I denna artikel går vi igenom fraktsätt och de inställningar som är tillgängliga för frakt.
Frakt är en central del av logistiken mellan butik och kund, och det finns en mängd olika sätt att hantera det på. Du har möjlighet att välja bland flera olika fraktalternativ och inställningar för fraktsätten.
1. Att sätta upp ett fraktsätt
2. Fraktkostnader
3. Fraktklasser
4. Visa fler vikt & visnings alternativ
5. Visa fler lagerinställningar
6. Visa fler godsinställningar
Sätt upp ett fraktsätt
Under Inställningar -> Fraktsätt sätter du upp nya fraktsätt. Klicka på Lägg till nytt fraktsätt. Glöm inte att aktivera ditt nya fraktsätt, detta gör du på av/på togglen till höger.
Namn: Här väljer du det interna namnet på fraktsättet.
Titel: Här bestämmer du vad fraktsättet heter utåt mot kund i kassan
Kort beskrivning som syns i kassan: Här är det bra att skriva en kort sammanfattning om fraktsättet, t.e.x 2-3 dagar leveranstid
Lång beskrivning: Här rekommenderar vi att du ger lite mer utförlig information t.ex. om din transportör eller uppskattad leveranstid, påminna dina kunder att ta med legitimation eller annan väsentlig information.
Bild: Här rekommenderar vi att du väljer att ladda upp en bild på transportören, eventuellt en annan bild som är relativ t.ex en miljömarkering om ni har valt ett hållbart transportsätt.
Fraktkostnader
I detta steg kan du justera fraktkostnader. Om du hanterar flera prislistor och önskar olika fraktkostnader för var och en av dem, kan du enkelt ställa in det under fraktsätten.
Läs mer om prislistor här.
Fraktkostnader varierar vanligtvis beroende på vikten av sändningen hos transportören. Därför har vi valt att illustrera hur du kan arbeta med intervallkostnader baserat på vikt.
I det följande exemplet kostar det 29 kr för sändningar mellan 0-2 kg, 49 kr för sändningar mellan 2-5 kg och 59 kronor för alla sändningar över 5 kg.
Summa på produkterna för att fraksättet ska visas: Med denna inställningen kan du kontrollera när ett fraktsätt ska synas. Om du alltid vill att den ska synas lämnar du rutorna tomma, men om du har fraktsätt du endast vill ska visas över en viss summa så skriver du summan här. Ex “hämta i butik” ska endast visas på köp över 500 kr.
Gratis frakt om summan är lika med eller överstiger (exkl moms): Här skriver ni in summan som kund måste uppnå för att aktivera kostnadsfri frakt. Lämna rutan tom så kommer kund inte kunna aktivera fri frakt (om inte via rabattkod).
Läs mer om rabattkoder här.
Fraktklasser
Fraktklasser är en inställning som är användbar om du har skrymmande gods eller gods som på annat håll sticker ut och du vill debitera kunder extra för detta. Läs mer om fraktklasser i Skrymmande produkter - Fraktklasser
Visa fler vikt och visningsalternativ
Visa för: Här väljer du vem eller vilka som ska kunna se fraktsättet. Här kan ni välja Alla, Privatpersoner, Företag eller specifika prislistor.
Det kan vara användbart om du vill skilja på vilka fraktsätt som är tillgängliga för privatpersoner respektive företag eller om enbart en prislista ska kunna använda ett specifikt fraktsätt.
Du kan även ställa in visningsalternativ efter land.
Här kan ni välja att det ska visas för Alla, Alla inom EU, Alla utanför EU, Specifika länder eller Inga.
Om du har en stor internationell kundbas och vill förenkla köpprocessen för dem, kan det vara fördelaktigt att undvika att visa inhemska transportörer som alternativ för dem. Alternativt om du har ett fördelaktigt samarbete med en transportör till ett visst land kan det vara bra att se till så att det landet ser just det alternativet.
Vikt på produkterna för att fraktsättet ska visas: Här kan du ange vilken vikt som krävs för att fraktsättet ska vara synligt. Du kan till exempel ställa in att fraktsättet endast visas om kunden handlar för minst 5 kg, eller högst 50 kg. Dessa viktinställningar bör anpassas efter de avtal du har med dina transportörer.
Visa fler lagerinställningar
Räkna ner lagersaldo från (endast relevant om du har fler lagerställen): Här kan du välja från vilket lagerställe lagersaldot ska minska efter att en order har genomförts.
Aktivera click and collect i kassan: Aktivera click & collect för att skapa ett fraktsätt för att hämta i butik/lager. Genom att aktivera Click and Collect i kassan skapar du en smidig och flexibel köpupplevelse för dina kunder, samtidigt som du integrerar den digitala och fysiska shoppingvärlden.
Att tänka på!
Används lagersaldo på produkterna och värde blir 0 eller mindre så kommer det inte att gå att välja click & collect i kassan. Tanken med denna funktion är att den används vid hämtning av produkt i fysisk butik, och finns det ingen produkt i fysisk butik så går inte funktionen att använda. Skulle ni ändå vilja att det funkar oavsett lagersaldo så får ni lämna fältet lagersaldo utan värde (tomt).
Visa fler godsinställningar
När du sparat ditt nya fraktsätt kan du lägga till godsinställningar. Här väljer du om du vill infoga aktuell spårningsinformation från fraktbolaget. Du kan välja fraktbolag i rullgardinen.
-----------------------
Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support
Mejl: hello@starweb.se Telefon: 040 - 602 09 00
Kommentarer
0 kommentarer