I denna artikel kommer vi gå igenom vad som innebär med internationell handel, hur det fungerar och vad man skall tänka på. 

Beroende på din butiksstorlek kanske nedan information inte är relevant för dig. Här kan du läsa vad som ingår i de olika butiksstorlekarna.

Om du är osäker på vilken butiksstorlek du har, kontakta vår support.

 

 Denna artikel täcker följande ämnen:

  1. Vad är internationell handel och när behöver man dessa funktioner?
  2. Valutor 
  3. Betalsätt
  4. Fraktsätt
  5. Språk och länder
  6. Pris och prislistor
  7. Affärssystem
  8. Momsinställningar vid försäljning till länder inom och utanför EU (Källa: Skatteverket)

 

Vad är internationell handel och när behöver man dessa funktioner?

Så fort man ska sälja utanför Sverige så börjar man med internationell försäljning. Vare sig det är till Norge eller USA så behöver man se över ett flertal inställningar i butiken. Områden som berör er som säljer till andra länder än Sverige är: 

  • Betalsätt: Stöds mina befintliga betalsätt i de länder som jag vill börja sälja mot?
  • Fraktsätt: Se till att dina fraktsätt har rätt synlighetsinställningar efter land.T.ex kunder i Sverige skall endast se fraktsätt tänkta för Sverige, kunder i USA skall endast se fraktsätt som är kopplade till utländska kunder etc. 
  • Språk: Har ni översatt butiken till engelska? Ska butiken översättas till fler språk? 
  • Landsprislistor: Skall det vara olika priser beroende på land eller räcker det med valutaomräknaren?
  • Valutor: Stödjer mina betalsätt de valutor som jag önskar använda? Tänk på att använda er utav Lokalitetsväljaren som följer dina inställningar för vilka länder och valutor som de kan välja mellan.
  • Affärssystem: Om ni använder er utav ett affärssystem så kontrollera så att de stödjer olika prislistor och valutor.
  • Moms - Försäljning till länder inom och utanför EU

 

Valutor 

Nedan finner ni en kort genomgång av vilka valutor våra olika betalsätt stödjer. Läs gärna mer om våra betalsätt här

Tillgängliga valutor i Klarna Checkout Global:
USD, EUR, GBP, CHF, SEK, NOK, DKK, AUD och CAD.

Tillgängliga valutor i Svea Checkout: 

SEK, NOK, EUR och DKK. 

Vi använder oss av Sveas “Global Flow" vilket innebär att valuta inte är knutet till land. Detta innebär att ni kan erbjuda kunder över hela världen att handla för någon av ovan valutor.

Tillgängliga valutor i Nets Checkout: 

SEK, NOK, DKK, EUR, GBP och USD. 

För att ha tillgång till ovan valutor behöver ni ha avtal med Nets för avsedd valuta. 

Tillgängliga valutor i Paypal:
SEK, NOK, DKK, EUR, USD, GBP, AUD, CAD, HKD, SGD, TWD, NZD, CHF, CZK, HUF, MXP, PHP, MYR, CNY, ILS, BRL, PLN, THB, TRL, YEN och RBL.

Paypal erbjuder flera lokala betalmedel såsom Discover, JCB, Maestro, Solo; och naturligtvis även med MasterCard, Visa, American Express och sitt PayPal-konto.

Tillgängliga valutor i Payson: 

SEK och EUR. 

Betalsätt

Använder man Klarna checkout v3 så ska man kontakta Klarna för att se till att Klarna Global också är aktiverat. Med det aktiverat så kommer Klarna erbjuda kort och faktura i alla länder där detta är möjligt. I länder där t.ex Faktura inte kan användas så kommer alltid kort finnas. Här skall man även tänka på att om man t.ex erbjuder Swish så ställ in så det endast är synligt för svenska kunder. Detta gör man genom att klicka in på Admin -> Inställningar -> Betalsätt. Leta upp Swish (eller det betalsätt du önskar att dölja) och klicka på betalsättet. Skrolla sedan ner till "visa för vilka länder" och ställ in detta på specifika och Sverige.

Du har nu ställt in att betalsättet endast syns för kunder i Sverige.

 

Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._13.38.04.png

 

Om ni använder er av prislistor och önskar att vissa betalsätt endast ska vara tillgängliga för vissa prislistor ställer man in det på samma plats som ovan. På “Visa för?” väljer ni “specifika prislistor” och sedan era önskade prislistor. 

Tänk på att om det inte finns något betalsätt tillgängligt för landet kommer kund inte kunna slutföra sin beställning. Därför är det viktigt att rikta rätt betalsätt mot rätt länder. 

 

Fraktsätt

När det kommer till fraktsätt så är det vanligt att kostnaden blir högre när man skall skicka produkter till ett annat land. Genom att skapa nya fraktsätt med de höjda fraktkostnaderna samt visningsinställningar för enbart det land så löser man problemet. 

 

Börja med att ställa in de svenska fraktsätten så de endast syns för kunder i Sverige. Detta gör du genom att gå in på Admin -> Inställningar -> Fraktsätt. Klicka sedan på fraktsättet (är det flera så upprepar du bara samma steg) som ska synas för svenska kunder. Vill du även separera fraktsätt för privatpersoner och företag så behöver du skapa ett till fraktsätt. Skrolla sedan ner till “visa för vilka länder”, välj "specifika länder", Sverige och sparar. Du har nu ställt in att detta fraktsätt endast syns för svenska kunder/privatpersoner eller företag.

  

Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._13.38.04.png

 

Skapa nu ditt internationella fraktsätt. Här kan du välja om du skall ha ett fraktsätt per land, alla länder inom eller utanför EU eller om ni endast ska ha ett för samtliga länder utanför Sverige. Ni kan även styra fraktsätten efter specifika prislistor.

 

När du skapat fraktsättet samt ställt in kostnaden för frakten så ställer du in synligheten. Här väljer du de kunder och länder som fraktsättet skall synas för. Dvs alla andra länder ni säljer till förutom Sverige.

 

Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._13.59.11.png

 

OBS! Tänk på att fraktsätt aldrig är obligatoriskt. Detta innebär att en kund i ett land som inte har ett synligt fraktsätt kommer ändå att kunna lägga sin beställning. Köp stoppas alltså INTE utan fraktsätt. 

För att intervallkostnader ska fungera på era fraktsätt måste ni ha vikt på alla era produkter. Läs mer om det här

Läs gärna mer om frakt och fraktklasser (skrymmande) här.

 

Språk och länder

När man säljer till fler länder än Sverige så är det verkligen rekommenderat att butiken minst ska ha en komplett översättning på svenska och engelska. Om ni idag endast har butiken på svenska så rekommenderar vi att ni börjar översätta era sidor, kategorier, produkter (texter) till engelska för att underlätta för era internationella kunder. Om ni inte redan har engelska aktiverat så gör ni det genom att gå in på Admin -> Inställningar -> Språk och länder. Under sektionen språk så lägger ni till engelska. Om ni inte vill att vissa länder skall kunna handla i er butik så behöver ni ändra detta här.

 

Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._14.22.15.png

 mceclip0.png

Genom att lägga till engelska så kan ni inne på varje sida som innehåller text ställa in vilket språk som ni vill skriva in en översättning för. T.ex om ni går in på en produkt så nere till höger syns en drop-down-lista med språk. Välj där engelska och nya rutor med gul bakgrund kommer att synas. Genom att fylla i dessa rutor och klicka på spara så kommer besökare som ute i butiken väljer språket engelska, se den engelska översättningen. Läs mer om språkhantering här

 

Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._14.30.35.png

 

När ni är klara med översättningen så är det dags att kolla om besökarna har möjligheten att välja engelska ute i butiken. Enklaste är att gå ut i butiken och titta i toppen av er butik. Om ni ser att man kan välja språk och valuta så är det redan aktiverat. Om inte så går ni in på Admin -> Utseende -> Tema. Här finns ett block som heter "lokalitet". Dra och släpp det in i temat på den plats där ni vill visa detta. När det är gjort går ni ut i butiken för att se hur det ser ut. 

Tänk på att om man har en unikt designad butik så kan det vara så att en designer även behöver anpassa denna modulen. Ta då kontakt med den designer som hjälpt er tidigare så kommer de kunna ge er en offert på vad det kan kosta för att justera enligt er unika design.

 

Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._14.32.31.png

 

Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._14.33.53.png

 

Det som är bra med lokalitets-modulen är att den kollar vilken IP-adress som besökaren använder och utifrån en GeoIP-lista så försöker den ställa in det land som besökaren befinner sig i samt koppla till landets valuta om den är tillgänglig. Om inte landet är tillgängligt så kommer standardlandet ställas in (landet som är angivet under Admin -> Inställningar -> Språk och länder, standardland vid registration). När det kommer till språket så kommer den se vilket språk som används i webbläsaren. Om inte det språket som besökaren använder i sin webbläsare är tillgängligt i butiken så görs en så kallad ‘fallback’ till engelska. Skulle inte engelska vara tillgängligt så används standardspråket i butiken (oftast svenska).

 

Ett tips när man arbetar med produkttexter är att exportera ut samtliga produkter till en CSV-fil och skriva in översättningen. Ni kan sedan enkelt importera texterna till den engelska delen. Läs gärna mer om import/export här.

 

Pris och prislistor

I många fall så nöjer man sig med att endast använda sig av en valutaomräknare. Det vill säga att du anger priserna i SEK (om SEK är standardvalutan) och sedan ställer du in egna kurser genom att gå in på Admin -> Inställningar -> Valuta och moms. Scrolla ner till de olika valutorna och börja med att ta bort dem som ni inte skall erbjuda. Detta gör ni genom att klicka på ‘Ta bort’ ikonen ute till höger på valuta-raden.

 

Kursen ställs in genom att klicka pennan ute till höger på den valuta som ni vill justera. När man klickar på pennan så öppnas rutan för kurs upp. Tänk på att kursen utgår ifrån SEK (om standardvalutan är SEK). 

 

Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._14.38.21.png

 

Skulle det vara så att ni i vissa fall vill styra priserna helt och då beroende på land. Då skall ni använda er av en så kallad landsprislista. Klicka på "lägg till ny landsprislista" och döp prislistan till det som ni önskar, t.ex Norge. Ange vilken valuta prislistan ska avse samt vilka länder prislistan ska visas för. Du har nu valet att välja om prislistan ska vara publicerad direkt från början eller inte. Vi tipsar om att vänta med att publicera prislistan tills ni har alla priser klara för avsedd prislista. Om landsprislistan publiceras innan ni har priser klara på produkterna kommer priserna automatiskt att bli 0 kr, så tänk på att alltid ange pris för publicerade landsprislistor.  

 

Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._14.39.52.png

 

Låt oss nu säga att ni skrivit in alla priser för era produkter. Både på huvudprislistan (SEK om detta är standardvalutan) samt landsprislistan ‘Norge’ som vi skapade ovan. Tillsammans men lokalitesmodulen som vi gick igenom i stycket om språk så kommer modulen känna igen om kunden befinner sig i Norge och därmed försöker ställa in land Norge, valuta NOK och språket norska. I vårt exempel så finns inte norska översättningen och därmed så skall engelska (om det erbjuds) visas istället. Priserna som visas på produkterna kommer vara det som ni lagt in för just landsprislistan Norge.

 

Det fina med landsprislistor är just i de fall man vill kunna styra över priserna för de olika länderna/valutorna, istället för att låta en kurs räkna om priset.

 

Läs gärna mer om priser och prislistor här

 

Affärssystem

Om ni har eller planerar att koppla till ett affärssystem med Starweb så kontrollera att de stödjer flera prislistor samt valutor, exempelvis Fortnox stödjer dessa bitar.

 

Nedan information är relevant för dig som använder Fortnox. 

Har ni valt Starweb som styrande system så uppdaterar ni era prislistor i Starweb. Ni börjar som sagt tidigare att skapa era olika prislistor/landsprislistor under Admin -> Inställningar -> Valuta och prislistor. Gå sedan till Admin -> Inställningar -> Fortnox affärssystem. Scrolla ner till Fortnox prislistor så ser ni nu att de prislistor som ni skapat har dykt upp här.

 

mceclip1.png

Ovan är endast ett exempel på hur det kan se ut. Från början är det endast prislista A som är angivet. 

 

Nu behöver ni benämna era prislistor med ett namn som ni sedan skall lägga till även i Fortnox för att prislistorna ska bli korrekt när ordern synkas över till Fortnox. När ni är inloggade i Fortnox så klickar ni på kugghjulet och väljer fakturering. Sök här på ‘Prislista’. Då kommer ni få upp en vy som ser ut enligt bild nedan. Se till så att Koden är samma som Benämningen i Starweb. Om prislistan inte har någon kod från Fortnox i Starweb så kommer priserna från den listan ej synkas. På bilden ovan ser ni att ‘Extrapris’ och ‘Euro B2C - extrapris’ inte kommer synkas då det inte finns någon kod som matchas med Fortnox. Så för att även synka dessa prislistor behöver ni ange den kod som motsvarar samma prislista i Fortnox.

mceclip2.png

När ni gjort alla inställningar ovan, gör en testkund och koppla den till en specifik prislista. Genomför sedan ett testköp för att se att alla inställningar som gjort är korrekta. 

 

 

Momsinställningar vid försäljning till länder inom och utanför EU (Källa: Skatteverket)

- Regler som man behöver känna till, läs gärna mer genom att klicka på länkarna.

Sälja varor till andra EU-länder

När du säljer varor till en köpare i ett annat EU-land är huvudregeln att du ska ta ut moms på försäljningen. Du ska dock sälja varorna utan moms under vissa förutsättningar. Köparen ska då redovisa momsen i det andra landet.

Här har vi samlat några av de vanligaste situationerna och det viktigaste du behöver tänka på när du säljer varor till andra EU-länder.
Förutsättningar för att sälja varor utan moms inom EU
Du som är momsregistrerad får sälja varor utan moms under följande förutsättningar:
- köparen är en beskattningsbar person (till exempel ett företag) eller en juridisk person som är momsregistrerad i ett annat EU-land och uppger sitt VAT-nummer (momsregistreringsnummer),
- Inköpet är avsett för köparens verksamhet och varan transporteras från Sverige till ett annat EU-land.
Du måste kunna visa att köparen är momsregistrerad i det andra EU-landet och ange köparens VAT-nummer i fakturan.

När du sålt varor utan moms till en momsregistrerad köpare i ett annat EU-land ska du redovisa detta i din momsdeklaration och även lämna uppgifter i en periodisk sammanställning. Läs mer om hur du redovisar nedan.

Så här redovisar du när du säljer varor utan moms:
När du sålt varor utan moms till en momsregistrerad köpare i ett annat EU-land är det köparen som ska redovisa momsen i det andra landet. Du behöver ändå lämna uppgifter om varuförsäljningen i din momsdeklaration. Detta gör du genom att redovisa varuvärdet (i SEK) i ruta 35.

Du ska också lämna uppgifter om försäljningen i en periodisk sammanställning.


Försäljning till länder utanför EU

När du som företagare säljer en vara eller en tjänst till en köpare i ett land utanför EU ska du i vissa fall inte ta ut någon svensk moms på försäljningen. Här hittar du mer information om vad som gäller, vilka undantag som finns och hur du ska gå till väga.

När man säljer varor som transporteras från Sverige till länder utanför EU, kallas det för export. Om du som företagare säljer varor som transporteras till ett land utanför EU ska du inte ta ut någon svensk moms. Detta gäller både när du säljer till företag och till privatpersoner.

Här har vi samlat några av de vanligaste situationerna och det viktigaste du behöver tänka på när du exporterar varor.

Du ska kunna visa att varan har exporterats:
För att du ska redovisa försäljningen som export ska du kunna visa att varan har levererats till en plats utanför EU eller att försäljningen anses som export av andra skäl. Att en vara har levererats till en plats utanför EU kan visas med till exempel tull-, speditions- eller frakthandlingar.

Om varan på ditt uppdrag transporterats av ett transportföretag kan du visa att det är en export med fraktsedel och fraktfaktura. Att du fått betalt från ett land utanför EU räcker däremot inte som bevis.

Detta gäller om köparen är en utländsk företagare som hämtar vara:
Det är särskilt viktigt att du kan visa att det är en export vid avhämtningsköp, det vill säga i de fall du levererat en vara i Sverige eller i ett annat EU-land till ett företag som själv för ut varan till ett land utanför EU.

När det gäller avhämtningsköp är försäljningen en export om du kan visa att köparen:

Transporterar varan ut ur EU och är en utländsk företagare som gör inköpet för sin verksamhet i utlandet.
Om du är osäker kan du som säljare ta ut svensk moms vid avhämtningsköp och återbetala momsen när du har fått tillräcklig dokumentation av köparen.

Så här redovisar du exporten
Om du exporterat varor utan moms behöver du ändå lämna uppgifter om varuförsäljningen i din momsdeklaration. Detta gör du genom att redovisa varuvärdet i ruta 36 (i svenska kronor).

 

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support
Mejl: support@starweb.se Telefon: 040 - 602 09 00

 

 

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer

0 kommentarer

Artikeln är stängd för kommentarer.