I denna artikel går vi igenom Klarna Checkout (KCO) och vad som är bra att tänka på i samband med detta betalsätt.
Beroende på din butiksstorlek kanske nedan information inte är relevant för dig. Här kan du läsa vad som ingår i de olika butiksstorlekarna.
Om du är osäker på vilken butiksstorlek du har, kontakta vår support.
Denna artikel täcker följande ämnen:
1. Kom igång med Klarna Checkout (KCO)
3. Inställningar för Klarna Checkout
Kom igång med Klarna Checkout (KCO)
För att komma igång med KCO så måste ni först ansöka om konto för KCO. Om ni har Klarna sedan tidigare och byter till Starwebs plattform behöver ni göra om ansökan hos oss får att få tillgång till våra avtal och priser hos Klarna. Följ guiden nedan för hur ni gör detta.
Klarna ställer vissa krav på butiken för att ansöka om Klarna. Mer kan tillkomma under ansökningsprocessen, detta kommer Klarna isåfall informera om:
- Ett företagsnamn måste synas i butiken. Företagsnamnet måste vara samma som vid ansökan.
- Ifall företaget är en enskild firma och adress på företaget är en hemadress så kan Klarna neka ansökan då adressen som företaget är registrerad på måste stå i butiken. Skulle det vara så att det finns en fysisk butik och det är denna adress som ni vill visa i webbutiken så måste denna adress även framgå på bolagsverket. Detta är något Klarna tar beslut om, om det blir aktuellt. Kontakta Klarnas support direkt om ni har fler frågor angående detta.
- Varor som till exempel tobak, vapen osv. kommer Klarna granska och ta beslut om från fall till fall.
- Om Klarna behöver mer information eller liknande under ansökningsprocessen kommer dom kontakta er direkt.
Klarna ansökan via Starweb:
1. Går till Inställningar -> Betalsätt och klicka på länken registrera ett konto (Se markerat i bild nedan). Ni kommer först till ett kortare formulär och sedan till ett längre formulär. Fyll i båda och skicka in.
Denna information skickas till Klarna. Klarna kommer gå igenom detta inom någon dag. Skulle Klarna behöva mer information från er så kommer dom höra av sig direkt till er.
2. När ni fått godkänt av Klarna så rekommenderar vi att ni kan testar orderflödet genom att lägga en order med ert nya betalsätt. Tänk på att lägga ordern med andra uppgifter än det som står registrerat i ert Klarna Merchant Center eftersom Klarna inte tillåter detta.
Er ansökan kan ta upp till 14 dagar. Har ni inte fått någon vidare information efter 14 dagar så maila oss på suporten så kollar vi status och informerar hur ni går vidare. Obs! Håll dock koll på ifall ni behöver komplettera er ansökan under tiden då det annars kan försena er ansökan om Klarna inte får in all information dom behöver.
3. När allt är klart så kommer Klarna maila ut inlogg till ert nya konto. Ni behöver sedan skicka ert Klarna Merchant ID (Användarnamn) samt er Secret (lösenord) till supporten Har ni problem under ovan process då hör ni av er till Starweb supporten.
Inställningar för Klarna Checkout:
Under Inställningar -> Betalsätt -> Klarna Checkout finner du olika inställningar för Klarna Checkout.
Nedan inställningar finns tillgängliga:
Uppdatera betalning hos betalleverantör - Är denna aktiv så kommer ordern markeras som bekräftad hos Klarna när orderstatus hos Starweb sätts till "Behandlad". Summan blir därmed klar för utbetalning till nästa omgång hos klarna.
Klarna checkout (B2B)- Vill ni sälja till företag och dom ska kunna använda KCO så måste Klarna aktivera detta när er konto ansökan är helt klar. Ni kan kontakta klarna själva eller be Starwebs support för att be klarna aktivera detta.
Visa kryssruta för vårt nyhetsbrev i Klarna - Detta alternativ aktiverar att kunden får välja att få nyhetsbrev via Klarna Checkout.
Tvinga minsta åldersgräns (18 år) - endast B2C! - Om ni säljer tobak, vapen eller liknande så kommer Klarna troligen kräva att ni har denna funktion aktiv. Kan bara användas av butiker som säljer dessa typer av varor, efter att Klarna aktiverat funktionen från deras sida också. Använd inte denna funktion om det inte aktiverats av Klarna då det stoppar köp i kassan.
Tillåt kunder att ange en leveransadress - Med detta alternativ kan kunder kan ange annan leveransadress.
Visa avancerade inställningar - Genom att slå igång detta alternativ kan ni ändra färger i Klarna Checkout (Detta berör alltså endast KCO).
Bra att veta
- Ordrar skickas över till Klarna i samband med att order kommer in. Om ni är osäker om det gått över så gå in på ordern i Starweb och under Status bör ni kunna hitta Klarnas referens för betalning, se bild nedan.
-
Redigering av ordrar måste ske i både Starweb Admin och Klarna Merchant Portal, i annat fall kommer du att få felmeddelandet "Kan inte fånga upp Klarna Checkout betalning: Forbidden". Detta kommer vi åtgärda så att ändringar i Starweb kommer gå över till klarna. Är ni intresserade av att få veta när detta blir släppt så kontakta Starwebs support som lägger till er i listan så att ni får mail när det släpps.
Ni kan dock aktivera en order i originalutförande, alt. annullera ordern i originalutförande.
-
Klarna tillåter inte att andra betalsätt än Klarna ska vara synligt samtidigt som Klarnas Checkout. Det finns vissa undantag som t.ex. Paypal och Swish. Är ni osäkra så kontakta Klarna direkt för att säkerställa att ni inte bryter mot ert avtal med Klarna.
I vissa fall kan Klarna tillåta andra betalsätt om Klarna inte erbjuder den lösning ni önskar och ändå vill erbjuda Klarna till andra kunder. Men då måste Klarna först godkänna att ni får använda er av annat konkurrerande betalsätt bredvid Klarna i kassan. Kontakta Klarna om ni vill veta mer om detta.Vill du lägga till Klarna Shipping Assistant i butiken kan du läsa mer om hur du gör det här.
----------------
Behöver du hjälp så kontakta gärna vår support
Mejl: support@starweb.se Telefon: 040 - 602 09 00
Kommentarer
0 kommentarer