Facebook produktkatalog och instagram shopping

Letar ni efter information om hur man lägger till sina instagrambilder i butiken så klickar ni här

Känner du att detta fortfarande är för komplicerat eller att du hellre lägger din tid på andra uppgifter? Då vill jag tipsa om våra duktiga Digitala Strateger finns till hands för att hjälpa dig med din marknadsföring på Google, Facebook och Instagram.

starweb.se/sokmotoroptimering-seo

seo@starweb.se 

Facebook erbjuder många möjligheter att marknadsföra sina produkter, exempelvis med 

Innan du kan genomföra någon av nedan punkter behöver du ett konto i Facebook Business Manager, skapa ett konto nu om du inte har gjort det redan.

I denna artikel kommer vi att gå igenom:

Om du vill veta mer om hur produktkatalogen fungerar hänvisar vi dig till Facebooks egen dokumentation här

När produktkatalogen är installerad kan du även använda denna för att marknadsföra dig på Instagram shopping, läs mer i botten av sidan

 

Facebook Pixel

Facebooks Pixel är en liten bit Javascript-kod som meddelar Facebook vilka produkter som besöks, läggs i kundvagnen och köps i din butik, detta hjälper Facebook att leverera relevanta annonser till dina kunder.

 

  1. Gå till Facebook Business Manager
  2. Klicka på "Business Manager" menyn uppe i vänstra hörnet mceclip0.png
  3. Välj "Events Manager"mceclip2.png
  4. Klicka på det gröna plustecknet "Anslut datakällor" på vänstra sidan av skärmen för att skapa en ny datakälla  mceclip3.png
  5. Välj "Webb" och klicka på "Kom igång"mceclip4.png
  6. Välj "Facebook-pixel" och klicka på "Anslut"mceclip5.png
  7. Ge pixeln ett namn och klicka "Fortsätt", du behöver inte fylla i "Check your website for easy set up options"mceclip7.png
  8. Därefter kommer du att få en pop-up som frågar om du vill lägga till koden manuellt eller använda en integration, välj "Manually add pixel code to website" genom att klicka på "Install code manually"mceclip8.png
  9. Här kommer du att få alternativet att kopiera baskoden, gör det genom att klicka på "Copy code"mceclip9.png
  10. Klistra därefter in koden i valfri textredigerare (notepad på windows, anteckningar på mac t.ex) och leta upp raden där det står "fbq('init', '[LÅNGSIFFERKOMBINATION]')", här ska du kopiera den långa sifferkombinationen, detta är ditt pixel-IDmceclip10.png
  11. Öppna en ny flik, gå till din Starweb-admin, klicka på gubben uppe i höger hörnet och välj "Statistik"
      mceclip11.png
  12. Gå till "Inställningar" och klistra in ditt pixel-ID från steg 9 i fältet "Facebook pixel" och klicka på Sparamceclip12.png  OBS: Om du får ett felmeddelande på denna sidan, kontrollera så att du bara har siffror i Facebook Pixel fältet, annars kan du få varning om att din pixel inte ser helt rätt ut
  13. Återvänd till guiden hos Facebook och klicka på "Fortsätt", här kan du välja slå på "Automatic Advanced Matching" för att få ännu bättre annonsmatchning automatisktmceclip13.png 
  14. Därefter kommer guiden föreslå att du ska använda verktyget för händelser, men detta kan du skippa, eftersom vi på Starweb redan har gjort detta jobbet åt dig. Du kan klicka på krysset för att avsluta guiden.mceclip14.png 
  15. Du ser nu din pixel i listan över "datakällor", klicka in på den och gå till Testhändelser för att testa så att den tar emot händelser korrekt:mceclip15.png 
  16. Fyll i din e-handelsadress eller besök din e-handel i en separat flik, när du sedan tittar tillbaka här så kommer du se att pixeln har börjat ta emot sidvisningar, den kommer också att spåra när du tittar på kategorier, produkter, och lägger produkter i kundvagnen. OBS: Får du inga händelser kan det vara så att din webbläsare eller adblocker blockerar Facebook Pixel. Testa i så fall att stänga av din adblocker eller testa i en annan webbläsare mceclip16.png
  17. Om du inte ser några händelser i fliken testhändelser, kontrollera även under fliken Översikt

Gratulerar! Du har nu en installerad och konfigurerad Facebook Pixel i din e-handel!

 

Facebook Produktkatalog

  1. Gå till Facebook Business Manager
  2. Klicka på "Business Manager" menyn uppe i vänstra hörnet  mceclip0.png
  3. Klicka på "Kataloghanteraren"  mceclip17.png
  4. Klicka på "Skapa katalog"mceclip18.png
  5. Välj "E-handel" och klicka på Nästamceclip19.png
  6. Välj "Ladda upp produktinformation", sätt ditt företag på Katalogägare och ge din katalog ett namn. Du behöver inte fylla i en webbplats-URLmceclip20.png
  7. Klicka på "visa katalogen"mceclip21.png
  8. Klicka ner eventuella popups och klicka på "Katalog" i vänstra menyn, välj sedan "Datakällor"mceclip22.png
  9. Klicka på mceclip23.png
  10. Välj "Ladda upp flera varor samtidigt" och klicka på Nästamceclip24.png
  11. Välj "Schemalagt flöde" och klicka på Nästamceclip25.png
  12. Här ber facebook dig om en URL, denna kan du hitta på din domän (inte din starwebserver-domän, utan din egna domän) i Starweb admin. Om din butik heter minbutik.se så besöker du minbutik.se/admin i en ny flik. Väl inne i admin klicka du på Inställningar>prisagentermceclip26.png
  13. Här hittar du Facebook Catalog, kopiera URL.en i "Produktlänk" fältetmceclip27.png
  14. Återvänd till facebook-guiden och klistra in din kopierade URL, användarnamn och lösenord kan du lämna blankt eftersom filen inte är låst, klicka på Nästamceclip28.png
  15. Välj "Varje timme", lämna "Upprepa" inställningarna orörda och se till att "automatiska uppdateringar" är påslaget och klicka Nästamceclip29.png
  16. Slutligen får du namnge din datakälla och välja din standardvaluta. Klicka på Ladda Uppmceclip30.png OBS: Om du vill lägga till fler valutor så måste du lägga upp en datakälla per språk, se inställningar>prisagenter för att välja andra valutorimage__29_.png
  17. Din produktfeed laddas nu upp till Facebook, detta tar oftast under en timmemceclip31.png

Gratulerar! Du har nu en aktiverad Facebook produktkatalog och kan använda denna för att skapa en Facebook Sidbutik eller aktivera Instagram shopping

 

Vanliga felmeddelanden

"En produkt saknar ett fält: google_product_category 19 produkter påverkade) Utan information om google_product_category kan det hända att dina produkter inte visas som du vill i dina annonser."

Men detta är helt normalt och skall inte påverka normal funktion.

Andra problem som kan uppkomma kan lösas, se nedan skärmdump:

vanligaproblem.PNG

Dessa löses på följande sätt: om dina produkter saknar description så behöver du fylla i fältet "kort sammanfattning" på produkten i Starweb, detta för att facebook kräver en kort presentation för att visa produkterna på Facebook, Instagram och i annonser.

Om dina produkter saknar en image_link så beror detta på att produkten inte har någon bild i Starweb, ladda upp en produkt där så löses detta automatiskt.

Om du får felmeddelandet om brand, gtin eller identifier_exists  så finns det två vägar att gå:

1. Lägg till EAN eller Tillverkare på dina produkter i Starweb, dina produkter kommer att börja synka till Facebook så fort dessa värden finns tillgängliga.

2.Meddela Facebook att inga unika identifierare existerar, detta kan behövas om en produkt inte har en tillverkare som skall vara känd för allmänheten, eller om det inte finns några EAN nummer tillgängliga. Gör då på följande sätt:

Stäng av unika identifierare för dataflöde

Om du inte bearbetar GTIN/EAN alls i din butik så måste du stänga av facebooks kontroller av detta. Det kan du göra i inställningarna för ditt dataflöde:

  1. Gå till din produktkatalog och gå till Datakällor för produkter
  2. Klicka på inställningar
  3. Klicka på Lägg till regel under avsnittet Dataflödesregler.mceclip11.png
  4. Välj "ställ in standardvärden"
  5. Välj Kolumn: identifier_exists Standardvärde: falsemceclip12.png
  6. Klicka på skapa.
  7. Klicka på applicera reglermceclip13.png
  8. Klicka på applicera nu
  9. Din feed kommer nu att omverifieras och felmeddelanden gällande GTIN och brand skall försvinna

 

 

Anslut din Pixel till din Produktkatalog

OBS: Facebook Pixel kan endast anslutas till produktkatalogen om den har varit aktiv i din butik i minst en vecka och tagit emot tillräckligt mycket trafik. Om den inte har tagit emot tillräckligt mycket trafik så kommer du att få status "ännu inte redo" på pixeln. Testa i så fall att lägga till pixeln igen om ännu en vecka.

Om du ansluter din Facebook pixel till din produktkatalog så kan dina lagersaldon och annan data uppdateras automatiskt i takt med att kunder besöker dina produkter.

  1. Gå till Facebook Business Manager
  2.  Besök din katalog i Business Manager och gå till Datakällor under rubriken Katalogmceclip33.png
  3. Välj "Lägg till produkter"mceclip34.png
  4. Välj "använd en pixel"mceclip35.png
  5. Välj din pixel i listan över pixlar, tänk på att det kan ta upp till en vecka efter att du aktiverat pixeln innan den blir tillgänglig i listan, klicka på Nästamceclip36.png
  6. Klicka på Nästamceclip37.png
  7. Klicka på Nästamceclip38.png
  8. Välj din Standardvalutamceclip39.png
  9. Denna sista skärmen kan du klicka ner genom att klicka på "Visa datakällor"mceclip40.png

Gratulerar! Du har nu en produktkatalog med en ansluten Facebook Pixel, vilket gör att du kan vara väldigt säker på att din produktinformation alltid är up to date!

 

 

Instagram Shopping

När du har anslutit din produktfeed till Facebooks produktkatalog är det väldigt enkelt att i sin tur ansluta den till Instagram, men har följande krav:

Ditt instagramkonto behöver vara en företagsprofil, läs mer här: https://www.facebook.com/help/502981923235522

Gå till katalogen i kataloghanteraren på facebook och klicka på "Användningsområden".

Här finns en guide för Instagram Shopping, när du har uppfyllt kraven för Instagram shopping så kan du via din Instagram-app gå till inställningar > shopping för att ansluta en produktkatalog.

Mer information

Ämnen som inte täcks här kan eventuellt täckas i prisagenter-artikeln

 

 

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se

Var denna artikel till hjälp?
9 av 9 tyckte detta var till hjälp