I denna artikel kommer vi att gå igenom hur du jobbar med skrymmande produkter och vad fraktklasser är.

Beroende på din butiksstorlek kanske nedan information inte är relevant för dig. Här kan du läsa vad som ingår i de olika butiksstorlekarna.
Om du är osäker på vilken butiksstorlek du har, kontakta vår support.

 Denna artikel täcker följande ämnen:

  1. Vad är fraktklasser och vad används det till?
  2. Hur aktiverar jag en fraktklass på en produkt?
  3. Ställa in fraktsätt
  4. Lägga till fraktsätt på produkt
  5. Lägg till fler fraktklasser

Vad är fraktklasser och vad används det till?

Fraktklasser används för produkter som av någon anledning kräver specialfrakt. Det kan röra sig om skrymmande produkter eller produkter som behöver transporteras på pall. Du kopplar fraktklassen till produkten som kräver extra frakt och sedan adderas kostnaden i kassan.

Det är viktigt att notera att användningen av fraktklasser inte är nödvändig om alla produkter skickas på samma sätt.

Hur aktiverar jag en fraktklass på en produkt?

Då detta är en koppling mellan produkt och fraktsätt så måste du göra inställningar på både produkten och fraktsättet.

Ställa in fraktsätt:

Gå in under Inställningar -> Fraktsätt och klicka på det fraktsätt du vill lägga till fraktklasser på. Du hittar fraktklasserna under Fraktkostnader avsnittet (Se markerat i bild nedan). 

Det finns tre fraktklasser inlagda som standard, men du kan självklart lägga till fler. Läs om hur du lägger till fler fraktklasser under kapitlet Skapa nya fraktklasser.

Under Prispåslag kan du välja hur mycket extra du vill ta betalt för denna fraktklass. Denna summa läggs sedan till utöver den fraktkostnad du satt på fraktsättet som dyker upp i kassan. Tänk på att prispåslaget du fyller i är exklusive moms. 

Under Räkna prispåslag väljer du om prispåslaget ska vara per produkt eller per order:

Per produkt = x kronor gånger antal produkter

Per köp = x kronor extra för hela köpet.

mceclip0.png

Lägga till fraktsätt på produkt:

1. Gå in under Produkter -> Produkter i admin och redigera den produkt du vill lägga till en fraktklass på.

2. Under avsnittet Logistik hittar du era fraktinställningar. Under Frakinställningar kan du lägga till er önskade fraktklass för produkten (Se markerat i bild nedan).

mceclip1.png

När du lagt till en fraktklass på en produkt så syns detta endast i kassan. Det kommer att synas ett meddelande under produkten med information om den uppdaterade fraktkostnaden (Se markerat i bild nedan).

Observera att fraktkostnaden inte syns under produkter om du har Klarna, Nets eller Svea som betalningsmetoder, då syns de först vid “Välj fraktsätt”.

mceclip0.png 

 

 Lägg till fler fraktklasser

Observera att det endast är möjligt att lägga till fler fraktklasser om ni har prenumerationen Premium eller Platinum du kan läsa mer om våra prenumerationer här

Som standard finns det tre fraktklasser inlagda, du kan lägga till fler fraktklasser om du behöver. Detta gör du under Inställningar -> Fraktklasser (Se markerat i bild nedan).

mceclip0.png

När du skapat era fraktklasser kommer dessa automatiskt att läggas till under fraktsätten under Fraktkostnader Se markerat i första bilden nedan) samt under Produkt -> Logistik inne på produkten i admin(Se markerat i andra bilden nedan).

mceclip1.png

mceclip2.png

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se

top

Var denna artikel till hjälp?
1 av 2 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer

0 kommentarer

Artikeln är stängd för kommentarer.