Förord:

För att underlätta för våra kunder att sätta igång med Specter så har vi skrivit denna guide som förklarar hur kopplingen funkar.

Att tänka på är att denna Specter koppling är helt ny och Starweb utvecklar den kontinuerligt. Kan vara fält/funktioner ni kanske idag använder eller vill använda som inte är utvecklade. Hittar ni inte informationen i nedan guide så kontakta gärna supporten för mer information. 

Denna sidan täcker följande ämnen:

  1. Vad krävs för att koppla på Specter
  2. Vad kostar kopplingen
  3. Vilket är det styrande systemet
  4. Hur ofta synkar Specter/Starweb
  5. Vilka fält synkas
  6. Vad behöver jag som kund starta med
  7. Hur kopplar jag på Specter till Starweb
  8. Övrigt
    (Valuta, Andra språk, Paketprodukter, Kunddata, Varianter, Orderstatus)

Vad krävs för att koppla på Specter

Då vår koppling är ett tillbehör så kan ni koppla på Specter till vilken butik som helst.  Konto hos Specter är något ni själv måste skaffa och skriva avtal med.  Ni hittar kontaktuppgifter till Specter här

Vad kostar kopplingen

Vi har en startavgift och månadsavgift , samt 12månaders bindning från första betalda fakturan.  Pris hittar ni här

Vilket är det styrande systemet?

Just nu är kopplingen skapad utifrån att Specter är det styrande systmet. Detta är ingen inställning i Starweb admin som det ser ut idag.  Tanken är att det ska gå att ställa in och välja om Specter eller Starweb är styrande vid ett senare skede.  Så produkter ska skapas i Specter och detta kommer sedan synkas över till Starweb.  

Hur ofta synkar Specter/Starweb

Då kopplingen bygger på webhooks tekniken så kommer ändringar i Specter synkas över till Starweb inom några sekunder. Gäller då för det fält/data som ingår i kopplingen.  Ordrar som skapas i Starweb kommer även synkas över omgående till Specter.

Vilka fält synkas

Produkt data

Starweb   Specter   Information
Produktnamn Benämning  
Artikelnummer Artikelnummer  
Pris Enhetspris  
Visa för   Används endast vid första synk av produkt & sätts till "Ingen" i SW och när variant är färre än 2.
Varianter Variantartiklar Samma fält som enskild produkt
Kategorier Artikelgrupper Specter kan bara ha en kategori kopplad till produkt. I Starweb kan ni koppla på fler.
Vikt Vikt  
Enhet Standardenhet  
Tillverkare Leverantör  
Inköpspris Inköpspris Under "Leverantör och villkor" i Specter
EAN Huvudstreckkod  
Tillverkarens artikelnr Artikelnummer Hittas under leverantör och villkor
Antal i lager Antal i lager       
Lagerställen   Huvudlager endast
Moms Momssats 0 ej momsbelagt, 0 export/eu, 6,12,25 /produkt

 

Kategori information

Kategori struktur skapas i Specter , för att få dessa synkade till Starweb så måste varje kategori vara kopplad till en produkt. Det räcker alltså inte att bara skapa en kategori i Specter för att denna ska synkas över till Starweb.

Max 4 nivåer synkas till Starweb.


Order data

    Information (priser är exkl moms)
Produktnamn  
Artikelnummer  
Pris  
Rabatt  
Fraktsätt  
Betalsätt  
Antal i lager  
Lagerställen Huvudlager endast
Moms  

 

 

 

Vad behöver jag som kund starta med

Helt ny kund i Starweb och befintlig kund i Specter eller ny i båda systemen

Radera alla test produkter i Starweb och även kategorier.  Koppla på Specter och synka över produkter. Alla produkter ska skapas i Specter och när dom har synkats över så lägger ni till bilder/text samt övrig information i Starweb.   Nya produkter som synkas över till Starweb första gången är alltid satta till "visa för ingen" då produkten inte har all info vid första synk.  När produkten har all info den behöver så ändrar ni inställningen "visa för" till alla. Ni kan även massuppdatera detta, läs hur det går till här .

Befintlig Starweb kund och ny kund i Specter

Då ni säkert vill fortsätta med samma produkter i Specter så måste det ske en export av Starweb produkter för att sedan importera dessa i Specter.  Hur ni exporterar produkter i Starweb hittar ni här . Tänk på att vid export så behövs inte all data som finns på produkt i Starweb då Specter inte har exakt samma typ av fält. VId export i Starweb kan ni välja vilken data ni vill exportera.

Nedan måste göra av alla

- Fraktsätt




  1. Logga in på Specter - klicka på artiklar - klicka på "ny artikelgrupp" och skapa en kategori (Ny artikelgrupp) som ni döper till " sw.service".
    (Kommer inte användas i butiken som kategori) Sätt översta kategorin som "huvudartikelgrupp"
  2. Skapa en artikel för varje fraktsätt i Specter.
    Artikelnummer måste vara unikt(inte samma som något annat artikelnummer) och börja med ordet " leveransmetod. " plus en siffra exempel leveransmetod.10 . Notera punkten (.) mellan ordet "leveransmetod." och siffran.
  3. Välj artikeltyp "Tjänst/Ej planerbar"
  4. Ange namn på fraktsättet under benämning.
  5. Koppla på kategori ni skapade i momentet innan vid "artikelgrupp" = "sw.service" .
  6. Ange "kalkylinköpspris" kan vara 0.
  7. Ange "enhetspris ex moms" kan vara 0.
  8. Gå till systeminställningar-leveranssätt-skapa nytt leveransätt - Ge detta fraksätt namn(syns bara i Specter) . Vid "extern nyckel" ange siffran ni skrev in efter "leveransmetod." i ovan exempel så blir det siffran 10.
  9. Gå till Starweb och logga in i admin.
  10. Gå till inställningar-fraktsätt
  11. Skapa samma fraktsätt som ni skapade i Specter.
    För varje fraktsätt och under "visa flera godsinställningar" så har ni fält "Artikelnummer i affärssystem". Här anger ni den siffran efter "leveransmetod." i ovan exempel så blir det siffran 10.

- Betalsätt


Har ni i Specter redan skapat artikelgrupp enligt ovan, första stycket, på fraktsätt så kan ni fortsätta här nedan. I annat fall gör enligt första stycket på fraktsätt och fortsätt sedan här nedan.

  1. Skapa en artikel för varje betalsätt i Specter.
    Artikelnummer måste vara unikt(inte samma som något annat artikelnummer) och börja med ordet "betalmetod. " plus Specter betalkod ID som ni hittar i pdf:en längre ner . Exempel Klarna betalsätt  blir då "betalmetod.KG" .  Notera punkten (.) mellan ordet "betalmetod." och siffran. 
  2. Välj artikeltyp "Tjänst/Ej planerbar"
  3. Ange namn på betalsättet under benämning.
  4. Koppla på kategori ni skapade i momentet innan vid "artikelgrupp" = "sw.service" .
  5. Ange "kalkylinköpspris" kan vara 0.
  6. Ange "enhetspris ex moms" kan vara 0.
  7. Gå till Starweb och logga in i admin.
  8. Gå till inställningar-betalsätt.
  9. Skapa samma betalsätt som ni skapade i Specter.
    För varje betalsätt så har ni fält "Artikelnummer i affärssystem". Här anger ni det ID:et efter "betalmetod." i ovan exempel så blir det siffran KG för klarna betalsätt.

- Rabattkod (ifall detta används)

Har ni i Specter redan skapat artikelgrupp enligt ovan, första stycket, på fraktsätt så kan ni fortsätta här nedan. I annat fall gör enligt första stycket på fraktsätt och fortsätt sedan här nedan.

  1. Skapa en ny artikel i Specter.
  2. Artikelnummer måste vara "sw.discount". 
  3. Välj artikeltyp "Tjänst/Ej planerbar"
  4. Ange namn "rabatt" under benämning.
  5. Koppla på kategori ni skapade i momentet innan vid "artikelgrupp" = "sw.service" .
  6. Ange "kalkylinköpspris" kan vara 0.
  7. Ange "enhetspris ex moms" kan vara 0.

 

Hur kopplar jag på Specter till Starweb

När tillbehöret är aktiverat av supporten så hittar ni integrations fälten under inställningar-specter i admin.

Ni fyller in Specter integrations uppgifter som ni fått av Specter och aktiverar ändrar ni till PÅ, klicka spara. Går allt som det ska så ser ni ett grönt meddelande högst upp, då är butiken kopplad. 
mceclip0.png

Klicka på knapp "överför produkter från specter till starweb", då ska systemet hämta alla produkter till Starweb.  Synkning av alla produkten kan ta olika tid och beror på antal produkter ni har.  Denna knapp kan ni även använda ifall ni någon gång inte får över någon artikel, kommer den inte över efter denna åtgärd så kontakta support så får vi undersöka. Tänk på att denna knapp startar överföring av alla produkter och kan ta tid att gå igenom alla.
mceclip1.png

 

Övrigt

- Valuta
Så länge valutan är aktiverad hos Specter så kan Starweb skicka in samma valuta till Specter.

- Andra språk
Starweb stödjer i dagsläget inte mer än Svenska språket i Specter. Detta är något som kommer byggas ut. Betyder inte att ni inte kan ha andra språk i Starweb butiken, utan vi syncar inte andra språk som finns upplagda i Specter till Starweb.

- Paketprodukter
Specter paketprodukt funkar i Starweb, ni kan inte se vilka produkten som ingår i paketet i Starweb dock. Detta får ni antingen skriva i texten till kunder eller via bild visa det för kund.  Lagersaldot kommer justeras på respektive produkt som ingår i paketet när ordern kommer till Specter.

- Kunddata
Matchning av kund sker hos Specter, när order skickas över. 

Vi skickar följande data - i denna ordning.
- Externt ID (om kund har sedan innan redan köpt i butiken så får den detta ID i Starweb, blir då Specters kundnummer)
- Epost
- OrgNr / Personr.

Dvs
Finns samma externa ID:t i Specter =  då ska den kunden uppdateras i Specter.
Finns INTE externt ID (kund finns inte hos Specer) = matcha mot epost adress = hittas epost adress då ska den kunden uppdateras i Specter. 
Finns INTE externt ID eller epost = matcha mot Orgnr/Persnr = hittas Orgnr/Persnr då ska den kunden uppdateras i Specter. 

Finns inget att matcha emot så skapas ny kund i Specter.

Kundkonto som skapas direkt i Starweb(i admin eller ute i butiken via mina sidor) skickas direkt över till Specter, sker även vid order.

- Varianter
Skulle varianter i Specter reduceras till mindre än 2st så kommer produkten i Starweb sättas till "visa för ingen". Detta för att en variant produkt är minst 2st, det kommer inte att gå att spara i Starweb på dessa produkter. 

- Order status
Statusar skickas från Specter till Starweb enligt nedan

Specter status Starweb status
Inkommen Mottagen
Packas Plockas
Skickas Behandlad
Avslutad Behandlad
Avbruten Annullerad

 

top ↑

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se

 

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp