I denna guiden kommer vi att gå igenom ett par viktiga saker att tänka på gällande internetsäkerhet.

  1. Vad är dataintrång?
  2. VPN
  3. Phising
  4. Åtgärder efter attack

 

Vad är dataintrång?

Den som ger sig själv tillgång till information som lagras digitalt utan tillstånd gör sig skyldig till dataintrång. Det kan även innebära att ändra, ta bort, blockera eller lägga till information. Dataintrång är brottsligt och kan ge böter eller fängelse upp till två år.

De senaste åren har flera stora företag och myndigheter blivit utsatta för dataintrång och känsliga uppgifter som privatpersoners användaruppgifter och kreditkortsnummer har läckt till internetbedragare.

Ett dataintrång behöver inte innebära att någon bryter sig in i en dator utan det räcker att personen ger sig själv tillgång till uppgifter från ett öppet system. Till exempel får en person som i tjänsten har tillgång till en databas med kund-, medborgar- eller patientuppgifter inte göra slagningar på personer som inte handläggs av vederbörande.  Dataintrång omfattar även spridning av virus, hacking och överbelastningsattacker. Dataintrång hos företag och myndigheter är svårare för dig att påverka men det kan vara bra att känna till att den nya dataskyddsförordningen ger dig som privatperson ökade rättigheter och dina personuppgifter ett ökat skydd. Myndigheter och företag är till exempel skyldiga att redovisa hur de hanterar dina personuppgifter. Det du däremot kan påverka direkt är ditt eget säkerhetstänkande i din internetanvändning.

Starweb tipsar om att man alltid vid meddelande om dataintrång kontaktar supporten för att reda ut vad som kan ha hänt.

Spara aldrig lösenord fysiskt i dokument eller i webbläsare. Detta gör det enklare för hackare att komma åt dem. Läs vår artikel om hur du byter lösenord i Starweb : Återställning av lösenord (admin)
Vi rekommenderar starkt att användare byter sina lösenord och skannar sin dator med ett antivirusprogram.

Tänk på att aldrig dela med dig utav dina uppgifter till en obehörig eller någon du inte litar på. Det finns bra tjänster man kan använda, vi rekommenderar tjänsten  Bitwarden som är en gratistjänst som inte bara hjälper er spara era lösenord på ett säkert sätt, utan genererar även säkra och komplicerade lösenord som gör det mer utmanande att göra intrång just hos er.
https://bitwarden.com/

Ett företag har en skyldighet att rapportera till datainspektion inom 72 timmar då de har blivit utsatta för dataintrång för att kunder skall kunna byta sina inloggningsuppgifter och för att spärra/skydda deras kunduppgifter.


VPN

En säkerhetsåtgärd man kan vidta är att man skaffar en så kallad VPN. Vad är då en VPN?
I korthet gör ett virtuellt privat nätverk (vpn) det möjligt att koppla ihop två eller flera datorer på internet och få dem att fungera som om de befinner sig på samma lokala nätverk.

Detta gör så att din trafik går via en server istället för direkt via ditt nätverk. Vilket kan skydda mycket av din integritet och till viss del maskera dig från aktörer som försöker samla data och information.


Phishing

Vad är phishing och nätfiske?

Phishing eller nätfiske som det heter på svenska är ett sätt att ”fiska” efter personlig och känslig information som lösenord eller kortnummer. Phishing skickas som massutskick till flera användare på en och samma gång och ser ofta äkta ut med avsändarens företagslogotyp och adress. Därför är det många gånger svårt att bedöma om e-posten är en bluff eller inte.

Det finns flera olika typer av nätfiske. Det kan vara en e-post som ser ut att komma från en välkänd källa som ett företag, en bank eller organisation där du ska lämna ifrån dig personliga uppgifter. Andra e-post lockar med olika typer av erbjudande där du ska klicka på en länk i e-posten för att komma till erbjudandet. Syftet oavsett tillvägagångssätt är att komma över personlig information som till exempel användarnamn och lösenord, personnummer, kreditkortsnummer eller bankkontonummer som sedan kan användas för bedrägerier som att ta ut pengar från dina bankkonton, utnyttja dina krediter på kortet eller att ansöka om nya krediter i ditt namn.

 

Phishing exempel, eller nätfiske

 Se upp med misstänkta e-post som:

  1. Ber dig att lämna ifrån dig kort- eller kontonummer.
  2. Ber dig lämna ifrån dig lösenord.
  3. Ber dig att klicka på okända länkar.
  4. Ber dig verifiera din kontoinformation.
  5. Hotar med att stänga ner ditt konto på kort tid.
  6. Lockar med osannolika erbjudanden.
  7. Innehåller dålig grammatik, stavning eller ordföljd.
  8. Innehåller konstiga rubriker eller icke-personligt tilltal i mailet.

Vad ska du göra om du ändå blir utsatt för phishing/nätfiske?

Har du lämnat ut kort- eller kontouppgifter, spärra kortet och kontakta banken. Kontrollera också dina kontoutdrag. Polisanmäl alltid nätfiske och spara det du kan som bevis. Om du lämnat ut användarinformation till konton, ändra dina användaruppgifter snarast. Vid virusangrepp på datorn kan du även behöva rensa och uppdatera den. Har du ännu inte ID skydd, kan du skaffa det här för att bli mer trygg mot olika former av bedrägerier, samt få tillbaka pengar ifall du blir utsatt.

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer

0 kommentarer

Artikeln är stängd för kommentarer.