem kopplat till er butik kan vissa fält i admin vara låsta.

Denna artikel täcker följande ämnen: 

  1. Var skapar jag en ny produkt?
  2. Presentation
    1. Produktnamn (krävs) 
    2. Artikelnummer (krävs)
    3. Prislistor, pris(krävs) och extrapris 
    4. Kort sammanfattning 
    5. Lång beskrivning 
    6. Bilder
    7. Dokument 
    8. Visa för
    9. Prioritet i produktlistan 
  3. Varianter
  4. Kategorier 
  5. Logistik 
    1. Vikt
    2. Enhet
    3. Dimensioner
    4. Fraktklass 
    5. Produkten går att bevaka
    6. Tillverkare
    7. Läs mer länk
    8. Extra information
    9. Unika orderfält 
  6. Lagerställen
  7. Moms och bokföring
  8. Produktetiketter
  9. Taggar
  10. Relaterade produkter 
  11. Sökmotoroptimering 

Var skapar jag en ny produkt?

Du hittar dina produkter under produkter -> produkter i admin. Det är även här du kan lägga till nya produkter, uppdatera existerande produkter eller radera produkter. 

För att skapa en ny produkt trycker du på knappen “skapa ny” högst upp till höger (se markerat i bild nedan). 

Om du har butiksstorlek Platinum kommer ni även att kunna skapa paketprodukter. Läs mer om hur paketprodukter fungerar och hur du lägger till det här.

 

1.png

 

Presentation

Nu har du börjat skapa en produkt och för att era kunder ska ha all information om produkten de behöver finns det mycket information att ge! Här kommer en kortare beskrivning för varje fält - så att det blir enklare för dig att skapa dina produkter.

Produktnamn (krävs) 

Under detta fält namnger ni er produkt. Ni kan namnge produkten efter era önskemål, vi rekommenderar inte att ni använder för långa namn eftersom det finns en begränsad plats för namn i produktlistan. Som max rekommenderar vi 15-17 tecken på ett produktnamn, om det är fler kommer det att skrivas ut punkter efter 15 tecken (se exempel för hur detta ser ut nedan). 

 

b22a6ae9-1bc9-40f0-a41f-ea720cf0dab2

Artikelnummer (krävs)

Här lägger ni in ert artikelnummer för produkten. Tillåtna tecken är A-Z, a-z, 0-9, ., _, och -. Om ni har planer på att använda affärssystem i er butik kan det vara bra att endast använda bokstäver och siffror, då vissa affärssystem inte tillåter andra tecken. Artikelnummer är ett unikt ID och får aldrig finnas två gånger i butiken. 

Prislistor, pris(krävs) och extrapris 

Som standard är huvudprislistan alltid vald och prisfält för den prislistan visas. Här anger ni ert ordinarie pris samt eventuellt extrapris på produkten.

Om ni har flera prislistor ändrar ni prislistan i rullgardinen och anger det pris produkten ska ha på de olika prislistorna. 

Ni kan läsa mer om prislistor och hur ni aktiverar dessa här.

Kort sammanfattning 

En kortare sammanfattning av produkten skrivs här. Detta fält är det som syns under produktnamn ute i butiken samt de feed ni är kopplade till (ex Google feed). Det kan därför vara bra att hålla dessa lite kortare. Vi rekommenderar max 24 tecken, har ni fler än 24 tecken kommer vi skriva ut punkter efter (se exempel i bild nedan). 

Lång beskrivning 

I detta fält skriver ni den längre beskrivningen på produkten. Ni kan lägga upp bilder, länkar, enklare formatering av text samt HTML-kod. Ni väljer vad ni vill lägga in med de små ikonerna ovanför textfältet (se markerat i bild nedan). 

Bilder

Här lägger ni upp bilderna på er produkt. Ni kan lägga upp max 10 bilder per produkt. Första bilden till vänster blir huvudbilden för produkten. Övriga hamnar under huvudbilden inne på produktsidan. För att addera fler bilder klickar ni på +:et och infoga. 

Dokument 

Har ni dokument som är kopplade till en produkt kan ni ladda upp dessa så att era kunder kan ladda ner dem. Du gör detta genom att klicka på +:et och infoga. Max 10st dokument. 

Visa för

Denna funktion ställer in vem produkten ska vara synlig för. Här kan ni välja för alla, specifika prislistor eller ingen alls. 

Prioritet i produktlistan 

Här ställer du in vilken prioritet produkten har. Prioriteten används för att veta i vilken ordning produkterna ska visas. 

Har ni exempelvis tio produkter i samma kategori så kan ni bestämma prioritet på produkterna. Den produkt med siffran 1 kommer att visas först, i övre vänstra hörnet i kategorin. Sätter ni sedan 2, 3, 4 och 5 på fyra andra produkter kommer dessa att visas i den ordningen efter under kategorin. 

Ni kan sätta samma prioritet på flera produkter, då kommer dessa att sorteras i bokstavsordning. Exempelvis har ni prioritet 1 på 5 st produkter visas dessa först i bokstavsordning, har ni sedan prioritet 2 på 5 st produkter visas dessa i bokstavsordning efter de produkter med prioritet 1. 

Prioriteterna fungerar enbart med sorteringsvalet “sortering” i butiken. Väljer kund något annat sorteringsval kommer det att gå på den sortering kund valt.

Varianter

Om din produkt ska ha varianter, exempelvis olika storlekar och färger, skapar du dessa i detta fält. Vi har en separat guide till just varianter, ni kan läsa mer om det här

Kategorier 

Det är möjligt att skapa kategorier samtidigt som du skapar en produkt, men vi rekommenderar att du skapar din kategoristruktur innan du börjar skapa dina produkter. Här kan du läsa mer om hur du skapar kategorier och strukturerar dem.  

Under detta fält kopplar ni ihop produkten med den/de kategorier den ska tillhöra. 

När ni klickar i det vita fältet kommer de huvudkategorier ni skapat att synas. Om ni har skapat underkategorier kommer ni åt dessa genom att klicka på den lila pilen bredvid kategorinamnet. Välj de kategorier som ska kopplas till produkten. 

Om ni inte tidigare har skapat den kategori som produkter ska ligga i kan ni göra detta här. Då trycker ni på +:et ute till höger. 

Logistik 

Vikt

Här kan ni ange vikten för produkten. Det är fördelaktigt att inkludera vikter om ni använder ett fraktsätt där priset beror på den totala vikten av beställningen. Om ni använder ett sådant fraktsätt krävs viktangivelse för alla produkter.

Som standard är vikt inte synligt i butiken. Om ni önskar att vikt ska synas på era produkter ställer ni in detta under utseende -> sidor -> produkt. Klicka in på produktinfo och slå på “visa vikt”. 

Enhet

Som standard finns enheten “styck” inlagt. Ni kan själva lägga till andra enheter, exempelvis cm, kvm, pall osv. 

Om ni vill lägga till nya enheter klickar ni på upp rullgardinen och väljer “Lägg till ny”. Här kan ni välja namn och symbol för enheten. De enheter ni skapar kommer att finnas att välja på alla produkter. 

Dimensioner

Ni kan ange höjd,längd och bredd på er produkt. Detta angest i millimeter (mm). 

Detta är inget som idag kommer synas ute i butiken utan används för logistik.

Ni hittar fältet inne på er produkt under avsnittet "Logistik". På variantprodukter finns dessa fält på variantnivå och inte under logistik.

Fraktklass 

Här kan ni ställa in om produkten ska ha någon fraktklass. Fraktklass används om frakten ska kosta lite mer, exempelvis pall eller tunga frakter. Läs mer om fraktklasser och hur du ställer in det här. 

Produkten går att bevaka

Om en produkt tar slut i butiken kanske du vill att kunder ska kunna bevaka en produkt för att få ut ett mail när produkten finns i lager igen. Såhär ser det ut om inställningen är på:

Inställningen är som standard på, men för att “bevaka” knappen ska synas krävs:

  • Knappen  "Produkten går att bevaka" måste vara “på” inne på produkten.
  • Antal i lager (lagersaldo) måste vara 0, kan ej vara blankt.
  • Lagerstatus slutsåld ska inte ha funktion "går att köpa vid denna status" aktivt. Läs mer här om hur ni ställer in lagerstatusar. 

 

Tillverkare

Här kan ni lägga till tillverkare för produkten. 

För att lägga till en tillverkare klickar ni på "Välj tillverkare” -> "Lägg till ny”. Ange namn på tillverkaren och en eventuell länk till deras hemsida.Om länk finns kommer texten att bli länkad till tillverkaren på produktsidan. En tillverkare behöver endast skapas en gång, sedan kommer den att finnas som val på alla andra produkter. 

Läs mer länk

Har ni några övriga länkar som kund kan dra nytta av för produkten lägger ni till dessa här. 

Extra information

Extra information är fält som används om ni har någon mer extra information som kan vara bra att ha på produkten. Exempel: om ni säljer böcker kan ni skapa ett extrafält för författare. 

För att skapa extra informationsfält klickar ni på den gröna knappen med en penna i sig längst ute till höger. Fältets namn är informationen, exempelvis “Tygsort”, och fältets innehåll är värdet, exempelvis “Bomullstyg”. Dessa fält är inte gjorda för mycket text, utan endast kortare information. 

Tygsort = Extra informationsfält

Läs mer = Läs mer länk

Unika orderfält 

Med unika orderfält kan du skapa ett fält där kunderna kan skriva in ett värde, exempelvis kvadratmeter. Man kan ställa in om fältet ska vara tvingande eller inte samt om priset på produkten ska multipliceras med antalet som är skrivet i fältet. 

Exempelvis om ni säljer tyg i er butik. Då kan ni sätta pris per kvadratmeter på tyget, kunden måste skriva i ett antal och då kommer priset att multipliceras med detta i kassan. Ni ser även värdet som kund skrivit in på ordern. 

Såhär ser det ut i inställningarna:

Såhär ser det ut i butiken: 

 

Lagerställen

Här ställer ni in lagerstatus och antal i lager för produkten. Dessa fält är inte obligatoriska och lämnas fälten tomma så kommer inte lagerstatus eller antal i lager att visas i butiken. 

Som standard finns det fyra lagerstatusar i butiken: I lager (visa antal i lager), I lager (dölj antal i lager), slutsåld & beställningsvara. Skillnaden mellan visa i lager / dölj i lager är om antalet ska synas på produktkortet eller inte. I exemplet nedan används “I lager (visa antal i lager). Ni kan lägga till fler lagerstatusar under Inställningar -> Lagerstatusar i admin. Läs mer om hur ni gör det här.

Moms och bokföring

Här hittar ni vilken moms produkten har. Standardmomsen för alla produkter ställer ni in under Inställningar -> Valuta och prislistor -> Moms, men vill ni ha produktspecifik moms för er produkt kan ni ställa in detta här. Då kommer den momsen endast gälla på denna produkt. 

Här har ni även möjlighet att ange försäljningskonto om ni ska koppla butiken till något affärssystem och ni har olika försäljningskonto på produkterna. 

Produktetiketter

Här kan ni lägga till etiketter på era produkter. Detta kan användas av flera olika anledningar, exempelvis om produkten är en nyhet i butiken så kan man ha en “nyhet” etikett. 

Man kan endast ha 2 etiketter aktiva på produkter samtidigt, men ni kan skapa flera etiketter.

Skapa etikett: tryck på gröna pennan längst ute till höger. Tryck “skapa etikett”, skriv vad du vill att det ska stå på etiketten och tryck spara. Aktivera etiketten genom att ändra “av” till “på”. 

Lägg till redan skapade etiketter: tryck på gröna pennan ute till höger. Aktivera den etikett du önskar att addera på produkten. 

Hur det ser ut i butiken: 

Taggar

Taggar används för att filtrera era produkter. Man kan exempelvis lägga upp taggar om stil, tvättråd eller hjulstorlek. Anpassa själva efter er butik. I vårt exempel så vill vi sortera fram ett rutigt tyg som går att tvätta i 30 grader. 

Ute i butiken: 

För att addera nya taggar i butiken trycka du på gröna pennan längst ute till höger. Klicka i fältet "Välj tagg”. Här ser ni en lista med de standard taggar som finns i butikerna samt en rad för att lägga till ny produkttagg. När ni valt att lägga till en ny produkttagg kan ni välja om det ska vara ett textval eller ett ja/nej val. Skriv in namnet på taggen och tryck på spara. Addera sedan de val som ska finnas under taggen (exempelvis mönster). För att sedan lägga till en tagg på produkten bockar du i denna och trycker på spara. En produkt kan ha flera taggar. 

Relaterade produkter 

Här kan ni koppla produkter som är relaterade till den produkt ni är inne på. Exempelvis om ni säljer tyg kan man relatera tråd och nål, eller om ni säljer en tröja kan man relatera matchande byxor och jacka. Då hamnar de produkterna under huvudbilden / långa beskrivningen på produktkortet. 

För att lägga till relaterade produkter trycker du på den gröna pennan längst ute till höger och markerar de produkter du önskar att lägga till, tryck sedan på Spara. 

I butiken: 


Önskar ni använda flera boxar/ställen med relaterade produkter så kan ni skapa grupper som ni sedan kopplar till en relaterad box. Ni kan max skapa 4 grupper.

Ange ett namn för gruppen, detta syns endast internt i admin.

För varje grupp så väljer ni produkter som ska vara relaterad till produkten ni är inne på. Kan vara samma produkter i varje grupp om så önskas.

För att varje grupp ska visas i på en produktsida så måste ni även lägga till blocken på produktsidan i Admin och under Utseende -> Sidor -> Produkt.

I ovan bild har jag lagt till 3 relaterade boxar. Här finns även en relaterad box med namn "legacy". Denna finns bara i det butiker som har haft vår gamla relaterade produkter funktion. 

 

Öppna upp det relaterade blocket du vill koppla en relaterad grupp till.  Ni anger rubrik som ska synas ute i butiken och i listan under väljer ni vilken grupp som ska kopplas till detta block, spara och publicera.

 

 

Tänk på

  • Raderar ni en grupp, på produktsidan,  så raderas denna gruppen på ALLA produkter och kopplingen till dessa relaterade produkter.
  • Butiker som har haft vår gamla funktion "relaterade produkter" har block med namn "legacy" som alltid hämtar relaterade produkter från översta/första gruppen. Detta går inte att ändra på. Om boxen "legacy" tas bort på produktsidan så är den raderad för alltid. 
  • Flera relaterade boxar med olika produkter funkar inte på vår blogg men är något vi tittar på att bygga ut.  
  • Har ni tidigare fått design hjälp i butiken så behöver dessa nya blocken troligen också lite mer kod så att det passar er befintliga design. Kontakta våra designers för hjälp med detta.

 

Sökmotoroptimering 

Här kan du skriva in information för sökoptimeringen på din produkt. Vi rekommenderar detta på alla era produkter, men speciellt de som syns på startsidan, då det är detta Google och andra sökmotorer indexerar först.

Här kommer vi endast att gå igenom det som du kan skriva in i detta fält. Läs mer om SEO här.

Titel - Tydlig och övergripande beskrivning vad för produkt du lagt upp. 

Beskrivning av sidan - Varför ska just denna produkt köpas i er butik? Beskriv produktens egenskaper och övriga säljargument. 

 

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support
Mejl: support@starweb.se Telefon: 040 - 602 09 00

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer

0 kommentarer

Artikeln är stängd för kommentarer.