Internationell handel - Startguide (Premium, Platinum)

I denna hjälpartikel så kommer vi gå igenom vad som innebär med internationell handel, hur det fungerar och vad man skall tänka på. 

Minsta butiksstorlek som vi rekommenderar för detta är Premium. Men läs gärna mer om våra butiksstorlekar här: https://www.starweb.se/ehandelsplattform/
 

Vad är internationell handel och när behöver man dessa funktioner?

Så fort man skall sälja utanför Sverige så börjar man med internationell försäljning. Vare sig det är till Norge eller USA så behöver man sätta upp lite inställningar i butiken. Det man skall tänka på är 
 
Så fort man skall sälja utanför Sverige så börjar man med internationell försäljning. Vare sig det är till Norge eller USA så behöver man se över ett flertal inställningar i butiken. Områden som berör internationell handel se nedan:
 
  • Betalsätt: Stöds mina befintliga betalsätt i de länder som jag vill börja sälja mot?
  • Fraktsätt: Skapa fraktsätt som endast syns för valda länder. T.ex kunder i Sverige skall endast se fraktsätt tänkta för Sverige. Kunder i USA skall endast se fraktsätt som är kopplade till utländska kunder. 
  • Språk: Har butiken stöd för minst svenska och engelska?
  • Landsprislistor: Skall det vara olika priser beroende på land eller räcker det med valutaomräknaren?
  • Valutor: Stödjer mina betalsätt de valutor som jag önskar använda? Tänk på att använda er utav Lokalitetsväljaren som följer dina inställningar för vilka länder och valutor som de kan välja mellan.
  • Affärssystem: Om ni använder er utav ett affärssystem så kontrollera så att de stödjer olika prislistor och valutor.
  • Moms - Försäljning till länder inom och utanför EU
 
Vi kollar närmre på ovan delar

 

Betalsätt

Använder man Klarna checkout v3 så skall man kontakta Klarna för att se så Klarna Global också är aktiverat. Med det aktiverat så kommer Klarna erbjuda kort, faktura i alla länder där detta är möjligt. I länder där t.ex inte Faktura kan användas så kommer alltid kort vara möjligt. Här skall man även tänka på att om man t.ex erbjuder Swish så ställ in så det endast är synligt för svenska kunder. Detta gör man genom att klicka in på Admin -> Inställningar -> Betalsätt. Leta där upp t.ex Swish och klicka på betalsättet. Skrolla sedan ner till "visa för vilka länder" och ställ in detta på specifika och Sverige.
 
Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._13.36.20.png
 
Du har nu ställt in att Swish endast syns för kunder i Sverige.
 
Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._13.38.04.png
 
Använder ni t.ex DIBS Easy så måste ni tänka på att DIBS endast har stöd för SEK. Så här rekommenderar vi att ni ställer in att DIBS endast är synligt för kunder i Sverige och erbjuder PayPal eller annat betalsätt som erbjuder betalning i flera valutor.
 
Läs gärna mer om våra betalsätt här: https://www.starweb.se/betalsatt/
 
Obs! Om det inte finns något betalsätt tillgängligt för kunden så kommer de inte kunna slutöra sin beställning. Så det är viktigt att denna delen är riktad och synlig för de länder som ni vill sälja till.

Glöm inte att välja vilka prislistor och länder för alla betalsätt skall visas för!

Tillgängliga valutor i Klarna Checkout Global.
USD, EUR, GBP, CHF, SEK, NOK, DKK, AUD och CAD.
För mer information följ länken nedan-
https://www.klarna.com/se/foretag/products/checkout/

Skulle det vara så att ni vill använda fler betalsätt som komplement som

Paypal stödjer valutorna nedan:
Förutom SEK stöds valutorna NOK, DKK, EUR, USD, GBP, AUD, CAD, HKD, SGD, TWD, NZD, CHF, CZK, HUF, MXP, PHP, MYR, CNY, ILS, BRL, PLN, THB, TRL, YEN och RBL.

Paypal erbjuder flera lokala betalmedel såsom Discover, JCB, Maestro, Solo; och naturligtvis även med MasterCard, Visa, American Express och sitt PayPal-konto.

Svea Webpay stödjer endast länderna Sverige, Norge, Danmark och Finland, men man har även nämnt att Tyskland skall stödjas under Q1 2020.
För att Svea checkout skall visas i kassan för länderna ovan, så krävs det att ni ställt in valutorna rätt enligt nedan.
SEK - Sverige
NOK - Norge
DKK - Danmark
EURO - Finland, GB, USA
 

Fraktsätt

När det kommer till fraktsätt så är det inte alls ovanligt att kostnaden blir högre när man skall skicka produkter till ett annat land. Genom att skapa nya fraktsätt med de höjda fraktkostnaderna och ställer in så de endast syns för kunder utanför Sverige (baserat på land) så löser man denna del. 
 
Börja med att ställa in de svenska fraktsätten så de endast syns för kunder i Sverige. Detta gör du genom att gå in på Admin -> Inställningar -> Fraktsätt. Klicka sedan på fraktsättet (är det flera så upprepar du bara samma steg) som skall synas för svenska kunder. Vill du även separera fraktsätt för privatpersoner och företag så behöver du skapa ett till fraktsätt. Skrolla sedan ner till "visas för specifika länder". Där väljer du Sverige och sparar. Du har nu ställt in att detta fraktsätt endast syns för svenska kunder/privatpersoner eller företag i Sverige.
 
Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._13.36.20.png
 
Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._13.38.04.png
 
Skapa nu ditt internationella fraktsätt. Här kan du välja om du skall ha ett fraktsätt per land, Alla länder inom eller utanför EU som ni säljer till eller om ni endast skall ha ett för samtliga länder utanför Sverige. Ni kan även styra fraktsätten efter specifika prislistor.
 
När du skapat fraktsättet samt ställt in kostnaden för frakten så ställer du in synligheten. Här väljer du de kunder och länder som fraktsättet skall synas för. Dvs alla andra länder ni säljer till förutom Sverige.
 
Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._13.59.11.png
 
Obs! Skulle man sälja till kunder i Ryssland men har inte något fraktsätt som syns för Ryssland så kommer kunden ändå kunna genomföra sin beställning. Fraktsätt är aldrig obligatoriskt. Det vill säga, finns det inget tillgängligt så kommer inte kunden stoppas. 
 
Tänk även på att om intervallkostnaderna skall fungera för fraktsättet så måste ni lägga in vikt på alla era produkt.
 
Läs gärna mer om frakt och fraktklasser (skrymmande) här: https://starweb.zendesk.com/hc/sv/articles/360009239780-Skrymmande-produkter-Fraktklasser
 
 

Språk och länder

När man säljer till fler länder än Sverige så är det verkligen rekommenderat att butiken minst skall ha en komplett översättning på svenska och engelska. Om ni idag endast har butiken på svenska så rekommenderar vi att ni börjar översätta era sidor, kategorier, produkter (texter) till engelska för att underlätta för era internationella kunder. Om ni inte redan har engelska aktiverat så gör ni det genom att gå in på Admin -> Inställningar -> Språk och länder. Under sektionen språk så lägger ni till engelska.Om ni inte vill att vissa länder skall kunna handla i er butik så behöver ni ändra detta här.
 
Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._14.22.15.png
 mceclip0.png
Genom att lägga till engelska så kan ni inne på varje sida som innehåller text ställa in vilket språk som ni vill skriva in en översättning för. T.ex om ni går in på en produkt så nere till höger syns en drop-down lista med språk. Välj där engelska och nya rutor med gul bakgrund kommer synas. Genom att fylla i dessa rutor och klicka på spara så kommer besökare som ute i butiken väljer språket engelska, se den engelska översättningen. 
 
Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._14.30.35.png
 
När ni sedan är klar med översättningen så är det dags att kolla om besökarna har möjligheten att välja engelska ute i butiken. Enklaste är att gå ut i butiken och titta i toppen av er butik. Om ni ser att man kan välja språk och valuta så är det redan aktiverat. Om inte så går ni in på Admin -> Utseende -> Tema. Här finns ett block som heter "lokalitet". Dra och släpp det in i temat på den plats där ni vill visa detta. När det är gjort går ni ut i butiken för att se hur det ser ut. Tänk på att om man har en unikt designad butik så kan det vara så att en designer även behöver anpassa denna modulen. Ta då kontakt med den designer som hjälpt er tidigare så kommer de kunna ge er en offert på vad det kan kosta för att justera enligt er unika design.
 
Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._14.32.31.png
 
Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._14.33.53.png
 
Det som också är bra med lokalitets-modulen är att den kollar vilken IP-address som besökaren använder och utifrån en GeoIP-lista så försöker den ställa in det land som besökaren befinner sig i samt koppla landets valuta om det är tillgängligt. Om inte landet är tillgängligt som de är i så kommer standardlandet ställas in (landet som är ingivet under Admin -> Inställningar -> Språk och länder, standardland vid registration). När det kommer till språket så kommer den se vilket språk som används i webbläsaren. Om inte det språket som besökaren använder i sin webbläsare är tillgängligt i butiken så görs en så kallad fallback till engelska. Skulle inte engelska vara tillgängligt så används standardspråket i butiken (oftast svenska).
 
Ett tips när man arbetar med produkttexter är att exportera ut samtliga produkter till en CSV fil och där skriva in översättningen. Ni kan sedan enkelt importera texterna till den engelska delen. Läs gärna mer om Import/Export här: https://starweb.zendesk.com/hc/sv/articles/360019192851-Import-Export-Produkter-och-kunder
 

Pris och prislistor

I många fall så nöjer man sig med att endast använda sig av en valutaomräknare. Det vill säga att du anger alltid priserna i SEK (om SEK är standardvalutan) och sedan ställer du in egna kurser genom att gå in på Admin -> Inställningar -> Valuta och moms. Skrolla ner till de olika valutorna och börja med att ta bort dem som ni inte skall erbjuda. Detta gör ni genom att klicka på ta bort ikonen ute till höger om valuta raden.
 
Kursen ställs in genom att klicka pennan ute till höger på den valuta som ni vill justera. När man klickar på pennan så öppnas rutan för kurs upp. Tänk på att kursen utgår ifrån SEK (om standardvalutan är SEK). 
 
Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._14.38.21.png
 
Skulle det vara så att ni i vissa fall vill styra priserna helt och då beroende på land. Då skall ni använda er av en så kallad landsprislista. Klicka på "lägg till ny landsprislista" och döp prislistan till det som ni önskar, t.ex Norge. Ange sedan vilken valuta som denna landsprislista skall använda samt ställ in att den endast gäller för det specifika landet Norge. Du har nu valet att välja om prislistan skall vara publicerad direkt från början eller inte. Det går utmärkt att avvakta med att publicera tills dess att ni är klara med priserna för denna landsprislistan. Om prislistan inte är publicerad så kommer kunderna heller inte få tillgång till de priser som kopplas till just denna prislista. Men det betyder också att om ni publicera landsprislistan och där inte finns något pris inlagt på någon produkt så kommer det priset automatiskt bli 0kr. Så tänk på att alltid ange pris för publicerade landsprislistor.
 
Ska_rmavbild_2019-09-24_kl._14.39.52.png
 
Låt oss nu säga att ni skrivit in alla priser för era produkter. Både på huvudprislistan (SEK om detta är standardvalutan) samt Norge som vi skapade ovan. Tillsammans men lokalitesmodulen som vi gick igenom i stycket om språk så kommer modulen känna igen om kunden befinner sig i Norge och därmed försöker ställa in land Norge, valuta NOK och språket norska. I vårt exempel så finns inte norska översättningen och därmed så skall engelska (om det erbjuds) visas istället. Priserna som visas på produkterna kommer vara det som ni lagt in för just landsprislistan Norge.
 
Det fina med landsprislistor är just i de fall man vill helt kunna styra över priserna för de olika länderna/valutorna. Istället för att låta en kurs räkna om priset.
 
Läs gärna mer om priser och prislistor här: https://starweb.zendesk.com/hc/sv/articles/360031622652-Prislistor
Tips! Om ni har premium så lägg gärna till vårt tillbehör, Återförsäljare. Då kan ni även skapa unika prislistor som kan tilldelas t.ex återförsäljaren, VIP, Kundklubb osv. Läs mer om det här: https://www.starweb.se/aterforsaljare/ (i Platinum så ingår detta tillbehör)
 

Affärssystem

Om ni har eller tänker koppla till ett affärssystem med Starweb så kontrollera att dem stödjer flera prislistor samt valutor, tex Fortnox stödjer dessa bitar.

Har ni valt Starweb som styrande system så uppdaterar ni era prislistor här. Ni börjar som sagt tidigare att skapa era olika prislistor/landsprislistor under Admin -> Inställningar -> Valuta och prislistor. Gå sedan in under Admin -> Inställningar -> Fortnox affärssystem. Klicka på "Visa på skärmen" och bocka i Avancerat. Scrolla ner till Fortnox prislistor så ser ni nu att de prislistor som ni skapat har dykt upp här.
 
mceclip1.png
Nu behöver ni benämna era prislistor med ett namn som ni sedan skall lägga till även i Fortnox för att prislistorna skall bli korrekt när ordern synkas över till Fortnox. När ni är inloggade i Fortnox så klickar ni på kugghjulet och väljer fakturering. Sök här på prislista. Då kommer ni få upp en vy som ser ut enligt bild nedan. Se till så att Koden är samma som Benämningen är i Starweb. Enligt bilderna ovan och under så kommer endast Huvudprislistan som har kod A samt prislistorna, ÅF1, Euro B2B, Euro B2C. Men Euro B2C - Extrapris kommer inte synkas då det inte finns någon kod som matchas med Fortnox. Så för att även synka den prislistan så skall ni även där ange den kod som motsvarar samma prislista i Fortnox.
 
Ovan är endast ett exempel på hur det kan se ut. Från början är det endast prislista A som är angivet. 
 
mceclip2.png
 
När ni slutligen har gått igenom allt ovan så gör en testorder där du skapar en testkund som blivit tilldelad en specifik prislista/landsprislista och genom för ett köp så ser ni om alla inställningar fungerar som ni gjort.
 
 

MOMSINSTÄLLNINGAR VID FÖRSÄLJNING TILL LÄNDER INOM OCH UTANFÖR EU (Källa: Skatteverket)

- Regler som man behöver känna till, läs gärna mer genom att klicka på länkarna.

Sälja varor till andra EU-länder

När du säljer varor till en köpare i ett annat EU-land är huvudregeln att du ska ta ut moms på försäljningen. Du ska dock sälja varorna utan moms under vissa förutsättningar. Köparen ska då redovisa momsen i det andra landet.

Här har vi samlat några av de vanligaste situationerna och det viktigaste du behöver tänka på när du säljer varor till andra EU-länder.
Förutsättningar för att sälja varor utan moms inom EU
Du som är momsregistrerad får sälja varor utan moms under följande förutsättningar:
- köparen är en beskattningsbar person (till exempel ett företag) eller en juridisk person som är momsregistrerad i ett annat EU-land och uppger sitt VAT-nummer (momsregistreringsnummer),
- inköpet är avsett för köparens verksamhet och
- varan transporteras från Sverige till ett annat EU-land.
Du måste kunna visa att köparen är momsregistrerad i det andra EU-landet och ange köparens VAT-nummer i fakturan.

När du sålt varor utan moms till en momsregistrerad köpare i ett annat EU-land ska du redovisa detta i din momsdeklaration och även lämna uppgifter i en periodisk sammanställning. Läs mer om hur du redovisar nedan.

Så här redovisar du när du säljer varor utan moms
När du sålt varor utan moms till en momsregistrerad köpare i ett annat EU-land är det köparen som ska redovisa momsen i det andra landet. Du behöver ändå lämna uppgifter om varuförsäljningen i din momsdeklaration. Detta gör du genom att redovisa varuvärdet (i SEK) i ruta 35.

Du ska också lämna uppgifter om försäljningen i en periodisk sammanställning.


Försäljning till länder utanför EU

När du som företagare säljer en vara eller en tjänst till en köpare i ett land utanför EU ska du i vissa fall inte ta ut någon svensk moms på försäljningen. Här hittar du mer information om vad som gäller, vilka undantag som finns och hur du ska gå till väga.

När du säljer varor som transporteras från Sverige till länder utanför EU, kallas det för export. Om du som företagare säljer varor som transporteras till ett land utanför EU ska du inte ta ut någon svensk moms. Detta gäller både när du säljer till företag och till privatpersoner.

Här har vi samlat några av de vanligaste situationerna och det viktigaste du behöver tänka på när du exporterar varor.

Du ska kunna visa att varan har exporterats
För att du ska få redovisa försäljningen som export ska du kunna visa att varan har levererats till en plats utanför EU eller att försäljningen anses som export av andra skäl. Att en vara har levererats till en plats utanför EU kan visas med till exempel tull-, speditions- eller frakthandlingar.

Om varan på ditt uppdrag transporterats av ett transportföretag kan du visa att det är en export med fraktsedel och fraktfaktura. Att du fått betalt från ett land utanför EU räcker däremot inte som bevis.

Detta gäller om köparen är en utländsk företagare som hämtar varan
Det är särskilt viktigt att du kan visa att det är en export vid avhämtningsköp, det vill säga i de fall du levererat en vara i Sverige eller i ett annat EU-land till ett företag som själv för ut varan till ett land utanför EU.

När det gäller avhämtningsköp är försäljningen en export om du kan visa att köparen:

transporterar varan ut ur EU och
är en utländsk företagare som gör inköpet för sin verksamhet i utlandet.
Om du är osäker kan du som säljare ta ut svensk moms vid avhämtningsköp och återbetala momsen när du har fått tillräcklig dokumentation av köparen.

Så här redovisar du exporten
Om du exporterat varor utan moms behöver du ändå lämna uppgifter om varuförsäljningen i din momsdeklaration. Detta gör du genom att redovisa varuvärdet i ruta 36 (i svenska kronor).

 

----------------

Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support på mejl, chatt eller telefon
040 - 602 09 00 , support@starweb.se , starweb.se

 

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp