I denna guiden ska vi gå igenom hur ni kopplar på Nshift Delivery TA till er Starweb butik.
Innehållsförteckning
1. Installera Nshift
2. Koppla ihop fraktsätt
3. Hantera ordrar
Installera Nshift
Vi kommer först gå igenom hur man installerar Nshift-kopplingen i er webbutik. Det är rekomenderat att läsa avsnitten Koppla fraktsätt och Hantera ordrar efter ni installerat Nshift.
1. Logga in på Nshift med inloggningsuppgifter nu fått från Nshift. Det gör du här.
2. Klicka på Underhåll > API-nycklar i menyn
3. Klicka på knappen Ny API-nyckel högst upp på sidan.
4. Se till så att status är "Aktiv", välj Web Service-anrop (REST) och ange Developer-id: 0000057977. Resten av fälten kan ni lämna tomma. Klicka sen på Spara
5. Nu har du skapat en API nyckel, för att komma åt denna gå till Underhåll > API-nycklar klicka på sökrutan så kommer API nyckel upp i listan. Klicka på pennan för att se uppgifter. Ni kommer att behöva ID och hemligt ID i ett senare steg, så vi rekommenderar att ni sparar ner detta i en textfil. (överstrukna med röd pil i bild 2 nedan)
6. Klicka på Underhåll > Avsändare i menyn (obs har du redan en avsändare hoppa till steg 10)
7. Klicka på Ny avsändare.
8. Ange ett snabbsöksvärde. Ni väljer själv vad värdet ska vara, spara detta värde någonstans då ni kommer behöva detta i ett senare steg. Fyll i era företagsuppgifter, Se till att Avsändare är valt.
9. Ange vilka transportörer ni ska använda genom att klicka på lägg till transportör. Välj transportör i listan och ange kundnummer. Klicka därefter på Spara
10. Logga in i din webbutik och gå till Inställningar > Nshift delivery TA
11. Ta fram ID och hemligt ID som ni skapade i steg 6 och gör följande:
a) Klistra in ID i rutan Nshift ID
b) Klistra in Hemligt ID i rutan API-nyckel
c) Klistra in Snabbsöksvärdet som du valde i steg 8 i rutan Snabbsöksvärde för avsändare
d) Klicka ''PÅ" aktivera
e) Spara
12. Om du har Nshiftlicensen för Status event och vill att ordern automatiskt ska uppdateras med fraktinformation klickar du på Aktivera statusuppdateringar. (Läs mer i avsnittet "Hantera ordrar") glöm inte att spara.
13. Färdigt! Nu är installationen av Nshift slutförd. Vi rekomenderar att ni läser avsnitten "Koppla ihop fraktsätt" och "Hantera Order"
Koppla ihop fraktsätt
Nu kommer vi gå igenom hur man kopplar ihop fraktsätten i Starweb med transportörerna i Nshift. På detta sätt blir transportören och eventuella tilläggstjänster automatiskt valda när du bokar frakt i Nshift.
1. Logga in i Nshift med inloggningsuppgifter ni fått från Nshift.
2. Klicka på hjälp uppe i menyn Hjälp > Kodlistor
3. Välj Tjänster (orderkopplingen XML) och klicka på Visa
4. Leta upp din transportörtjänst och skriv ned tjänstekoden, ni kommer behöva denna i steg 7.
5. Logga in i dina webbutik och gå till Inställningar > Fraktsätt
6. Klicka på fraktsättet ni vill koppla.
7. Skrolla ner tills ni hittar "Visa fler godsinställningar" Där anger ni tjänstekoden för fraktsätt från steg 4
I rutan tilläggstjänster skriver ni in eventuella tilläggstjänster, separera koder med mellanrum om ni har flera. I mitt exempel har jag valt Postnord varubrev. En lista på tilläggskoder kan ni hitta under Hjälp > kodlistor > Tjänster & tillägstjänster / Tillval i Nshift (se bild 3).
I mitt exempel har jag valt Varubrev 1a klass som tjänstekod med brevavisering som tilläggstjänst (se bild 2)
bild 1
bild 2
bild 3
8. Klicka på Spara längst ned till höger.
9. Klart! När en order med detta fraktsätt skickar till Nshift kommer kopplingen automatiskt välja rätt transportör
Hantera order
I detta avsnitt får vi igenom hur man överför en order från Starweb till Nshift samt hur kopplingen hanterar order efter frakten blivit bokad.
För att överföra en order till Nshift går du till Admin>Kunder >Ordrar och klickar på ordernummer på ordern du vill överföra.
Ändra orderstatusen till "Plockning" , Välj om ni vill att slutkunden ska informeras om statusuppdatering eller ej. Se till att "Skapa frakthandlingar i Nshift" PÅ. Klicka sen på Spara.
Efter du har sparat ordern skapas det en lagrad utskrift i Nshift. Du hittar utskriften genom att logga in i Nshift. Klicka på Frakthandlingar > Lagrade utskrifter
I tabellen hittar ni era frakthandlingar och hör har ni möjligheten att skapa er fraktsedel
Om ni är osäkra hur man bokar och skriver ut fraktsedelar i Nshift hittar ni mycket infromation i deras manual: Unifaun hjälpsida
Om du ni har Nshiftlicensen status events kommer orderstatusen ändras till behandlad i starweb samt skicka ut fraktinformation till kunden efter att ni skrivit ut fraktsedeln i Nshift.
Ordern kommer även uppdateras med kollid och annan nödvändig fraktinformation. Saknar du licensen status events måste ni ni manuellt gå in på ordern i admin och ändra orderstatusen till behandlad.
----------------
Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se
Kommentarer
0 kommentarer