I denna guiden ska vi gå igenom hur du kopplar på Postnord till din Starweb butik.

Denna artikel täcker följande ämnen:

  1. Vad krävs
  2. Installera Postnord i Starweb
  3. Koppla ihop fraktsätt
  4. Hantera ordrar
  5. Hur ofta synkar order status

Vad krävs

Du behöver först och främst ha ett avtal med Postnord och där hämta ut ert produktionskundnummer, som du finner under "mitt konto". Du behöver även tillbehöret Postnord hos Starweb och behöver således kontakta vår säljavdelning för att beställa och aktivera detta. 

Du behöver sedan fylla i butiksuppgifter i admin under Inställningar -> Butik. Detta skickas med på varje order till Postnord:

  • Företagsnamn
  • Adress
  • Postnummer
  • Stad

Tänk på!
Det land som står under Inställningar -> Butik i admin måste vara samma land som ert Postnord konto är registrerat med. 

Installera Postnord i Starweb

När tillbehöret är aktiverat i Starweb hittar du sedan inställningar för Postnord under Inställningar -> Postnord. Här anger du ditt Kundnummer, sedan aktiverar du kopplingen och sparar sidan. 

 

Koppla ihop fraktsätt

För att ordern i Postnord ska få rätt tjänster måste du ange fraktID för typ av frakt och tjänster per frakt i Starweb. Enklast är att du först reder ut vilka frakter och tjänster som passar butikens behov tillsammans med Postnord och sedan letar upp vilka ID som tillhör respektive frakt/tjänst du önskar i något av nedan alternativ.

PDF:er för dessa ID:
[Sverige] 
[Finland] 
[Danmark] 
[Norge]

Gula området avser typ av frakt och blåa är extra tjänster.

 

Du kan skapa ett så kallat developer konto hos Postnord här.  När kontot är skapat klicka i menyn ute till vänster, enligt bild.

Här kan du se i detalj vilka frakter som postnord har och vilka extra tjänster som passar till vilka frakter. Kolumn "service" och siffran framför namn på frakten är ID:t som behövs för typ av frakt. Kolumn "addon service" och tecken med siffra är ID:t som behövs för extra tjänster.

 

När du har era ID:n färdiga är det dags att lägga in dom i Starweb gå då till Inställningar -> Fraktsätt.

För varje frakt du vill att era kunder ska kunna välja lägger du till ett nytt fraktsätt genom att klicka på "Lägg till nytt fraktsätt" och Spara.

 

För varje fraktsätt måste du fylla i fraktID och eventuella Tilläggstjänster. För att se dessa fält klickar du på "Visa fler godsinställningar".

 

Inställningarna är nu färdiga och du kan testa genom att lägga en egen order.

Hantera ordrar

När en order kommit in får den statusen "mottagen". För att ordern ska skickas till Postnord sätter du status "plockning" på orden och slår inställningen "Skapa frakthandlingar i Postnord", tryck slutligen på Spara.

Systemet kommer däreter skicka ordern till Postnord med status bekräftad i deras system. Om ordern fått liknande ID som exemplet nedan så har ordern synkats till Postnord.

Starweb får i sin tur tillbaka kollID, som är synligt under godssökning på ordern.

Du kan skriva ut fraktsedeln om du klickar "Skriv ut fraktsedel". Detta är en PDF som skapas i admin.
Tänk på att det inte finns några inställningar tillgängliga i Starwebs admin som passar Postnords egna fraktetiketter. Vill du använda Postnords fraktetiketter och vill att utskriften ska passa dessa etiketter kan du skriva ut fraktsedeln direkt via Postnord när du loggat in på ert Postnord konto. 

När paketet får en ny status som säger att den är på väg till slutkund kommer vi automatiskt hämta denna status och ändra ordern i Starweb till behandlad. Slutkund kommer även automatiskt få ett mail med länk till kollisökning hos Postnord. 

När det gäller betalningsmetoder som snabbkassa (till exempel Klarna Checkout, Nets Easy, Svea Checkout osv.) är det inte möjligt att ändra kundinformationen för ordern i Starweb så att det uppdateras hos Postnord. Tyvärr går det inte heller att ändra informationen direkt hos Postnord, vilket innebär att en ny fraktsedel måste skapas manuellt i Postnord-systemet. Det är dock möjligt att lägga till ett nytt kolli-ID på ordern i Starweb under "godssökning". Denna ändring kommer att skickas till slutkunden enligt ovanstående information.

Om det är en "eget betalsätt" har ni möjlighet att ändra faktureringsadressen direkt på ordern i Starweb, vilket i sin tur uppdaterar fraktsedeln hos Postnord. Observera att kundinformationen som visas på orderlistan hos Postnord fortfarande kommer visa den tidigare kundinformationen.

Om ni ändrar kollinumret på ordern i Starweb, kommer inte Starweb kunna uppdatera informationen hos Postnord. Dock kommer det nya kollinumret att skickas med till slutkunden när ordern markeras som behandlad.

Om ordern i Starweb makuleras så måste detta även göras hos Postnord, inget som sker per automatik. Samma sak åt andra hållet. 

Hur ofta synkar order statusen?

Starweb synkar varje dag mot Postnord klockan 9:00, 12:00, 15:00 och 18:00. Har statusen på ordrar med status "plocking" ändrats hos Postnord kommer dessa ändras till "behandlad" efter synk.  

top

   -----------------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support
Mejl: support@starweb.se Telefon: 040 - 602 09 00

 

 

Var denna artikel till hjälp?
1 av 2 tyckte detta var till hjälp

Kommentarer

0 kommentarer

Artikeln är stängd för kommentarer.