I denna guide kommer vi presentera vad du behöver göra för att komma igång med Klarna Shipping assistant (KSA). Klarna Shipping Assistant, tillgänglig via Klarna Checkout, är en tjänst som möjliggör visning av fraktmetoder och fraktpriser direkt i Klarna Checkout. Målet med Klarna Shipping Assistant (KSA) är att förenkla checkout-processen för att öka konverteringen.
Observera att nedan guide är anpassad efter nShift. Använder du ett annat TA-system och behöver vägledning kring stegen nedan som avser inställningarna i TA-systemet ber vi dig kontakta dem direkt.
Denna artikel täcker följande ämnen:
- Vilka fördelar medför användning av Klarna Shipping Assistant och Klarna Checkout?
- Steg 1: Aktivering av Klarna Shipping Assistant (KSA) i Starweb
- Steg 2: Så skapar du en Shipping profile i Klarna steg-för-steg
Vilka fördelar medför användning av Klarna Shipping Assistant och Klarna Checkout?
En av de viktigaste fördelarna med att använda Klarna Shipping Assistant och Klarna Checkout är som nämnt ovan förenklad kundinteraktion. Forskning visar även att konsumenter är mer benägna att handla i en webbutik som erbjuder förväntade leveransdatum och möjligheten att spåra sina beställningar. Dessutom upptar frågor om var paketen befinner sig cirka 5% av alla kundärenden. Genom att dra nytta av KSA kan ni undvika dessa frågor och frigöra tid för andra uppgifter.
Steg 1: Aktivering av Klarna Shipping Assistant (KSA) i Starweb
Första steget är att kontakta Starweb och meddela att du vill aktivera Klarna Shipping Assistant (KSA). För att kunna använda KSA behöver du följande:
- Ett avtal med Klarna för KCO v3 (Klarna Checkout version 3).
- Ett avtal med nShift för Transportadministration (TA) och Fraktcheckout.
- Tillägget i er Starweb-butik.
Hela onboarding-processen när det gäller inställningar i nShift kommer att hanteras av nShift. Det är handlarens ansvar att integrera butiken med nShift-systemet.
För att integrera butiken behöver du följande uppgifter: nShift ID, en API-nyckel, ett snabbsök-värde och ett fraktcheckouts ID.
Dessa uppgifter ska fyllas i i de respektive fälten under Inställningar -> nShift (se nedan). För mer detaljerad information om hur du hämtar denna information, vänligen se följande artiklar: nShift checkout inställningar i Starweb och nShift Delivery TA.
Steg 2: Så skapar du en Shipping profile i Klarna steg-för-steg:
När du har integrerat Starweb och nShift är nästa steg att skapa en fraktprofil i Klarna.
1. Logga in på er Klarna portal -> Gå till fliken 'Logistics' -> Välj 'Shipping profiles' -> Klicka på 'Ny profil' (Se markerat i bild nedan).
2. Välj ett namn för profilen och ange ert Merchant ID. Klicka sedan på 'Nästa':
3. I nästa ruta så väljer ni ert TA-system, exempelvis Unifaun LIVE för nShift.
- Välj TMS 'UNIFAUN LIVE'.
- I fältet 'Identifier' ska du kombinera API ID (inte hemligheten) tillsammans med KSA checkout ID. Det bör finnas bindestreck (-) mellan dessa ID:n. (Se bild nedan för exempel.) API ID och Fraktcheckouts ID hämtas från nShift.
Ange API hemligheten i fältet "Key".
4. När du klickar på 'Slutför', genomförs en kontroll, och om allt är korrekt kommer det att markeras med en bock bredvid varje parameter (Se bild nedan).
5. Notera att om status på denna koppling står som "Inaktiv" behöver en profil skapas. För att skapa en profil går du till Logistik -> Active profiles -> New country mapping inne på Klarna.
6. Efter detta, välj ditt KCO (Klarna Checkout) Merchant ID och det land där KSA (Klarna Shipping Assistant) ska vara tillgängligt. Om det ska gälla alla länder, välj 'Global'. Därefter, välj den profil du skapade i föregående steg.
7. Återgå till Shipping profile, och nu bör den profilen vara 'aktiv'.
8. Nu har du slutfört processen! Om du behöver vidare hjälp kring stegen ovan kan du kontakta Klarnas support här. Under förutsättning att nShift har genomfört inställningarna i sitt system, bör du nu vara redo att använda Klarna Shipping Assistant (KSA).
Aktivera fraktsättet 'Klarna Checkout' under 'Inställningar' -> 'Fraktsätt' i Starweb. Se till att detta är det enda aktiva fraktsättet.
OBS! Viktigt att komma ihåg:
-
Notera att för närvarande stödjer KSA (Klarna Shipping Assistant) inte fraktklasser.
- Om du planerar att sälja till länder utan moms rekommenderar vi att du använder prislistor och kopplar prislistorna till respektive fraktalternativ i nShift. Detta måste konfigureras i nShift.
Om nShift är aktiverat i er butik skickar vi följande parametrar till nShift:
-
-
free_shipping:
Om du har rabattkoder som ger fri frakt, måste du eller nShift skapa en parameter i nShift med namnet "free_shipping" (exakt tecken) och ange den som en "bolean" (true/false) parameter. Standardvärdet MÅSTE vara "false". Därefter bör ni skapa kodregler (free_shipping=true/false) för att aktivera fri frakt för varje kostnad och fraktsätt i nShift.
-
pricelist:
Om du använder prislistor i Starweb, måste du eller nShift skapa en parameter i nShift med namnet "pricelist" (exakt tecken) och ange den som ett heltal utan standardvärde. Du eller nShift bör också skapa regler för varje prislista i Starweb. Du skickar ditt ID som visas bredvid varje prislista under inställningar > valuta och prislistor > prislistor. Vänligen kontrollera med nShift vilka länder de har stöd för när det gäller prislistor.
- shipping_class
Om du använder fraktklasser i Starweb, måste du eller nShift skapa en parameter i nShift med namnet "shipping_class" (exakt tecken) och ange den som text och utan standardvärde. Du eller nShift bör också skapa regler för varje fraktklass i Starweb. ID:et för varje fraktklass är samma som du ser anget på produkten A,B,C osv.
-
----------------
Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se
Kommentarer
0 kommentarer