Nshift -Delivery checkout inställningar i Starweb

Denna funktion är ett tillbehör i butikerna och ni kan läsa mer om detta här.

Denna sidan täcker följande delar:

  1. Vad krävs
  2. Var hittar jag inställningar i Starweb för Nshift
  3. Var hittar jag inställningar för checkout hos Nshift
  4. Vad hjälper Starweb mig med
  5. Vad ska jag göra
  6. Vad kan Nshift hjälpa mig med.
  7. Hur ser det ut i kassan.
  8. Kompatibilitet

 

Vad krävs

För att Starwebs koppling med Nshift fraktcheckout ska fungera så krävs både Nshift Delivery (TA) och Delivery checkout tillbehöret hos Starweb.  

Hos Nshift så krävs Delivery Plus abonnemanget och tilläggsavtal för checkout (befintliga kunder).  Har ni Delivery standard så kan ni uppgradera till Delivery Plus. Kontakta Nshift för uppgradering.

 

Var hittar inställningar i Starweb för Nshift

Ni hittar detta under inställningar, när tillbehöret är aktiverat i er butik. 

mceclip0.png

 

mceclip1.png

 

Under inställningar-fraktsätt så hittar ni dessa inställningar när ni klickat på boxen nshift checkout. Dessa gäller alltså NÄR nshift checkout ska synas i Starweb kassan eller inte. Har inte med själva fraktalternativen som visas inne i nshift checkout delen att göra.  Inställningar som styr vilka fraktsätt som ska visas i Nshift checkout görs hos Nshift.

mceclip15.png


Var hittar jag inställningar för checkout hos Nshift

När ni loggat in så hittar ni inställningarna hos Nshift enligt bild.

mceclip2.png

 

Klicka på Sök knappen på sidan så ser ni vilka fraktcheckouter som har skapats.  Går att skapa flera hos Nshift men går bara att använda en åt gången i Starweb. I varje checkout kan ni ha flera olika leverantörer eller bara en om så önskas. 

mceclip3.png

 

För att gå in på er fraktcheckout och se inställningar för denna fraktcheckout så klickar ni på pilen till höger på den rad och den fraktcheckout det gäller.

mceclip4.png

 

Så här kan det se ut, i vårt exempel så ser ni flera fraktleverantörer, valutor samt språk. 

mceclip5.png

Finns grundläggande parametrar redan upplagda men ni kan skapa fler. Tänk på att skapar ni egna parametrar hos Nshift så betyder inte det att den data med automatik skickas från Starweb.
Vilka parametrar vi skickar till Nshift idag ser ni här nedan.

'currency'  = valuta 

'language' = språk

'tocountry' = land paket ska skickas till

'tozipcode' = postnummer det gäller

'cartprice (ex moms)' = totala summan i kassan (ex moms)

'weight' = totala vikten i kassan

 

Nedan parametrar kan ni lägga till hos Nshift och vi kommer skicka rätt info till Nshift.

'b2b'  = Företag eller privat, värdet true/false (Boolean). 

"pricelist" = Vald prislista, värdet siffra ska användas. Ni ser detta bredvid varje prislista under inställningar- valuta prislistor. Kommer inom kort att släppas 

 

Det finns väldigt många inställningar hos Nshift och inget vi kommer täcka i denna guide.  Kontakta Nshift för mer hjälp gällande deras inställningar. 

Ni kan läsa lite om några inställningar direkt hos Nshift här.

 

Vad hjälper Starweb mig med

Vi hjälper er med att lägga upp grundläggande för det fraktleverantörer ni tänker använda.  Starweb support behöver era inloggningsuppgifter till ert Nshift konto för detta.

 

Grundläggande

  • Skapa fraktcheckout.
  • Skapa fraktleverantörer som ni angett till supporten.
  • Lägg till extra parametrar som vi har stöd för, om det behövs.
  • Lägga in integrations uppgifter i Starweb för själva kopplingen.
  • Språk Svenska, valuta SEK.

När Starweb har hjälpt till med ovan så kommer checkouten att ladda i kassan men det behövs några fler inställningar som måste till för att få den som ni önskar. Beroende på hur avancerat ni önskar ha det så kan det ta olika långt tid för er att slutföra Nshift checkout. 

 

Vad ska jag göra

Detta måste ni lägga till hos Nshift.

Pris ni vill ha per fraktsätt.

Gå in på ert fraktsätt det gäller

 

mceclip6.png

 

Gå in på tjänsten

mceclip7.png

Gå in på priser 

mceclip8.png

 

Leta upp valutan ni önskar sätta pris på och ang pris ex moms i fältet PRIS.  Det fälten där det står språk anger ni {price} då detta kommer visa rätt pris i Starwebs prisfält i kassan. Kommer bli rätt oavsett om kund väljer exkl / inkl moms i Starweb-kassan.  Tänk på har ni flera valutor i Nshift så måste även detta vara aktivt i Starweb. 

 

För att spara så måste ni klicka OK hela vägen till start så att ni ser knappen SLUTFÖR. Klicka sedan på knappen TILLBAKA och så kommer ni till listan för alla era fraktcheckouter som ni har. 

mceclip10.png

 

 

Detta kan eventuellt behövas ändras/läggas till.

Namn på fraktsätt

mceclip4.png

 

Ändra namn på fraktleverantören om så önskas

mceclip13.png

För att spara så måste ni klicka OK hela vägen till start så att ni ser knappen SLUTFÖR. Klicka sedan på knappen TILLBAKA och så kommer ni till listan för alla era fraktcheckout ni har. 

mceclip10.png

 

 

Önskar ni lägga till Språk eller valuta så klickar ni ni på pilen vid INGET/INGEN så väljer ni valuta eller språk och sen klickar ni på knappen LÄGG TILL.

mceclip14.png


För att spara så måste ni klicka OK hela vägen till start så att ni ser knappen SLUTFÖR. Klicka sedan på knappen TILLBAKA och så kommer ni till listan för alla era fraktcheckouter som ni har. 

mceclip10.png

 

Vad kan Nshift hjälpa mig med?

Nshift hjälper er med konfiguration om det behövs exempel regler när fraksätt ska visas eller inte. Det mesta av fraktlogiken ligger hos Nshift och måste därför ställas in hos Nshift. Behöver ni hjälp av Nshift så hjälper dom gärna till med detta. Tänk på att detta är en tjänst som Nshift tar betalt för och därför viktigt att ni frågar om pris hos Nshift. 

 

Är det andra tjänster som ska läggas till ert konto som ligger hos Nshift så tar ni kontakt med Nshift.

 

Hur ser det ut i kassan

Beroende på vilka betalsätt ni använder så kan det ser annorlunda ut.  Här finns 2 exempel, med klarna och eget betalsätt. 

 

Klarna, innan man angett postnummer i kassan.

mceclip1.png

 

Efter man angett postnummer i klarnas fält och klickat sig vidare. Fraktsätt laddas ovanför Klarnas fält. 

mceclip2.png

 

Eget betalsätt innan man fyllt i postnummer.

mceclip3.png

 

När postnummer är inlagt, gult fält anger att det krävs för att Nshift checkout ska ladda in. Laddar ovanför betalsätt.

mceclip4.png

 

Kompatibilitet

Som det ser ut idag så funkar inte Nshift checkout med Nets Easy (snabbkassa). 

 

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00, support@starweb.sestarweb.se

 

 

 

 

Var denna artikel till hjälp?
1 av 1 tyckte detta var till hjälp