Hogia Retail - att tänka på

 

Förord:

För att underlätta för våra kunder att sätta igång med Hogia retail så har vi skrivit denna guide som tar upp de flesta frågor vi får in angående Starweb & Hogia retail.

Det kan skilja sig något vid uppstart beroende på om ni redan är befintlig Hogia retail kund utan Starweb, befintlig Starweb kund utan retail eller helt ny i båda systemen. Vid kontakt med oss på supporten så kommer vi gå igenom vad ni och vi behöver göra för att komma igång. 

 

Denna sidan täcker följande ämnen:

  1. Vad som sker i starweb & retail och i vilken ordning vid uppstart.
  2. Vilket är det styrande systemet och vad synkas samt när.
  3. Vad ska göras i retail?
  4. Vad ska göras i Starweb?
  5. Synlighet på produkter
  6. Vilka momssatser stödjer retail och länder.
  7. Hur funkar varianter
  8. Rabattkoder
  9. Ordrar
  10. Prislistor
  11. Hur ofta synkar systemen
  12. Övrigt

 

Vad som sker i Starweb & Hogia retail och i vilken ordning vid uppstart.

Oavsett om ni är befintlig Starweb kund eller inte så ska arbete med att lägga in produkter i Hogia retail göras. Detta hjälper Hogia retail er med och här kommer ni ha en diskussion emellan vad som behövs för att lägga in produkt data i Hogia retail. Beroende på om ni redan är Starweb kund så kan filer från oss behövas men detta är något som Hogia retail kommer ta upp i så fall. 

Det viktiga när ni redan är Starweb kund är att ni inte lägger upp nya produkter i Starweb förrän Starweb och Hogia retail är ihop kopplade. Det kan göra så att ni får merarbete i slutändan. Diskutera gärna detta med oss på Starweb eller Hogia retail vad som är bäst.

När Hogia retail har lagt upp ert konto kommer de maila Starweb integrations uppgifterna så att vi kan koppla på oss. Starweb kommer i samråd med er komma överens vilken dag kopplingen ska ske.

 

Vilket är styrande systemet och vad synkas.

När systemen är ihopkopplade så är Hogia retail styrande system. Detta vill säga att alla nya produkter ska läggas in i Hogia retail och eventuellt kategorier om ni vill även ha detta i Hogia retail. 

Då Hogia retail blir styrande system så blir fält under Starweb kolumnen låsta. Ändringar på dessa ska alltså göras i Hogia retail som i sin tur synkas över till Starweb vid nästa tillfälle.

Förutom ovan fält på produkter som synkas över så är det också viktigt att veta att vi kommer hämta alla produkter som ligger upplagda i hogia retail vid första synk och efterhand som systemet uppdaterar Starweb så kan produkter försvinna om inställningen "Aktiv" är urbockad. Se lite längre ner om synlighet. 

 

Vad ska göras i retail?

Här lägger ni in alla produkter inklusive varianter (modell i retail) och eventuellt kategorier om så önskas.  Vid uppstart så kommer Hogia retail hjälpa er samt förklara hur ni går tillväga här.

Synligheten på produkten i Starweb styrs även Hogia retail och ska ställa in när ni lägger in produkter i Hogia retail. Se avsnitt längre ner för detta.

 

Vad ska göras i Starweb?

I starweb så ska nedan fält läggas/ställas in antingen en och en , vid massuppdatering eller via import, läs mer här om import. Det som är absolut nödvändigt för att det ska ske en försäljning i butik är de fälten med fet stil.

  • Extrapris
  • Kort sammanfattning
  • Lång beskrivning
  • Bilder
  • Dokument
  • Sätta synlighet (första gången produkten kommer över) på alla produkter. Går att massuppdatera enligt denna guide här.
  • Prioritet i produktlistan
  • Eventuellt koppla kategorier om detta ska skötas från Starweb
  • Läs mer-länk
  • Extra information 
  • Unika orderfält 
  • Sätta lagerstatus (första gången produkten kommer över) på alla produkter. Går att massuppdatera enligt denna guide här.
  • Produktetiketter
  • Taggar
  • Relaterade produkter
  • Sökmotoroptimerings text

  

Synlighet på produkter 

Första gången Hogia retail synkar med Starweb och alla produkter synkas över till Starweb så får produkterna inställningen "visa för" = ingen. Första gången måste ni därför sätta så att det produkter som ska synas ute i butik får inställningen "visa för" = alla. Går att massuppdatera enligt ovan tidigare beskrivet. 

 

Dessa inställningar i Hogia retail

Styr dessa inställningar i Starweb

Resultat vid olika inställningar i Hogia Retail

Vid enskild produkt

Hogia retail inställningar     -  Starweb resultat efter synk

Visa på webben urbockad   = Visas för ingen 

Aktiv urbockad                  = Produkt försvinner 

 

Varianter (modell ) 

Hogia retail inställningar                             -    Starweb resultat efter synk

En av flera har Aktiv urbockad                    =   Varianten slås AV resterande berörs inte 

Samtliga har Aktiv urbockad                       =   Hela produkten inkl varianter försvinner

Visa på webben urbockad på en variant       =   Varianten får knappen AV

Visa på webben urbockad på alla varianter   =   Visa för blir ställd till  "Ingen" och alla varianter                                                                         utom en får knappen AV.

  

Att tänka på

Har man gjort så att produkten försvinner från Starweb och man sedan ser till att dom synkas över igen så måste inställningen "visa för" ändras manuellt i Starweb. Vid variant och om man bockat ur "aktiv" i Hogia retail så måste ni manuellt ändra i Starweb "visa för" om ni aktiverar i Hogia retail igen. 


På varianter i Starweb så har ni AV/PÅ inställningar som just nu går att ändra på och spara. Dessa ska INTE användas i Starweb utan detta ska hanteras i Hogia retail enligt ovan beskrivet. Detta kan resultera att ni får många varianter där ni inte vet vilken inställningen som gäller och blir då tvungna att synka om hela ert artikel register från Hogia retail och även ändra priser på en del för att det ska bli rätt igen. Vi kommer inom en snar framtid att stänga av denna möjlighet då det skapar en del förvirring när den är aktivt. Mer info om detta kommer komma ut till er när det sker. 

 

Vilka momssatser stödjer retail och länder.

 Momshanteringen sker i affärssystemet och Hogia Retail stödjer momssatserna:

  • 0% 
  • 6%
  • 12%
  • 25%
I nuläget stödjer kopplingen endast SEK och svenska momssatser (0, 6, 12 och 25%).  Export eller köp med VAT-nummer är alltså inte möjligt. Försäljning inom EU fungerar men dock endast i SEK. Hogia Retails fysiska kassa går dock att komplettera med valutahantering.
 
Hogia Retail stödjer endast fasta momssatser, av denna anledning är funktionerna "momsinställningar per land" och "dynamisk moms på betal- och fraktsätt" inaktiverat. Momssatsen som Starweb skickar över till Hogia Retail vid ordertillfälle måste stämma överens med momssatsen som är registrerad i Hogia Retail. Om momssatserna skiljer sig åt kommer ordersummeringen bli fel i Hogia Retail.

  

Hur funkar varianter

Precis som vanliga enskilda produkter så läggs varianter(modeller i retail ) upp i Hogia retails system. Det som skiljer systemen åt är att i retail så kan du skapa enbart 1 variant men i starweb så krävs minst 2 varianter. Skapas inte 2 varianter i starweb så kommer ni få problem med att spara övrig info i starweb.

 

Rabattkoder

Hogia Retail stödjer inte rabatter som gäller alla produkter i webbutiken, bilden nedan visar en rabattkod som avser alla produkter:
 
OBS! Rabattkoder med fast summa samt betalsätt KCO funkar inte då klarna kräver att rabattkoder skickas in i separata rader och Hogia retail tillåter inte separata rader utan artnr skickas in i deras system. Så det ordrar som har denna varianten kommer inte gå över till hogia retail. 
 


Butiksägaren måste ställa in så att rabattkoden gäller minst en produkt eller kategori: 
 

Rabattkoder som avser alla produkter sparas på en egen orderrad utan artikelnummer, något Hogia Retail inte stödjer: 
Ordern är gjord med en rabattkod som gäller alla produkter i webbutiken och sparas på en egen orderrad. Denna ordern kommer ej gå över till Hogia Retail

 

Ordrar

Ordrar synkas när ordern kommer in i Starweb.  Om ordern har synkats så ser ni grön stapel ute till höger vid status i orderlistan.

 

Skulle order inte gått över så kan ni gå in på ordern och försöka skicka den manuellt.

Om den synkas över så ska det stå ett Hogia retail referensID på samma ställe och ni får upp ett grönt fält på ovansidan när synken gick igenom. 

Får ni ett rött fält på ovansidan så kolla gärna om kund fyllt i rätt uppgifter, kan vara så att dom skrivit något stad på postnumret eller konstigt tecken finns med. Ändra då uppgifterna på kundkortet, klicka på kundnr under grunduppgift på ordern.

Får ni ändå inte rätt på det så kontakta Starweb support så hjälper vi er. 

Prislistor

Vi har idag endast stöd för en prislista från Hogia Retail till vår huvudprislista.  Ni kan ha flera prislistor i Starweb men dessa kommer inte synkas med Hogia Retail. 

Hur ofta synkar systemen

Ordrar överförs direkt från Starweb till Hogia Retail i samband med att ordern läggs i webbutiken.

Produkt informationen uppdateras i Starweb varje kvart (00, 15, 30, 45).

 

Övrigt

Då Hogia retail inte är ett webbaserat system så kan Starweb inte logga in på ert konto och se hur saker ser ut i detta system. Ni kan dock kontakta oss om något är konstigt så får vi kontakta Hogia retail för vidare undersökning. Ni kan givetvis kontakta Hogia Retail direkt om så önskas. 

 

top  

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se

 

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp