Letar ni efter information om hur man lägger till sina instagrambilder i butiken så klickar ni här
Känner du att detta fortfarande är för komplicerat eller att du hellre lägger din tid på andra uppgifter? Då vill jag tipsa om våra duktiga Digitala Strateger finns till hands för att hjälpa dig med din marknadsföring på Google, Facebook och Instagram.
starweb.se/sokmotoroptimering-seo
Facebook erbjuder många möjligheter att marknadsföra sina produkter, exempelvis med
Innan du kan genomföra någon av nedan punkter behöver du ett konto i Facebook Business Manager, skapa ett konto nu om du inte har gjort det redan.
I denna artikel kommer vi att gå igenom:
- Sätt upp en Facebook pixel för att spåra vilka produkter dina kunder besöker och köper.
- Sätt upp en Facebook produktkatalog för att visa ditt sortiment för Facebook
- Vanliga felmeddelanden
- Stäng av unika identifierare för dataflöde
- Anslut en facebook pixel till din Facebook produktkatalog för blixtsnabba uppdateringar
- Instagram shopping
Om du vill veta mer om hur produktkatalogen fungerar hänvisar vi dig till Facebooks egen dokumentation här
När produktkatalogen är installerad kan du även använda denna för att marknadsföra dig på Instagram shopping, läs mer i botten av sidan
Facebook Pixel
Facebooks Pixel är en liten bit Javascript-kod som meddelar Facebook vilka produkter som besöks, läggs i kundvagnen och köps i din butik, detta hjälper Facebook att leverera relevanta annonser till dina kunder.
- Gå till Facebook Business Manager
- Klicka på "Business Manager" menyn uppe i vänstra hörnet
- Välj "Events Manager"
- Klicka på det gröna plustecknet "Anslut datakällor" på vänstra sidan av skärmen för att skapa en ny datakälla
- Välj "Webb" och klicka på "Kom igång"
- Välj "Facebook-pixel" och klicka på "Anslut"
- Ge pixeln ett namn och klicka "Fortsätt", du behöver inte fylla i "Check your website for easy set up options"
- Därefter kommer du att få en pop-up som frågar om du vill lägga till koden manuellt eller använda en integration, välj "Manually add pixel code to website" genom att klicka på "Install code manually"
- Här kommer du att få alternativet att kopiera baskoden, gör det genom att klicka på "Copy code"
- Klistra därefter in koden i valfri textredigerare (notepad på windows, anteckningar på mac t.ex) och leta upp raden där det står "fbq('init', '[LÅNGSIFFERKOMBINATION]')", här ska du kopiera den långa sifferkombinationen, detta är ditt pixel-ID
- Öppna en ny flik, gå till din Starweb-admin, klicka på gubben uppe i höger hörnet och välj "Statistik"
- Gå till "Inställningar" och klistra in ditt pixel-ID från steg 9 i fältet "Facebook pixel" och klicka på Spara
OBS: Om du får ett felmeddelande på denna sidan, kontrollera så att du bara har siffror i Facebook Pixel fältet, annars kan du få varning om att din pixel inte ser helt rätt ut
- Återvänd till guiden hos Facebook och klicka på "Fortsätt", här kan du välja slå på "Automatic Advanced Matching" för att få ännu bättre annonsmatchning automatiskt
- Därefter kommer guiden föreslå att du ska använda verktyget för händelser, men detta kan du skippa, eftersom vi på Starweb redan har gjort detta jobbet åt dig. Du kan klicka på krysset för att avsluta guiden.
- Du ser nu din pixel i listan över "datakällor", klicka in på den och gå till Testhändelser för att testa så att den tar emot händelser korrekt:
- Fyll i din e-handelsadress eller besök din e-handel i en separat flik, när du sedan tittar tillbaka här så kommer du se att pixeln har börjat ta emot sidvisningar, den kommer också att spåra när du tittar på kategorier, produkter, och lägger produkter i kundvagnen. OBS: Får du inga händelser kan det vara så att din webbläsare eller adblocker blockerar Facebook Pixel. Testa i så fall att stänga av din adblocker eller testa i en annan webbläsare
- Om du inte ser några händelser i fliken testhändelser, kontrollera även under fliken Översikt
Gratulerar! Du har nu en installerad och konfigurerad Facebook Pixel i din e-handel!
Facebook Produktkatalog
- Gå till Facebook Business Manager
- Klicka på "Business Manager" menyn uppe i vänstra hörnet
- Klicka på "Kataloghanteraren"
- Klicka på "Skapa katalog"
- Välj "E-handel" och klicka på Nästa
- Välj "Ladda upp produktinformation", sätt ditt företag på Katalogägare och ge din katalog ett namn. Du behöver inte fylla i en webbplats-URL
- Klicka på "visa katalogen"
- Klicka ner eventuella popups och klicka på "Katalog" i vänstra menyn, välj sedan "Datakällor"
- Klicka på
- Välj "Ladda upp flera varor samtidigt" och klicka på Nästa
- Välj "Schemalagt flöde" och klicka på Nästa
- Här ber facebook dig om en URL, denna kan du hitta på din domän (inte din starwebserver-domän, utan din egna domän) i Starweb admin. Om din butik heter minbutik.se så besöker du minbutik.se/admin i en ny flik. Väl inne i admin klicka du på Inställningar>prisagenter
- Här hittar du Facebook Catalog, kopiera URL.en i "Produktlänk" fältet
- Återvänd till facebook-guiden och klistra in din kopierade URL, användarnamn och lösenord kan du lämna blankt eftersom filen inte är låst, klicka på Nästa
- Välj "Varje timme", lämna "Upprepa" inställningarna orörda och se till att "automatiska uppdateringar" är påslaget och klicka Nästa
- Slutligen får du namnge din datakälla och välja din standardvaluta. Klicka på Ladda Upp
OBS: Om du vill lägga till fler valutor så måste du lägga upp en datakälla per språk, se inställningar>prisagenter för att välja andra valutor
- Din produktfeed laddas nu upp till Facebook, detta tar oftast under en timme
Gratulerar! Du har nu en aktiverad Facebook produktkatalog och kan använda denna för att skapa en Facebook Sidbutik eller aktivera Instagram shopping
Vanliga felmeddelanden
"En produkt saknar ett fält: google_product_category 19 produkter påverkade) Utan information om google_product_category kan det hända att dina produkter inte visas som du vill i dina annonser."
Men detta är helt normalt och skall inte påverka normal funktion.
Andra problem som kan uppkomma kan lösas, se nedan skärmdump:
Dessa löses på följande sätt: om dina produkter saknar description så behöver du fylla i fältet "kort sammanfattning" på produkten i Starweb, detta för att facebook kräver en kort presentation för att visa produkterna på Facebook, Instagram och i annonser.
Om dina produkter saknar en image_link så beror detta på att produkten inte har någon bild i Starweb, ladda upp en produkt där så löses detta automatiskt.
Om du får felmeddelandet om brand, gtin eller identifier_exists så finns det två vägar att gå:
1. Lägg till EAN eller Tillverkare på dina produkter i Starweb, dina produkter kommer att börja synka till Facebook så fort dessa värden finns tillgängliga.
2.Meddela Facebook att inga unika identifierare existerar, detta kan behövas om en produkt inte har en tillverkare som skall vara känd för allmänheten, eller om det inte finns några EAN nummer tillgängliga. Gör då på följande sätt:
Stäng av unika identifierare för dataflöde
Om du inte bearbetar GTIN/EAN alls i din butik så måste du stänga av facebooks kontroller av detta. Det kan du göra i inställningarna för ditt dataflöde:
- Gå till din produktkatalog och gå till Datakällor för produkter
- Klicka på inställningar
- Klicka på Lägg till regel under avsnittet Dataflödesregler.
- Välj "ställ in standardvärden"
- Välj Kolumn: identifier_exists Standardvärde: false
- Klicka på skapa.
- Klicka på applicera regler
- Klicka på applicera nu
- Din feed kommer nu att omverifieras och felmeddelanden gällande GTIN och brand skall försvinna
Anslut din Pixel till din Produktkatalog
OBS: Facebook Pixel kan endast anslutas till produktkatalogen om den har varit aktiv i din butik i minst en vecka och tagit emot tillräckligt mycket trafik. Om den inte har tagit emot tillräckligt mycket trafik så kommer du att få status "ännu inte redo" på pixeln. Testa i så fall att lägga till pixeln igen om ännu en vecka.
Om du ansluter din Facebook pixel till din produktkatalog så kan dina lagersaldon och annan data uppdateras automatiskt i takt med att kunder besöker dina produkter.
- Gå till Facebook Business Manager
- Besök din katalog i Business Manager och gå till Datakällor under rubriken Katalog
- Välj "Lägg till produkter"
- Välj "använd en pixel"
- Välj din pixel i listan över pixlar, tänk på att det kan ta upp till en vecka efter att du aktiverat pixeln innan den blir tillgänglig i listan, klicka på Nästa
- Klicka på Nästa
- Klicka på Nästa
- Välj din Standardvaluta
- Denna sista skärmen kan du klicka ner genom att klicka på "Visa datakällor"
Gratulerar! Du har nu en produktkatalog med en ansluten Facebook Pixel, vilket gör att du kan vara väldigt säker på att din produktinformation alltid är up to date!
Instagram Shopping
När du har anslutit din produktfeed till Facebooks produktkatalog är det väldigt enkelt att i sin tur ansluta den till Instagram, men har följande krav:
Ditt instagramkonto behöver vara en företagsprofil, läs mer här: https://www.facebook.com/help/502981923235522
Gå till katalogen i kataloghanteraren på facebook och klicka på "Användningsområden".
Här finns en guide för Instagram Shopping, när du har uppfyllt kraven för Instagram shopping så kan du via din Instagram-app gå till inställningar > shopping för att ansluta en produktkatalog.
Mer information
Ämnen som inte täcks här kan eventuellt täckas i prisagenter-artikeln
----------------