VIKTIGT - Starweb stänger ner sin mailtjänst (15/12-2020)

Mailtjänsten stängs ner idag den 15/12 nu på förmiddagen. När det är gjort kommer ni inte längre kunna ta emot några nya mail.

Vi har beslutat att sluta erbjuda vår mailtjänst. Det betyder att ni som idag använder och har minst ett mailkonto hos oss måste flytta er hantering av mail till någon annan mail-leverantör. Anledningen är att det idag finns många andra leverantörer av just mail som fungerar bättre än det som vi kunnat erbjuda. Vi är ett e-handelsföretag och det är även där som vi skall lägga all vår fokus. Det vill säga fortsätta att utveckla en bättre e-handelsplattform för er.

 

När stängs mailen ner?

Den 15:e december 2020 kommer vi stänga ner vår mailtjänst.

 

Vad behöver jag göra?

Eftersom vi stänger ner tjänsten så kommer mailen sluta fungera. Börja med att bestämma vilken mail-leverantör som ni skall använda. Vi kan rekommendera 

Ni kan så klart använda vilken annan mail-leverantör som ni önskar. 

När ni bestämt er så öppnar ni ett konto hos dem. Börja sedan med att skapa alla era epostadresser för att minska risken med att missa mail när trafiken pekas om för mailen. Viktigt är att inte glömma eventuella epostalias som ni kan ha. Kontakta sedan vår support för att planera en dag när ni skall börja använda mailen hos den nya mail-leverantören.

 

Hur gör jag men alla mina mail, kan jag flytta dem?

Vi rekommenderar att ni först kontaktar den mail-leverantör som ni skall byta till och se hur de kan hjälpa er med det. Om de inte kan hjälpa er så kan vi rekommendera https://epostflytt.se/ . Med den sidan så kan ni ange era mailuppgifter som ni har hos oss samt de nya hos er nya mail-leverantör. Alla era mail samt mappstruktur kommer skickas över till era nya konton. Läs gärna vår guide här: Flytta epost till en annan leverantör

Om ni inte använt en egen noreply-adress så skall ni tänka på att även skapa denna hos er nya leverantör. Ni kan under Admin -> Inställningar -> Butik se om ni angivit en egen adress eller använder noreply@erdomän.se

 

Kan man få hjälp?

Ja, Starwebs support hjälper till med att skapar nya lösenord om det är så att ni glömt bort/tappat bort dem samt listar alla mailkonton och alias som ni har hos oss kostnadsfritt. Prova använda https://epostflytt.se/, känns det ändå för komplicerat kan vi hjälpa till mot timkostnad i flytten.

 

Behöver jag göra något med mina domäninställningar?

Det finns två sätt att göra detta på.  

  • Ni flyttar DNS hanteringen (pekar om namnservrarna) till den mail-leverantör som ni skall använda. Därefter styr ni endast www trafiken till er butik. Guide för ompekning kan ni läsa här: Ompekning av domän (DNS)
  • Ni har kvar DNS hanteringen hos oss och ställer endast in vilken MX-pekare (vart mailen skall skickas) som skall användas.

 

Vi rekommenderar att ni har DNS hanteringen där ni skall ha er mail. Detta för att göra det enklare för er och er mail-leverantör att felsöka eventuella problem som kanske uppstår i framtiden med mailen. Vår support hjälper till med ovan två punkter oavsett hur ni vill att det skall vara uppsatt.

Har ni några frågor kring detta så tveka inte att kontakta vår support via mail, chatt eller telefon.

 

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se

Var denna artikel till hjälp?
2 av 5 tyckte detta var till hjälp